مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۱۲ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۱دی

بیش ازنیم قرن است که کار آفرینی به عنوان یک حوزه علمی مورد توجه دانشگاههای معتبر دنیا مانند دانشگاه هاروارد ، سیاست گذاران وبرنامه ریزان سازمانها ونهادهای بین المللی مانند سازمان بین االمللی کار وبانک جهانی بوده است .

اما در سالهای اخیر توسعه کارآفرینی به عنوان یک پارادایم توسعه ، پارادایم نوین سازمان ومدیریت مورد توجه بسیاری از کشورهای نه تنها پیشرفته بلکه جوامع در حال توسعه قرار گرفته است .

اما واقعیت این است که توسعه کار آفرینی در کشوری مانند ایران مستلزم پژوهشهای نظام یافته است .در حال حاضر یکی از گام های اساسی برای توسعه کار آفرینی ارزیابی فعالیتهای کار آفرینانه است. اما این ارزیابی می باید براساس شاخصها واستانداردهای جهانی انجام گیرد که نه تنها تصویر روشنی از فعالیت های کارآفرینانه درایران را ارائه نماید، بلکه بتواند قابلیت محک زنی ومقایسه با بهترین وبدترین کشورهای توسعه یافته در زمینه کار آفرینی را داشته باشد .

دیده بانی جهانی کار آفرینی (Global Entrepreneurship Monitoring)که در صدر تعریف ، تبیین وشاخصها وداده های پژوهشی جهانی در زمینه کارآفرینی از طریق انتشار گزارش های جهانی فعالیت های کار آفرینانه را در بین کشور های عضو ارائه می کند .

از این رو مجموعه کوچکی پیش روی ما قراردارد که درآن به معرفی اهداف ، ماموریتها وتاریخچه ، متدلوژی تحقیق وبرخی از یافته های مربوط به فعالیت های کارآفرینانه سال 2006 پرداخته شده است .

دیده بان جهانی کارآفرینی

دیده بان جهانی کارآفرینی در سال 1997 با مشارکت دانشجویان برجسته کشورهای انگلیس ، آمریکا ، فنلاند وایرلند ، بابسون کالج ودانشکده سب وکار لندن وباحمایت قوی بنیاد کار آفرینی کافمن 2 ایجاد شد.

دیده بان جهانی کارآفرینی به عنوان کنسرسیوم دانشگاهی مرکب از تیم های علمی – پژوهشی است که ماموریت اصلی آن ارزیابی وارائه داده های پژوهشی معتبر در سطح بین المللی در خصوص فعالیت های کارآفرینانه است.

درحال حاضر هدف برنامه پژوهشی دیده بان جهانی کارآفرینی برآرود سالیانه سطح ملی فعالیت های کارآفرینانه در کشور می باشد.

دراولین گزارش سالانه gem‌ که در سال 1999 منتشر شد ، تنها 14 کشور همکاری داشتند . اما اعضای این کنسرسیوم در سال 2000 و2001 به ترتیب به 21 و29 کشورافزایش یافت .

در سال 2001 کشور های مجارستان، مکزیک ، هلند ، زلاندنو ، پرتغال ، آفریقای جنوبی ، روسیه ولهستان عضو دیده بان جهانی کارآفرینی شدند .البته تعداد کشورهای عضو در سال 2002 کشورهای اکوادور ، اردن وپرو نیز به جمع این کشورها پیوستند .

ایندر حالیست کهدر سال 2006 اعضای gem به 42 کشور رسید اما در 10 اکتبر سال 2007 میلادی مهر ماه 1386 کشور ایران نیز به عضویت gem درآمد .

ازاویل سال 1387 دفتر دیده بان جهانی ایران در دانشکده کارآفرینی مطابق با برنامه زمانی اعلام شده وهمزمان با سایر کشورها برای اولین بار درایران این پروژه تحقیقاتی را به اجرا در خواهد آمد . به طور کلی پیش بینی می شود که تعداد 47 تیم ملی کشورهای عضو دربرنامه پژوهشی gem شرکت نمایند.

۲۱دی

سازمان عبارت است از جمعی از افراد که برای تحقق اهداف معین باهم همکاری می­کنند.[1] واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprenedre به‌معنای متعهد شدن نشأت گرفته است. بنابر واژه‌نامه دانشگاهی وبستر، کارآفرین کسی است که متعهد می­شود مخاطره­ های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند.[2] یکی از مهمترین و معروف‌ترین تعاریف کارآفرینی در متون مدیریتی، کارآفرینی را روش اداره­ای که فرصت‌ها را بدون در نظر گرفتن منابع موجود و قابل کنترل فعلی، تعقیب می­کند؛ معرفی کرده است.[3]

تا اوسط دهه 1970، کارآفرینی همچون یک رفتار مدیریتی تلقی می­شد و در همین سطح نیز مورد مطالعه قرار می‌گرفت. با مطرح شدن رویکرد اقتضائی در مسیر تعاریف کارآفرینی و در نظر گرفتن آن به‌عنوان تابعی از شرایط بافتی و محتوایی (محیط اقتصادی و اجتماعی فعالیت فرد یا سازمان) کارآفرینی به‌عنوان یک استراتژی نوین در شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به نوآوری، موفقیت، رشد و بقا و دیگر مزایا مطرح گردید. همراه با ابداع واژه کارآفرینی سازمانی توسط پینکات (Gifford Pinchot)[4] در سال 1985 انواع مدل‌های ایجاد کارآفرینی در سازمان و تبدیل سازمان‌ها به سازمان‌های کارآفرینانه ارائه گردید و عوامل سازمانی محدودکننده یا تسهیل‌کننده این روند مورد مطالعه قرار گرفت.[5]

