مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

چگونگی راه اندازی یک کسب و کار موفق

يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۰۴ ب.ظ

برای راه اندازی یک کسب و کار موفق چه مراحلی را باید طی کنم؟ در این مقاله می خواهم پاسخی جذاب، علمی و کاربردی به شما بدهم و گام به گام شما را برای راه اندازی یک کسب و کار موفق هدایت کنم. در ابتدا به دو اصل بسیار مهم که باید سرمشق تمام برنامه ها و فعالیتهای تجاری شما قرار بگیرد، اشاره می کنم:

 

اصل 1: نقشه راه کارآفرینی

بزرگ فکر کنید: تا به حال فکر کرده اید که چرا بسیاری از تجار قدیمی بازار ایران علیرغم درآمد بسیار بالا، کسب و کارشان به همان اندازه و شکل گذشته باقی مانده است و به سمت رشد و توسعه و حتی بین المللی شدن حرکت نکرده اند؟ یکی از دلایل مهم اینست که مالکان کسب و کارهای ایرانی هدف اولیه (وشاید تنها هدف شان) از راه اندازی کسب و کارشان فقط و فقط کسب درآمد بوده است و برای کسب و کارشان هیچ دورنمایی را متصور نبوده اند به همین جهت علیرغم درآمد بسیار بالا، نقدینگی خود را بجای سرمایه گذاری در کسب و کارشان و توسعه آن، به سمت بازارهای املاک و مستغلات برده و یا اینکه آین راصرف خرید مغازه های دیگر و اجاره آنها به دیگران کرده اند. مجموع تصور آنها از کسب و کارشان فقط یک چهاردیواری به اسم حجره و کسب درآمد از آن بوده است. شما برای کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید چه تصوری دارید؟ آیا می خواهید آن را به بزرگترین فروشگاههای زنجیره ای در تهران، ایران و یا حتی منطقه خلیج فارس بکنید؟ یا اینکه می خواهید به برگترین تولید کننده کالاهای متنوع در زمینه تجهیزات صوتی و تصویری در سطح ایران و یا خاور میانه شوید؟ آیا متصور هستید که روزی کسب و کار اینترینتی شما به شریک تجاری اول آمازون و یاebayدر سطح منطقه تبدیل شود؟ توصیه من اینست که آینده ای بزرگ برای کسب و کارتان ترسیم کنید و تمام فعالیتها و برنامه تان را در راستای پیاده سازی این آرمان جهت گیری نمائید. به آرزوها و آرمانهای تجاری تان ایمان و اعتقاد داشته باشید بسیاری از مالکین میلیاردر برندهای معروف دنیا با آرزوهای بزرگ شروع کرده اند.

کوچک شروع کنید : فکر بزرگ خود را از یک جای کوچک شروع کنید. در ابتدا که منابع محدودی (تجربه، سرمایه، روابط تجاری و ….) دارید بر روی بازار کوچکی متمرکز شوید تا بتوانید مارک تجاری خود را در آنجا به برند تبدیل کنید، صاحب اعتبار شوید، روابط تجاری خود را گسترده کنید، از اعتبار بدست آماده برای ورود به بخش های دیگر بازار استفاده کنید.

سریع رشد کنید: افرادی که برای کسب و کار خود دورنمای مشخصی متصور هستند و البته به آن اعتقاد دارند و نیز از جای کوچک شروع می کنند دو شرط اصلی برای رشد سریع را دارند. حلقه مکمل برای رشد سریع کسب و کار استفاده از منابع دیگران است. به همین جهت امروزه استفاده از راهبردهایی مثلFranchise(کسب و کارهای زنجیره ای)،Licensing(تولید تحت لیسانس)،Acquisition(خرید شرکتهای کوچک با قابلیت رشد بالا)،Joint-Venture(سرمایه گذاری مشترک) و …. روز به روز در حال گسترش است.

