مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

حداکثر ساعت کار مفید در ایران چقدر است؟

يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۱ ق.ظ

در کشور ما حداقل ساعت کار مفید ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۵ دقیقه است و همین اقتصاد را دچار عقب ماندگی می ‏کند.

در شرایطی که اقتصاد ایران خود را برای خروج از رکود اقتصادی آماده می کند، همچنان موضوع بهره گیری مفید از زمان فعالیت نیروی انسانی به دغدغه ای بزرگ برای مدیران اقتصادی کشور بدل شده است. به گزارش خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد میزان ساعت کار مفید کارمندان کشور به کمترین حد رسیده است. آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت پذیری ایران هم تایید می کرد که شرایط ایران از نظر بهره مندی از نیروی انسانی مورد نظر سرمایه گذاران جهانی با شاخص های اقتصادی مورد نظر آنها همخوانی ندارد. در همین حال ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این موضوع را تایید می کند.

به نظر شما رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری نشان دهنده چه مشکلاتی در دل اقتصاد کشور است؟
رتبه ای که از نظر شاخص رقابت پذیری کسب کردیم، درخور کشور مقتدر و با ظرفیتی مثل ایران نیست. باید همیشه در نظر داشته باشیم که این رتبه و دیگر شاخص‏های توسعه‏ای در کشور بهبود پیدا کند و این کار با ترمیم و توسعه زیرساخت‏ ها ممکن خواهد بود. در اینصورت است که می‏توانیم در بازارهای بزرگ دنیا حضور پیدا کنیم و خودمان را به رقبای بزرگ و فعالان اقتصادی در سطح کلان نزدیک کنیم. رقابت پذیری در فضای اقتصادی را باید با در نظر گرفتن وضعیت فعلی اقتصاد بررسی کرد. در حال حاضر اقتصاد کشور ما، حالت رکود را تجربه می‏ کند. در بحث قانون گذاری ما در مجلس طرح بهبود فضای کسب و کار را داشتیم که تصویب شد و دولت هم ملزم به ایجاد مقدمات لازم برای اجرایی کردن این قانون و نظارت بر کیفیت اجرای آن است. از سوی دیگر دولت محترم هم لایحه‏ ای را با عنوان خروج از رکود تقدیم مجلس کرده که امیدواریم با این لایحه از دولت و طرح مجلس در فضای اقتصادی تحولی را ایجاد کنیم که بطور حتم بر فضای رقابت اقتصادی هم تاثیرخواهد گذاشت. البته جلوگیری از رشد منفی اقتصاد هم هدف بزرگ این طرح‏ها و لایحه‏هاست که امیدوارم محقق بشود و بتوانیم به حضور در بازارهای جهانی یا همان بازارهای هدف امید ببندیم.

البته یکی از مهمترین مولفه های این شاخص کارایی نیروی انسانی است که در ایران بسیار پایین است.
در فرایند توسعه فضای رقابت، کارایی نیروی انسانی از مسائل مهم است همانطور که نیروی انسانی از شاخص‏ های اصلی توسعه به حساب می آید. ما از نظر نیروی انسانی به اندازه منابع طبیعی غنی هستیم. خوشبختانه در رشته‏ های مختلف متخصصانی داریم و در سال‏های گذشته پیشرفت علمی ما حتی از برآورد سند چشم انداز هم جلوتر بوده ولی متاسفانه این منابع با ارزش با تدبیر مدیریت نشده و به بهره ‏وری نمی‏ رسد. یک نمونه از عدم بهره ‏وری نیروی انسانی را می‏ توانیم در میزان ساعت کار مفید ببینیم. در کشور ما حداقل ساعت کار مفید ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۵ دقیقه است و همین اقتصاد را دچار عقب ماندگی می ‏کند. در صورتی که اگر این نیروی انسانی را خوب مدیریت کنیم و فرهنگ سازی کنیم با افزایش بهره وری نیروی کار، در دیگر حوزه‏های اقتصاد شاهد تغییرات چشم گیری خواهیم بود. در این زمینه توقع داریم که دولت تمهیدات لازم برای مدیریت نیروی انسانی را به منظور رشد فضای رقابت در نظر داشته باشند.

به نظر شما تصدی گری دولتی چقدر در رقم خوردن این فضا موثر بوده است؟
بله. مسئله دیگری که می‏ تواند در بالندگی رقابت اقتصادی اثر منفی داشته باشد، تصدی ‏گری همه جانبه دولت است. الان شرکت‏ های دولتی زیادی داریم که زیان می ‏دهند. دولت با واگذاری واقعی بخش ‏هایی از اقتصاد به بخش خصوصی می‏ تواند فضای رقابت را تکان بدهد. راه دیگر ایجاد تحول در این فضا، انتقال و تبدیل تکنولوژی‏ های انرژی ‏بَر به تکنولوژی‏ های نویی است که می‏ تواند مصرف انرژی را کاهش بدهد و افزایش کیفیت محصولات را موجب شود و افزایش کیفیت محصولات، توسعه و رشد اقتصادی را بهمراه خواهد داشت. من امیدوارم که با تلاش ‏های انجام شده، ما شاهد رخدادهای خوب در عرصه اقتصاد کشور باشیم چون ظرفیت ‏هایش را داریم. در بحث تحریم‏ها، ما از سه جهت تحریم شدیم. یکی بانکداری، دیگری بیمه و سوم هم حمل و نقل که سعی کردیم در طرح مجلس این موارد را در نظر بگیریم. لایحه دولت هم بحث تامین منابع سیستم بانکی و مواد مالیاتی است که ما در اصلا قانون مالیات هم به آن پرداخته بودیم.

نظرات  (۱)

ساعت کار مفید در ایران خیلی خیلی کم است و نمی دانیم چه کار می کند harftoharf.ir