 

عوامل گرایش به کارآفرینی

امروزه عواملی سبب شده­اند­ تا گرایش به کارآفرینی در استراتژی شرکت‌ها (یا سازمان‌ها) شدیدا مورد تأکید قرار گیرد. این عوامل عبارتند از:

·     افزایش سریع پیدایش رقبای جدید، حتی در صنایعی که در زمینه فناوری­های پیشرفته فعالیت دارند؛

·     سرعت زیاد نوآوری و ارائه محصولات جدید در بازار و اهمیت حیاتی نوآوری در شرکت­ها و سازمان‌ها؛

·     عدم پاسخ‌گویی شیوه­های سنتی مدیریت به تحولات سریع، با توجه به حرکت سریع محیط فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌سوی پیچیدگی و عدم پایداری؛

·     آشنایی بیش از پیش مدیران با پدیده کارآفرینی؛

·     خروج نیروهای نخبه و شایسته از سازمان‌ها به‌منظور کارآفرینی مستقل؛[6]

·     عوامل دیگری مانند رقابت بین­المللی، کوچک‌سازی شرکت‌های بزرگ و میل کلی به بالا بردن بازدهی و بهره­وری.[7]

 

انواع کارآفرینی[8]

به‌طور کلی ادبیات کارآفرینی نشان می­دهد که کارآفرینی در سه زمینه یا قالب زیر شکل می­ گیرد:

1. سازمان کارآفرین یا کارآفرینی شرکتی (Corporate Entrepreneurship)؛ در این قالب سازمان، طی فرآیندی به سازمانی بدل می‌شود که همه کارکنان می­توانند در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت­های کارآفرینانه فردی و گروهی، به‌طور مستمر، سریع و راحت­تر در سازمان مرکزی یا شرکت‌های تحت پوشش به ثمر برسند.

 

2.  کارآفرینی سازمانی (درون‌سازمانی) (Entrepreneurs)؛ فرآیند کارآفرینی توسط کارآفرینانی که در یک سازمان سنتی و بوروکراتیک (دیوان‌سالار) تا به ثمر رسیدن فعالیت کارآفرینانه، فعالیت می­کنند، انجام می­شود. کارآفرین سازمانی فردی است که در سازمان‌ها همچون یک کارآفرین مستقل فعالیت می‌نماید و فعالیت وی ایجاد واحدهای جدید در سازمان، ارائه محصولات خدمات و فرآیندهای جدید است که شرکت‌ها را به‌سوی رشد و سودآوری سوق می­دهد.

 

3.  کارآفرینی مستقل (Independent Entrepreneurship)؛ در این نوع کارآفرینی، فرآیند کارآفرینی تا به ثمر رسیدن فعالیت کارآفرینانه توسط کارآفرین [یک یا چند نفر] به‌صورت مستقل پیموده می­شود.

۱۹دی

اصول بنیادی بازاریابی همیشه یکسان است اما با چشم اندازی که با پیشرفت تکنولوژی در حال تغییر است , آنچه که اکنون بیشترین اهمیت را داراست این است که چگونه شخص این اصول بنیادی را بکارگیرد . بازاریابان زیرک می دانند که باید از روندها پیشــی گرفته و موضوعات مهم بعدی را پیش بینی نمایند در غیراینصـورت از سـوی رقبای خود از بین می روند. در ذیل برخـــی از روندها را که به اعتقاد اینجانب می توانند جالبترین پیشرفت های سال آینده باشند ملاحظه می کنید:

 

 

روند مارکتینگ

 

  1. 1- شفافیت مهمترین ابزار بازاریابی خواهد شد

مصرف کنندگان به اعمال نفوذ و قدرت ادامه خواهند داد. ایده شفاف سازی بنیادی چیزی است که اکنون برندهای کمی ازآن استفاده می کنندو بسیاری از برندها ازآن دوری می کنند. سال آینده بهترین برندها آنهایی نخواهند بود که همراه با بهترین داستانها یا یکجور داستانهای ساختگی باشند, بلکه آنهایی هستند که در همه وقت یک تصویر صحیح و واقعی در جلب مصرف کننده ارائه خواهند داد.

۱۹دی

سال ۲۰۱۴ پر بود از وعده‌هایی که صاحبان بزرگ فناوری دنیا دادند. در سال جدید خواهیم دید که چند تا از این وعده‌ها آنطور که انتظار عمومی از آنهاست محقق خواهند شد.

 

بازگشت ویندوز با ورژن ۱۰

مایکروسافت در پاییز سال میلادی جاری، ویندوز ۱۰ را عرضه خواهد کرد. ویندوز در این ورژن هم دو رابط خواهد داشت، یک رابط دسکتاب سنتی که با موس و صفحه کلید کار خواهد کرد بعلاوه یک رابط لمسی برای تبلت‌ها. البته مطلب مهم اینکه استارت‌منوی دوست داشتنی در این ورژن دوباره احیا شده و ظاهر مدرن‌تری به خود گرفته است.

 1-4-2015 9-39-00 AM

 اگرچه مایکروسافت هنوز جزئیات فنی و مشخصات سیستمی مورد نیاز این ورژن را منتشر نکرده اما آنطور که از اخبار مشخص است امکان آپگرید به این ویندوز برای همه کامپیوترهایی که ویندوز ۷ را اجرا می‌کنند بسیار ساده خواهد بود.