اصل 2: تمرکز، تمرکز، تمرکز

تمام مردم به مبل نیاز دارند و شما تولید کننده مبل هستید، آیا می توانید برای همه مردم مبل تولید کنید؟ عده ای به مبل کلاسیک با قیمت بالا نیاز دارند؟ بخش دیگری از بازار به مبل کلاسیک با قیمت های پایین نیاز دارند؟ گروهی از مصرف کنندگان به مبل مدرن با قیمت بالا تمایل دارند؟ بخشی دیگر از بازار به مبل راحتی اما کوچک برای خانه های کوچک خود نیاز دارند؟ بخش دیگری از بازار همین تنوع را برای دفاتر اداری و شرکتهای خود می خواهند؟ گروهی از بازار نیز مبلی برای اتاق کودکان خود می خواهند؟ و بسیاری دیگر از بخشهای بازار که هر کدام با توجه به منطقه جغرافیایی محل سکونت شان، سطح تحصیلات، سطح درآمد، سبک زندگی و …. به انواعی دیگز از مبل نیاز دارند. آیا شما با توجه به منابع محدود اولیه کسب و کارتان می توانید نیاز تمام این بخش های بازار را تامین کنید. مسلما پاسخ شما منفی است. پس شما باید به لحاظ بازار هدف و نوع محصول متمرکز و تخصصی فعالیت کنید.

جنبه دیگر از گسترش اصل تمرکز در اکثر کسب و کارها، مربوط به تخصص گرایی در فرآیندهای کسب و کاری می باشد. امروزه به تدریج کسب و کارها در زمینه طراحی، تولید، برندینگ و پخش و توزیع به سمت تخصصی شدن پیش می روند. کسب و کارهایی که دارای دانش تخصصی بالایی هستند تمام منابع خود را بر روی طراحی متمرکز کرده اند و در مقابل کسب و کارهایی نیز چون دارای مزیت هایی در تولید هستند (مثل نیروی انسانی ارزان قیمت، تسهیلات دولتی و ….) بر روی این بخش از کسب و کار تمرکز کرده اند و به همین جهت باعث شکل گیری اشکال جدیدی از کسب و کارها شده اند که تخصص و تمرکزشان فقط بر روی برندینگ و پخش و توزیع محصولات می باشد. مدل بسیاری از کسب و کارهای موفق امروزی دنیا بر این اساس استوار است و البته این نوع از کسب و کارها نیز نهایت ارزش افزوده را نصیب خود می کنند.

اصل 3: نوآوری

در گذشته نه چندان دور با داشتن نوآوری در محصول و یا فرآیندهای کسب و کار می توانستید به سرعت رشد کردده و مشهور شوید اما امروزه نوآوری شرط ورود به بازار رقابتی است. نوآوری یعنی خلاقیتی که در محصول، شکل انجام کار و یا فرآیندهای کاری پیاده سازی شده باشد. اکثر کارآفرینان و مدیر/مالکان کسب و کارهای ایرانی خلاقیت بسیار زیادی دارند اما در تبدیل آن به نوآوری (یعنی تبدیل آن به یک ارزش واقعی برای بازار و مشتریان) مشکل دارند. دومین مشکل در زمینه نوآوری در کسب و کارهای ایرانی اینست که اکثر آنها با یک نوآوری وارد می شوند و بعد از گذشت زمان چیز که نوآوری آنها برای بازار و مشتریان تکراری می شود و توسط بسیاری از کسب و کارهای دیگر بطور کامل و یا ناقص کپی برداری می شود دیگر چیزی برای عرضه ندارند به همین جهت بعد از مدتی افول می کنند. شما باید نوآوری را در کسب وکارتان به یک فرآیند زنده تبدیل کنید و همیشه ارزش های جدیدی به بازار و مشتریانتان عرضه کنید. نباید نوآوری را فقط در شکل محصول و یا بسته بندی آن خلاصه کرد. شما باید بتوانید با نوآوری در تمام اجزاء سیستم کسب و کارتان، ارزشهای بیشتری را برای مشتریانتان ایجاد کنید. نوآوری در روش تولید، نوآوری در زنجیره پخش و توزیع، نوآوری در کاربری های جدید محصول، نوآوری در مدیریت تیم کاری و بسیاری از حوزه های دیگر به گونه ای که بتواند برای مشتری قابل لمس باشد باعث برتری یافتن شما در بازار می شود.

