مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اقتصاد مقاومتی ، تولید ثروت و شکوفایی ایران

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اقتصاد مقاومتی ، تولید ثروت و شکوفایی ایران

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در فضای رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.





طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

هفت ویژگی شخصیتی کارآفرینان

يكشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۲۵ ق.ظ

عمده ترین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان از منظر صاحب نظران علوم روانشناسی و مدیریت و کارآفرینی را هفت مورد زیر می توان برشمرد: 

1) ریسک‌پذیری حساب‌شده (Calculated Risk Taking): اغلب ریسک پذیری حساب شده را آن به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های فرد کارآفرین بیان می نمایند. ریسک‌پذیری در کارآفرین با یک قمارباز متفاوت است. چرا که در مورد کارآفرین این کار بسیار حساب ‌شده صورت می‌گیرد. برخلاف تصور عمومی که کارآفرین را یک فرد عاشق ریسک می‌پندارند، کارآفرین یک فرد عاشق ریسک نیست و فقط در مواردی به ریسک اقدام می‌کند که نتایج حاصل از آن را مورد محاسبه قرار داده و موفقیت در آن سود زیادی را برای وی در برداشته باشد. به علاوه یک کارآفرین در صورتی اقدام به ریسک می‌کند که تلاش خود را در موفق شدن آن مؤثر بداند. ریسک‌پذیری در کارآفرین بسیار معتدل و حساب‌ شده است و فرد کارآفرین اقدام به ریسک‌های بزرگ نمی‌کند.

2) مرکز کنترل داخلی (Internal Locus of Control): مرکز کنترل به این معنی است که دید یک شخص نسبت به عوامل و اتفاقات پیرامون او چگونه است، یا به عبارتی کنترل این اتفاقات و پیشامدها را از کجا می‌داند.  لذا دو دیدگاه در این مورد وجود دارد که شامل مرکز کنترل خارجی و مرکز کنترل داخلی است. افرادی که معتقد به مرکز کنترل خارجی هستند، معتقدند که این اتفاقات بر اساس شانس، خوش‌شانسی و یا بدشانسی اتفاق می‌افتند و تصمیم و کارهای خود را در آن بی‌اثر و بی‌نتیجه می‌دانند. گروه دوم یعنی افرادی که دارای مرکز کنترل داخلی هستند، معتقدند که پیشامدهای پیرامون آنها تماماً ناشی از رفتار خودشان است و خود را در به وقوع پیوستن و یا نپیوستن این پیشامدها مؤثر می‌دانند. البته لازم  به ذکر است که معمولاً افراد به طور مطلق یکی از این دو دیدگاه را قبول ندارند، بلکه طرز تفکر آنها به صورت بازه‌ای بین این دو دیدگاه قرار دارد. تحقیقات نشان داده است که افراد کارآفرین معمولاً بیشتر از سایر افراد دارای مرکز کنترل داخلی می‌باشند. از این رو خود را مسئول تمامی اتفاقاتی که پیرامون آنها رخ می‌دهد، می‌دانند. لازم به ذکر است که برخی از صاحبنظران معتقدند که در مورد مرکز کنترل داخلی فرقی بین کارآفرینان و مدیران وجود ندارد و مدیران نیز دارای این خصوصیت هستند.

3) استقلال (Independence): مستقل بودن و نیاز به آن یکی از ویژگی‌های کارآفرینان است. بر طبق این ویژگی کارآفرین مایل است که کار را به شیوه‌ی خودش انجام دهد و کار کردن برای دیگران برایش دشوار است. از ترکیب دو خصوصیت مرکز کنترل داخلی و استقلال می‌توان به برخی از خصوصیات یک کارآفرین مثل مسئولیت‌پذیری دست پیدا کرد. در حقیقت یک فرد مستقل با توجه به داشتن مرکز کنترل داخلی، خود مسئولیت تمام کارهای خود را بر عهده می‌گیرد. لذا یک فرد کارآفرین مسئولیت پذیر نیز می‌باشد. استقلال در مورد یک کارآفرین به این معنی نیست که وی تمام تصمیمها را خود به تنهایی می‌گیرد، بلکه در مورد تصمیمهای مهم نظر نهایی نظر او است. در حقیقت رئیس خود بودن یکی از قویترین نیازهای کارآفرین است.

4) خلاقیت و نوآوری (Creativity and Innovation): برای برخورد با پویایی دنیای امروز خلاقیت و نوآوری از جمله خصوصیاتی هستند که یک کارآفرین به آن‌ها نیاز دارد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که قدرت خلاقیت را در افراد می‌توان به وسیله‌ آموزش تقویت کرد. کارآفرین با استفاده از خلاقیت و نوآوری می‌تواند بر پیچیدگی و پویایی جهان امروز غلبه کند و در کار خود موفق شود. خلاقیت و نوآوری برای یک کارآفرین لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هیچ یک بدون دیگری به تنهایی برای کارآفرین مؤثر نیستند.

5) حس توفیق ‌طلبی یا نیاز به توفیق (Drive to Achieve): یکی دیگر از خصوصیات کارآفرین نیاز به توفیق و یا نیاز به مطرح بودن است. خصوصیت جنجـال بـر‌انـگیزتـری کـه مـی‌تـوان بـرای کارآفرینان ذکر کرد، نیاز به توفیق و مطرح‌شدن است.

6) قدرت تحمل ابهام (Tolerance for Ambiguity): ابهام یکی از خصوصیات دنیای امروز است. کارآفرین برای شروع کار خود مجبور به روبه‌رو شدن با یک سری ابهامات در مورد بازار کار، مشتری، آمار و اطلاعات است.  برخی از این ابهامات غیر قابل اجتناب هستند. لذا کارآفرین موفق معمولاً از این گونه ابهامات هراسی نداشته و با شروع کار خود سعی در برطرف کردن آنها و نیز تغییر آنها به نفع خود دارد.

7) قدرت تحمل شکست (Tolerance for Failure): کارآفرین از شکست به عنوان تجربه‌ای برای یادگیری استفاده می‌کند. تکرار آزمون و خطا برای یک کار و تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق. وی همچنین خطا، اشتباه و شکست را به عنوان جزو اصلی فرآیند یادگیری قرار داده است. یک کارآفرین واقعی این مطلب را به طور کامل قبول داشته و توانایی مبارزه با هرگونه مشکلی را در خود به وجود می‌آورد. به علاوه، او از این شکستها ناامید و مأیوس نمی‌شود و زمانی که مشکلی برای او به وجود می‌آید به دنبال فرصتی می‌گردد تا بتواند بر مشکلش پیروز شود. بیشتر کارآفرینان موفق اعتقاد دارند که آنها بیشتر از اولین شکست‌های خود درس گرفته‌اند تا اولین موفقیت‌هایشان.