مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

۱۶بهمن

توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام‌های رسانه‌ای که می‌توان در چارچوب‌های مختلف چاپی و غیر چاپی عرضه نمود را سواد رسانه‌ای (Media Literacy) می‌گویند.

با پیدایش و انبساط انقلاب تکنولوژی در دهۀ 1980، جهان به مرحلۀ جدیدی گام نهاد، که در آن رسانه‌ها، ضمن گام برداشتن در مسیر تکامل و تنوع، به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیل شده‌اند. بنابراین برای اینکه بتوان در برابر رسانه‌های متکثر موجود، مخاطبینی داشت که بتوانند در کنار بهره‌برداری آگاهانه و فعالانه از این رسانه‌ها، خود را در مقابل چالش‌ها و پیامدها‌ی مخرّب آنها حفظ نمایند، باید سواد جدیدی ایجاد کرد. فلذا نیازمند ارائه تعریف گسترده‌تری از سواد و افزایش فضای مفهومی آن هستیم؛ که معمولاً به معنای توانایی خواندن و نوشتن صرف نیست.
 
سواد رسانه‌ای علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی، که همان توان خواندن و نوشتن بود، توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام‌ها و قدرت تولید و انتقال اطلاعات به دیگران در قالب‌های مختلف و با ابزار گوناگون را در انسان پدید می‌آورد. این‌گونه از سواد؛ با توانمند کردن انسان بر درک نحوه کار رسانه‌ها و نحوۀ معنی‌سازی آنها، ماهیت و اهداف تولید پیام رسانه‌ها و تأثیرات و تکنیک‌های رسانه‌های گوناگون، او را از مصرف‌کنندگی صرف خارج کرده و در برابر اثرات رسانه‌ها مقاوم می‌سازد.
سواد رسانه‌ای در کنار آموختن خواندن ظاهر پیام‌های رسانه‌ای از رسانه‌های مختلف، می‌کوشد خواندن سطرهای نانوشتۀ رسانه‌های نوشتاری، تماشای پلان‌های به نمایش درنیامده و یا شنیدن صداهای پخش‌نشده از رسانه‌های الکترونیک را به مخاطبان بیاموزد.
۱۵بهمن
در علم ارتباطات و تبلیغات، قالب پیام و مجرای ارتباطی که برای رساندن آن پیام به دست مخاطب استفاده می‌شود از اهمیتی برابر با خود پیام برخوردار است 
(مارشال مک لوهان: رسانه (همان) پیام است)... 

چرا که اگر دقت کافی برای انتخاب این دو شاخص صورت نپذیرد، هرگز هدف نهایی که دریافت پیام و اثرپذیری مخاطب می‌باشد انجام نخواهد شد.

این مقدمه را گفتیم تا توجه شما را به انتخاب دقیق، وسواس فوق‌العاده و ظرافت بکار گرفته شده در تولید این پیام بین‌المللی که از سوی سازمان بهداشت جهانی تولید شده جلب نماییم. 
انیمیشن سگ سیاه، محصول WHO (سازمان جهانی بهداشت) برای شناساندن پدیده افسردگی و مبارزه با آن است که به لحاظ اثرگذاری و جذابیت می‌تواند با هزاران پوستر و بیلبورد و مقاله برابری نماید!

  نسخه‌ی فارسی این انیمیشن چهار دقیقه‌ای آموزنده و زیبا که توسط هنرمندان خلاق ایرانی  ویرایش و صداگذاری شده است در زیر ، تقدیم حضورتان شده است ..
امید که افسردگی از شما و همه ی مردم دنیا دور باشد.
 
برای مشاهده فیلم لطفا روی این لینک کلیک و در صورت نیاز می توانید از آن کپی بردارید(Save as نمایید.)
۱۵بهمن

مطابق با انتظارها “ماریا شاراپووا” عنوانثروتمندترین زن ورزشکار دنیا را به خود اختصاص داد. «فوربس» در جدیدترین شماره اش فهرست ثروتمندترین ورزشکاران دنیا در سال گذشته را منتشر کرده که در این بین، شاراپووای روس در صدر رده بندی زنان قرار گرفته است. او سال گذشته با ۲۱٫۷ میلیون یورو درآمد بالاتر از “سرنا ویلیامز” ( ۱۴٫۹ ) و “لی نا” ( ۱۳٫۳) قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه در بین لیست ۱۰ نفره ثروتمندترین ورزشکاران زن دنیا هفت نفر از دنیای تنیس قرار دارند.