اگر میخواهید کسب کار تازه ای راه اندازی نمائید یا اینکه کسب و کار کوچکی دارید که می خواهید موفقتر باشید، اصول دهگانه زیر را همیشه مد نظر داشته باشید. هرکدام از این اصول بخشی از موفقیت شما را تضمین خواهد کرد. اگر در حال راه اندازی کسب و کار جدید هستید، در اصول کاری که برای خود در نظر خواهید گرفت موارد زیر ار حتما لحاظ نمائید تا موفقیت کسب و کار جدید را تضمین کرده باشید.

1) هدف داشته باشید : شما همه چیز برای همه مردم نیستید. بر روی مشتریان مخصوص خودتان تمرکز کنید و سعی کنید آنها را راضی کنید. بازار هدف شما معمولا بخش خاصی از مردم هستند نه همه مردم.

2) متفاوت باشید : اگر رقبای شما کاری را انجام می‌دهند، شما انجام ندهید. از بازارهای شلوغ پرهیز کنید که در این بازارها همه محصولات و تبلیغات آنها مانند هم هستند.

3) یک تیم داشته باشید : برای پرنمودن یک جای خالی در کسب و کارتان استخدام نکنید. افراد را برای این استخدام کنید که بخشی از تیم شما باشند و کسب و کار شما را بسازند.

4) سریع باشید : زمان گرانبهاترین کالای شماست. وقتی قرار است کاری را روز جمعه انجام دهید، سعی کنید آنرا پنجشنبه عصر انجام دهید. همه تلفنها و ایمیلها را سریع پاسخ دهید.

5) تشکر کنید : خیلی زیاد. به مشتریان و کارمندان خود بگوئید که چقدر برای شما مهم هستند. حتی بهتر از این، اینکار را با روشهای قدیمی انجام دهید، قلم را بردارید و این مطلب را برای آنها بنویسید.

6) یکرو باشید : مطمئن باشید که کسب و کار شما دارای ظاهر و درون یکسان باشد. مشتری همیشه باید با تمام افراد در کسب و کار شما یک ارتباط مناسب داشته باشد.

7) لبخند بزنید : قیمت، محصولات، کیفیت یا خدمات شما دلیل خرید یک مشتری از شما نیست، بلکه مشتری چون شما را دوست دارد از شما خرید می‌کند.

8) خوش‌بین باشید : همیشه نیمه پر لیوان را ببینید. نگرش مثبت شما در انتها بر همه چیز غلبه کرده و تمامی مسائل جانبی شما را دربرخواهد گرفت.

9) فروشنده مهربان : تلاش نکنید با فشار و زور خدمت یا محصولی را به مشتری بفروشید. مشکلات را حل کرده و نیازهای مشتری را برطرف نمائید. بهترین کاری که می‌توانید برای مشتری انجام دهید.

10) آسایش خود را فراموش کنید : هیچگاه اعتقاد نداشته باشید راهی که می‌روید همیشه باید بروید. هیچگاه باور نکنید که ایده‌های جدید یا تکنولوژی جدید بدرد شما نمی‌خورد.

هفت مرحله راه اندازی یک کسب و کار جدید برای جوانان

شاید شما هم دوست داشته باشیدکه مثل بچه‌های 12 تا 18 ساله آن سردنیا رئیس خودتان باشید و برای خود یک کسب و کار مستقل را اداره کنید.

