مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

کارکنان دانشی

يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۴۵ ب.ظ

واژه ” کارکنان دانشی ” که توسط پیتر دروکر در سال ۱۹۵۹ ابداع شد شاید خیلی واضح نباشد و حداقل به دو روش متفاوت می توان آن را فهمید: کارکنهای متعهد دانش و سایر کارکنهای دانش.


کارکنان متعهد دانش , افرادی هستند که وظیفه آنها سازمان دهی “کار دانش ” درباره پروسه هایی است که همکارانشان روی آن کار می کنندو به نوعی استاد کار دانش یا مدیر دانش هستند .

سایر کارکنهای دانش کسانی هستند که کار دانش را انجام می دهند یعنی کار آنها استفاده از اطلاعات و درگیر شدن در اموری است که کاملا با دانش و اطلاعات سروکار دارد ( مثل شناسایی الزامات دانش , به اشتراک گذاردن دانش , بکار بردن آن , ارزیابی آن و غیره )

ورود ما به عصر دانش به معنای این است که امروزه اکثر افرادی که در یک شرکت خدماتی کار می کنند, کارکن دانش هستند. درحال حاضر بگذارید کارکنان متعهد دانش را فراموش کنیم و به این موضوع فکرکنیم که : تصویر یک کارکن دانش معاصر چطور است؟ ما تقریبا داریم راجع به خودمان در این سرویس شبکه اجتماعی صحبت می کنیم .

بیایید روی معلومات فنی خاصی ( نه یک دانش بخصوص ) تمرکز کنیم که فرد داراست و با آن کارخود را پشتیبانی می کند. بعلاوه بیایید تصورکنیم که برای ما کارکنان دانش , ترکیبی از مشخصات ذکر شده , کسانی هستند که:

۱) با تعمق بسیار در زمینه تخصص ما یا با شرح و بسط مفصل در مورد آن , همواره ازما مفیدتر و کاری ترند. (برای مثال , با اقدام به برقراری روابط جدید با زمینه های مهارتی مرتبط به منظور خلق یک تصویر بزرگتر و به احتمال زیاد با دنبال کردن روشهای جدید تر )

و ۲) ازطریق تعامل با دیگران به آنها کمک می کنند تا درحوزه کاری خود مفیدتر و فعال تر شوند.

 

پروفایل یک کارکن دانش متعادل در سال ۲۰۱۵ چگونه است؟

برخی خصوصیات و مشخصه های مرتبط با مهارت ها و استعدادهای مورد نیاز و روش و رفتار یک کارکن دانش امروزی در ذیل آمده است.

مهارت ها و استعدادها :

  • دارا بودن یک ذهن مصنوعی که می تواند اطلاعات بسیاری را درخود جای دهد و به روش های واضح و بطورموجز خلاصه آن را بیان کند, مثلا با استفاده از تکنیک یادگیری که به تقویت حافظه کمک می کند.
  • دارای یک جفت گوش مشتاق و شنوا و چشمان علاقمند و تیزبین است که سیگنال های اطراف را به سرعت گرفته ( و آنها را بررسی کند)
  • مهارت بسیارخوبی در برقراری ارتباط با دیگران دارند که به آنان کمک می کند تا بتوانند با مردم مختلف ارتباط برقرار کنند ( در همان زمینه فعالیت یا خارج از آن )
  • دارای قلبی گشاده و مهربان است که با دیگران در سطحی عمیق تر ارتباط برقرار کرده و اعتماد خالصانه ایجاد می کند.
  • دارای مهارت های خوب نوشتاری و گفتاری هستند که به آنها این توانایی را می دهد تا در ایجاد ارتباط شفاهی و مکتوب با سایرین بطور موثرتر عمل کنند.
  • استعداد تندخوانی و حافظه خوبی برای به خاطر سپردن مسائل دارند.
  • برای نوشتن سریعتر , مهارت تایپ بدون نگاه کردن دارند.
  • بطور ایده آل در تسهیل امورمهارت خوبی دارند طوری که می توانند دانش و اطلاعات را از سایرین استخراج وآنها را بکار گرفته و یا با یکدیگر ترکیب کنند, که البته این یک استعداد فوق العاده است.

رفتار و منش :

  • دارای ذهنی باز, کنجکاو و متواضع که در مورد هر چیزی تفحص کرده و به پاسخ های قاطع و صریح اکتفا نمی کنند , مثل روشی که یک کودک کنجکاو در یادگیری دارد تا یک کارشناس علاقه مند .
  • دارا بودن حس کنجکاوی واقعی برای امتحان کردن چیزها و اضافه نمودن آنها به صف تجربیات
  • دارا بودن دیدگاهی از خط سیر پیشرفت خود و اولویت های بعدی
  • منعکس کردن هر رویداد مهم که به طور مداوم هرروز و هر هفته صورت می گیرد, وقت گذاشتن برای بررسی آنچه روی داده و اینکه برای بهتر شدن امور چه می توان انجام داد : احتمالا با استفاده از اصل پرسش اطلاعات برای تحلیل وقایع
  • تامل در سه مرحله یادگیری: تلاش برای بهره وری , تلاش برای سودمندی و تلاش در جهت بهبود شرایط
  • روش سند سازی سریع ( تایپ سریع در حین صحبت افراد , پخش زنده در شبکه های اجتماعی , تهیه عکس و ویدئو از وقایع و غیره )
  • تادیب نفس قوی که بطور خودکار به همه موارد بالا عمل کرده و برای بهبود آنها واکنش نشان دهد .

ابزار خوب دانش همه جانبه و پروسه های مدیریت اطلاعات نیز به شخص کمک کرده تا در مسیر درست فعالیت خود قرار گیرد, عکس العمل سریع و همراهی با دیگران در یادگیری های اجتماعی که منحصر به یادگیری های رو در رونمی شود .

این یک تصویر ایده آل است و پیدا کردن فردی که دارای این خصائص باشد آسان نیست … اما این تصویر خصوصیات بیشماری در خود جمع کرده که بسیاری از ما کارکنان دانش برای حرکت در مسیر پیچیده تر حوزه دانش باید به آنها توجه کامل نموده و خود را با آنها منطبق سازیم.

منبع: http://www.internettime.com