البته اختلاف شاراپووا با “تایگر وودز”، ثروتمندترین ورزشکار مرد در سال ۲۰۱۳ هم جالب توجه است. وودز در سال پیش ۵۷٫۱ میلیون یورو درآمد داشته است. با این حال، خود شاراپووا خیلی به این رده بندی توجهی نمی کند.
او در گفت و گو با فیگارو در این باره گفت: «اینها همه اعداد است که منتشر می شوند و در واقع کسی نمی رود بانک و حساب شما را چک کند تا خبرهای تکمیلی را به دست بیاورد؛ پس هیچ کس هیچ وقت به طور دقیق نمی داند که شما چقدر درآمد دارید. به همین خاطر است که من اینجور اخبار را زیاد جدی نمی گیرم».
شاراپووا که چندسالی است به طور جدی وارد دنیای اقتصاد هم شده با فاصله گرفتن از این فضا سعی می کند زندگی اش مانند “مایکل جردن” باشد. او با بیان اینکه ستاره افسانه ای NBA الگویش است گفت: «به عنوان یک ورزشکار واقعا جردن را ستایش می کنم. تمام کارهایی که او بیرون از زمین 
بسکتبال هم انجام داد تحسین می کنم. اگر واقعا بتوانم ذره ای از کارهایی که او انجام داده را تکرار کنم، دیگر چیزی نمی خواهم».

۱۳بهمن

 مفهوم «حقوق شهروندی» از جمله مفاهیم حقوقی است که اخیراً در گفتمان سیاسی و اجتماعی جامعه رونق گرفته است. مفهومی که ترجمان حقوق و آزادی‌های مشروع و عمومی جامعه و اساسی‌ترین نیازهای عمومی هر ملتی را در برمی‌گیرد.

  



در تمام نقاط جهان، در روابط سالم اجتماعی اصل بر حفظ حیثیت و شأن اجتماعی افراد است. پیاده‌سازی حقوق شهروند و آگاه‌سازی عمومی در این حوزه می‌تواند کشورها را در روند توسعه یافتگی همراهی کند. ارتقای آگاهی از حقوق شهروندی یعنی متناسب‌سازی منابع، امکانات و خدمات دولت‌ها در تمامی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که تحقق این مهم در بسیاری از کشورها به دلیل ناپختگی‌ها و عدم فرهنگ‌سازی مناسب، به صورت ناقص وجود دارد.

 

با هدف روشن شدن ابعاد مفهوم حقوق شهروندی و بررسی ابعاد مختلف این مفهوم در ایران، در آستانه شروع به کار “موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان” با خانم دکتر، شهیندخت خوارزمی پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت‌و‌گو کردیم.

خانم دکتر خوارزمی لطفا در ابتدا بفرمایید، دولت، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد در کمک به تحقق حقوق شهروندی چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟ و چطور؟

هر یک نقش متفاوتی دارند. تأمین حقوق شهروندی، وظیفه اخلاقی دولت است. دولت در ایران به ‌راحتی این وظیفه اخلاقی را نادیده گرفته است و در واقع نقش بسیار مهمی در پایمال کردن حقوق شهروندان دارد.

بخش خصوصی به معنای بنگاه‌های اقتصادی در همه جای دنیا مسؤلیت اصلی خود را بیشینه سازی سود می‌دانند. در دهه‌های اخیر سه تحول مهم در مدیریت بنگاه‌ها رخ داده است. اولین تحول، توجه به اهمیت و جایگاه مشتری است و تأکید بر حفظ حقوق مشتری. تحول دوم، دیدگاه جدید نسبت به مدیریت منابع انسانی و توجه خاص به سرمایه انسانی و سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه فیزیکی است. توجه به حقوق کارکنان در چارچوب چنین تحولی رواج یافت. سوم، اندیشه مسؤلیت اجتماعی که به مدیریت بنگاه‌ها هشدار می‌دهد در کنار مسؤلیت اقتصادی خود باید در برابر آثار و پیامدهای اجتماعی و اخلاقی و زیست محیطی فعالیت‌های خود هم احساس مسؤلیت کنند و از آن مهم‌تر، بخشی از منابع خود را به حل مشکلات اجتماعی جامعه‌ای که در آن فعالیت دارند، اختصاص دهند.

اما سازمان‌های مردم نهاد، داستان دیگری دارد. فلسفه وجودی این سازمان‌ها به عنوان حافظ حقوق و منافع مردم در برابر حکومت و دولت، دقیقأ پرداختن به مسائلی است که نظام حاکم در انجام آن کوتاهی کرده است. به بیان دیگر، کانون توجه و علت وجودی سازمان‌های مردم نهاد، تأمین حقوق شهروندی به معنای عام آن است. اگر در جامعه‌ای این حقوق در معنای جامع آن تأمین شود، دیگر چه نیازی است به سازمان مردم نهاد؟