برای شروع می‌توانید از هفت مرحله زیر برای راه اندازی یک کسب و کار جدید استفاده نمایید. اینها مراحلی است که دوستان شما در اروپا و آمریکا به آن عمل می‌کنندو هر کدام برای خودکار پردرآمد و مستقلی دارند.

روز اول : برنامه ریزی

– یک دفترچه برنامه ریزی کسب و کار تهیه کنید. بخش اول طوفان فکری کسب و کار نامیده می‌شود. در این بخش فهرستی از سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان را بنویسید.

– بعد مهارت ‌های مخصوص به خودتان را فهرست کنید.

– سپس کارهای روزمره و مشاغلی را که با آنها آشنا هستید یا سریع می‌توانید یاد بگیریدرا یادداشت نمایید .

– به 10 تا 15 نفر از همسایگان زنگ بزنید یا با آنها دیدار داشته باشید تا بفهمید آنها به چه نوع محصول یا خدماتی نیاز دارند. فهرستی از نیاز‌های جامعه را بنوسید.

– فهرست نیازهای جامعه را با فهرست سرگرمی ها ، مهارت‌های خاص و کارهای روزمره‌قبلی تان مقایسه کنید.فهرستی از کسب و کارهای ممکنی را تهیه کنید که شما می‌توانید با استفاده از استعدادها و مهارت هایتان برای برطرف کردن نیازهای مشتری انجام دهید.

– سه ایده کسب و کاری بسیار خوب که شما از آن لذت می‌برید و از همه سودآورتر است را انتخاب کنید.

– دوباره به سراغ همان10 تا 15 نفر بروید. ببینید هر کدام برای هر یک از کالاها و خدمات در سه کسب و کار مورد نظر شما چه پولی پرداخت خواهند کرد.

روز دوم : سرمایه ِگذاری

– تحقیقاتتان را مورد مطالعه قرار دهیدو بهترین کسب و کار را برای شروع انتخاب کنید. در مورد این کسب و کار با والدینتان مشورت کنید. تا اطمینان حاصل نمایید. آنها با طرح‌های شما موافق هستند.

– بخش بعدی دفترچه شما توصیف کسب و کار نام دارد.

– در مورد دو تا سه اسم مورد علاقه‌تان با دوستان و فامیل گفت و گو کنید تا ببنید کدام یک بیشتر مورد قبول قرار می‌گیرد.

– بهترین نام را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

– در دفترچه‌تان ، کالا یا خدماتی که قصد فروش آن را دارید شرح دهید و بگوییدچطور هر کدام منحصر به فرد هستند.

– فهرستی از وظایف و کارهایی که برای اداره موفق کسب و کارتان لازم است تهیه کنید.

– فهرستی از مشاورین با تجربه یا منابع ارائه نظر یا کمک در مهارت‌ها یا دانشی که نیاز دارید تهیه کنید.

– تصمیم بگیرید ‌آیا شما می‌خواهید تنها صاحب آن کسب و کار باشید یا شرکایی خواهید داشت . (نکته : خود صاحب کسب و کار بودن و کمک گرفتن از افراد برای کمک آسان‌ترین راه برای آغاز کسب و کار)

– با شرکاء معاونین یا کارکنان بالقوه درباره کارتان صحبت کنید. فهرستی از وظایف و مسوولیت‌های هر فرد تهیه کنید.

– با سالن اجتماعات شهر یا اتاق بازرگانی تماس بگیریدو ببنید که آیا برای کسب و کارتان مجوز یا پروانه‌یی لازم است .

– اگر لازم است با یک وکیل درباره مالکیت قانونی کسب و کارتان صحبت کنید. اگر شما تصمیم گرفته‌اید که شرکایی داشته باشید توافقنامنه قانونی شرکت امضا کنید.

روز سوم : استخدام کارکنان

– بخش بعدی دفترچه امور مالی کسب و کار نام دارد. فهرستی از تمامی اقلام و تجهیزاتی که برای تولید محصول‌تان به ‌آن نیاز دارید را تهیه کنید.

