مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

با پایان بازی تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در هفته گذشته که به پیروزی تاریخی و شیرین ایران انجامید، سرمربی تیم ملی ایران لحظاتی بسوی نیمکت تیم کره رفت و با مشتهای گره کرده، به کری خوانی توهین آمیز سرمربی کره پاسخ داد. 


اما در کره جنوبی این تنها سرمربی تیم ملی فوتبال نیست که برای کشورمان کری خوانی توهین آمیز کرده است. سال هاست دولت کره جنوبی برای فعالان اقتصادی کشورمان خط و نشان می کشد که حق ندارید فلان کالاها را بخرید، فلان کالاها را به شما نمی فروشیم، نفت خام شما را نقدی نمی خریم و باید بجای پول نفتتان، کالاهایی که ما تعیین می کنیم را ببرید و...
 
آنچه سرمربی کره جنوبی دقیقا درباره فوتبال ایران گفته، از توهین و تحقیری که دولت و موسسات اقتصادی کره چندین سال است در حق کارآفرینان و شرکتهای ایرانی روا می دارند، تحقیر کننده تر و توهین آمیزتر نیست. کارآفرین ایرانی سالهاست این توهین و تحقیر را تحمل می کند اما نمی تواند مانند سرمربی تیم ملی ایران مشت اش را به همتای کره ای نشان دهد و آنها را از ادامه تحقیر و توهین و زورگویی بازدارد. چرا؟
 
مشهور است 45 سال پیش کسی از صنعت خودرو سازی کره جنوبی حین بازدید از شرکت ایران خودرو با حسرت گفته است: آیا می شود ما هم روزی چنین کارخانه ای داشته باشیم؟! و مشهور است شهردار سئول سالها پیش در بازدید از تهران، حسرت پیشرفتهای تهران را خورده است. بعید می دانم این روایتها –که احتمالا زاییده ذهن های خودکم بین هستند- به حقیقت نزدیک باشد اما تقریبا اطمینان دارم در کره جنوبی نمایندگان مجلس برای استخدام همشهریان و اقوامشان به مدیران هیوندایی نامه نمی نویسند.
 
تقریبا اطمینان دارم با تغییر وزیر صنایع یا حتی تغییر دولت کره، مدیرعامل هیوندایی برکنار یا تعویض نمی شود.
 
تقریبا اطمینان دارم مدیرعامل هیوندایی برای فروش محصولش با قیمتگذاری دولتی مواجه نیست.
 
اطمینان دارم بانک مرکزی کره جنوبی پی در پی بخشنامه های ضدونقیض نمی دهد و تامین مالی داخلی را به روی صنعت و کارآفرینان این کشور نبسته است.
 
اطمینان دارم دولت کره قراردادهایش با شرکتهای کره ای متعهد است پرداخت مطالبات پیمانکاران کره ای را ماه ها عقب نمی اندازد.
 
اطمینان دارم کارآفرین کره ای با مشکل قاچاق، مشابه ساری بدون اجازه محصولش، چک برگشتی مشتریان، کلاهبرداران گستاخ و زیرپا گذاشتن گسترده قراردادها... روبرو نیست.
 
اطمینان دارم دستگاه قضایی کره با دقت و در اسرع وقت به هر شکایت کارآفرین کره ای رسیدگی می کند و کارآفرین کره ای حداقل از بابت حفاظت از مالش در برابر متجاوزان و کلاهبرداران و افراد بی تعهد به قراردادها، نگرانی ندارد
 
اطمینان دارم دولت کره دست دوستی اتاق بازرگانی کره را رد نمی کند و مسئولان ارشد دولت کره در گفتگوی مستمر و تفاهم آمیز، مطالبات کارآفرینان کره را استماع می کنند و برای حل آنها بطور موثر تلاش می کنند.
 
اینها بخشی از مولفه های «محیط کسب و کار» هستند. موضوعی که سیاستمداران ما زیاد شعارش را می دهند ولی برای بهبودش کار موثری نمی کنند.
 
تا وقتی محیط کسب و کار در کشور ما تا این حد نامساعد باشد و تا وقتی کارآفرین ایرانی اینقدر در ادارات و دادسراها و بانکهای ایران اذیت می شود، ناچار است توهین و تحقیر کره ای ها را هم تحمل کند و برخلاف سرمربی تیم ملی فوتبال ما، هیچ نگوید.