– در فهرست اولیه اقلامی را که دارید یا می‌توانید قرض بگیرید و آن را نخرید را مشخص کنید و شروع به جمع‌آوری این اقلام نمایید.

– برای هر یک از اقلامی که باید بخرید به دنبال کمترین قیمت باشید و هزینه‌ها را در دفترچه تان بنویسید.

– نمونه یی از محصولتان تهیه کنید یا نمونه‌یی از خدمتتان را نشان دهید. اگر شما هزینه‌یی را نادیده گرفته‌اید آن را به فهرست تان اضافه کنید.

– فهرستی از هزینه های عملیاتی کسب و کارتان تهیه کنید،(مانند اجاره ،‌تلفن،آب) هزینه های عملیاتی مجموع را برای ماه اول تخمین بزنید.

– بخش بعدی دفترچه شما بازاریابی کسب و کار نام دارد. مشتریان اصلی‌تان را به همراه جزئیات مرتبط با سن ، مکان زندگی و علایق خاصشان را شرح دهید.

– فهرستی از رقبای بالقوه کسب و کارتان را مشخص کنید. توضیح دهید چگونه کسب و کار شما به شیوه یی متفاوت نیازهای مشتری‌ها را برطرف می‌کند.

– فهرستی از بهترین شیوه‌ها برای شرح دادن کسب و کارتان به مشتری تهیه کنید.

– هزینه های هر یک از موارد تبلیغاتی که قصد استفاده از آنها را دارید برآورد کنید. هزینه کل تبلیغات برای آغاز کسب و کار را برآورد کنید.

– هزینه پیش بینی شده تبلیغات را وارد بخش امور مالی کسب و کار دفترچه کنید و آن را بعد از هزینه‌های اولیه بنویسید.

– هزینه‌های اولیه را بازبینی کنید و برآوردی نهایی از مجموع هزینه های اولیه کسب و کار خود داشته باشید( روز دوم را ببینید تا اطلاعات بیشتری در مورد برآورد هزینه‌های اولیه داشته باشید).

روز چهارم :قیمت گذاری

– فهرستی از منابع ممکن پول اولیه تهیه کنید. که شامل پس‌اندازهای شخص ، قول‌های سرمایه‌گذاران و وام ها می‌شود.

– فهرستی از آنچه می‌توانید بفروشید تا پول نقد به دست آورید و مقدار پولی که می‌توانید فراهم کنید تهیه نمایید.

– فهرستی از اقلامی که می‌توانید برای وثیقه استفاده کنید تا وام بگیرید تهیه کنید. (مثلا کامپیوتر ، اسکنرو) ارزش هر کدام از اقلام را برآورد کنید.

– با جاهایی که به شما وام می‌دهند تماس بگیرید و دستورالعمل یا فرم‌های مورد نیاز را تهیه کنید.

– با استفاده از اصول طرح بازرگانی و همه اطلاعات موجود در دفترچه خود یک طرح شغلی بنویسید که سازمان ، امور مالی ، بازاریابی و شروع کسب و کارتان را به طور خلاصه شرح دهد.

– با والدینتان در مورد طرح شغلی‌تان بحث کنید.

– درخواست هایی با وام به سازمان‌های مالی بنویسید و یا از دوستان و فامیل‌ درخواست وام کنید. در مورد وثیقه و میزان پیشنهادی سود ، مقادیر و زمان پرداخت و جریمه عدم پرداخت به آنها توضیح دهید.

– مجوز پروانه‌های لازم برای راه اندازی کسب و کارتان را تهیه کنید.

روز پنجم :تبلیغات

– به دفتر ثبت شرکت ها بروید و نام کسب و کارتان را ثبت کنید. اگر شریکی نیز دارید او را با خود ببرید.

– یک شعار تبلیغاتی بسازید که با آن مردم به یاد کسب و کار شما بیفتد.

– قیمت کالا و خدمات خود را مشخص کنید.(روز چهارم را ببینید)

– آگهی‌های تبلیغاتی ، کارت های کسب و کاری و نشان هایی را طراحی کنید که کسب و کار شما را تبلیغ کنید. بیشتر به شیوه هایی توجه کنید که کالاهای شما در زمان ، پول یا کار مشتری ها صرفه جویی کند.

– آگهی‌های تبلیغاتی و کارت های کسب و کار را در مغازه فتوکپی محله چاپ کنید.

– برای جشن گرفتن روز هفتم که روز افتتاح است مراسمی را برنامه ریزی کنید که شامل پذیرایی و نشان دادن کالایتان و مراسم بریدن روبان و غیره شود . فهرستی از این برنامه ها تهیه کنید. (روز ششم قسمت نکاتی در مورد مدیریت زمان را ببینید).

– مواد لازم برای ساختن محصولاتتان و تجهیزات اصلی برای راه اندازی کسب و کارتان را جمع آوری کنید.

روز ششم : مدیریت زمان

– به دفترچه ارزیاب مالیاتی بروید و در صورت لزوم مجوز مالیات فروش را دریافت کنید.

– برای مراسم افتتاحیه دوستان و فامیل را دعوت کنید.

– از دوستان و فامیل خود بخواهید کسانی که ممکن است به محصول شما نیاز داشته باشند را به شما معرفی کنند و آنها را به مراسم افتتاحیه دعوت کنید.

– از کسی بخواهید در مراسم افتتاحیه عکس بگیرد.

– یک قرعه کشی ترتیب دهید تا در مراسم افتتاحیه به برخی از حضار هدایای داده شود.

– موجودی کالا یا نمونه‌های اضافی از محصول تان را برای مراسم افتتاحیه آماده کنید.

– فرهم های سفارش و رسیدهای مشتریان را آماده کنید و چگونه پر کردن آن را تمرین کنید.

– یک سیستم برای ثبت اطلاعات جهت پیگیری همه هزینه ها و درآمدهایتان فراهم کنید(روز هفتم قسمت ثبت را بنویسید)

– مشخص کنید چگونه چک های مشتری ها را وصول خواهید کرد.

روزهفتم : ثبت کردن

– آماده سازی نهایی را برای مراسم افتتاحیه ترتیب دهید.

– تابلوهایتان را نصب کنید و ترتیب نمایش محصولاتتان را بدهید.

– جایی را برای مهمان هایی که برای قرعه کشی ثبت نام خواهند کرد قرار دهید.

– یک سخنرانی 15 ثانیه را تمرین کنید تا در آن نام ، نام کسب و کار و محصول اصلی‌تان را به مشتری ها بگویید .

– یک نمایش 2 دقیقه‌ای از فروش را تمرین کنید که شرح دهد چگونه محصولات شما عمل می کند و چگونه نیازهای مشتری ها را برطرف می کند .

– از اعضای خانواده خود بخواهید تا سوالاتی که ممکن است مشتری ها از شما بپرسند را مطرح نمایند و شما تمرین کنید چگونه به این سوالها جواب مناسب دهید .

– محلی ایمنی را پیدا کنید تا پول نقدی که از فروش به دست آورده اید را در آنجا قرار دهید .

– حداقل برای 30 دقیقه اول افتتاحیه کاملا آماده باشید .

– از مراسم افتتاحیه خود لذت ببرید . دوستانه برخورد کنید و به شیوه های مختلف به مردم کمک کنید .

– بعد از مراسم افتتاحیه بخشی را در دفترچه خود به نکاتی در مورد مشتری ها اختصاص دهید . فهرستی از کارهایی که لازم است سفارش‌هایی که در افتتاحیه درخواست شده است را ترتیب اثر دهید.

– اهداف بیشتری را برای دو هفته بعدی مشخص کنید. سپس به خودتان تبریک بگویید، شما یک رئیس هستید

نویسنده : یعقوب مهرانی