مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

آشنایی با شتابدهنده ها

چهارشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸ ق.ظ

Image result for ‫شتابدهنده‬‎در دنیای کارآفرینی راه‌های بی‌شماری برای شروع و راه اندازی یک استارتاپ وجود دارد.  استارتاپ ها یا همان کسب و کارهای نوپا معمولا در ابتدای راه انرژی زیاد اما امکانات کمی در اختیار دارند. نبود سرمایه کافی و امکانات مناسب برای اجرا و پیاده سازی ایده‌ها می‌تواند تمام اشتیاق کارآفرین را برای دنبال کردن ایده‌هایش از بین ببرد. ولی کارآفرینان نباید نگران باشند. امروزه در تمامی نقاط دنیا توجه ویژه‌ای به استارتاپ‌ها می‌شود. هم دولت و هم بخش خصوصی در تلاش هستند تا کار را برای استارتاپ ها و کارآفرینان راحت‌تر کنند و به رشد آن‌ها کمک کنند. سرمایه گذاران فرشته خو، مراکز رشد و شتابدهنده‌ها همگی سعی دارند تا مواد اولیه لازم برای راه اندازی کسب و کار را برای صاحبان ایده فراهم کنند.

 

داستان شتابدهنده ها اینگونه شروع شد...

داستان فقط به چند سال قبل بر‌می‌گردد. در سال 2005 آقای پاول گراهام اولین مرکز شتابدهنده به نام Y combinatory را در ایالت ماساچوست تاسیس کرد. از این ایده به شدت استقبال شد و شتابدهنده‌های دیگری در آمریکا به وجود آمدند. با موفقیت مراکز شتابدهنده در آمریکا، اروپا نیز وارد این عرصه شد. امروزه شتابدهنده‌های بی‌شماری در سراسر جهان برای حمایت از استارتاپ‌ها ایجاد شده‌اند.

 

شتابدهنده چیست و چه کار می‌کند؟

شتابدهنده شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در می‌آورند و برای این کار از میان شرکت کنندگان، پس از مدتی کوتاه مورد ایده‌ای برگزیده و به عنوان استارتاپ انتخاب می‌کند. شتاب‌دهنده‌ها با سرمایه‌گذاری اولیه بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و در مقابل به صاحبان کسب و کار آموزش‌های لازم و خدماتی در مسیر ارزش آفرینی سریع‌تر و برای کسب موفقیت بهتر را خواهند داد. شتابدهنده‌ها از همان ابتدای راه با استارتاپ‌ها همراه می‌شوند و تمامی امکانات مالی لازم را در اختیار استارتاپ قرار می دهند. مدت زمان حضور یک استارتاپ در شتابدهنده‌ها برای استفاده از امکانات آن‌ها محدود و از پیش تعیین شده است.

مهم ترین کمک‌هایی که شتابدهنده‌ها به استارتاپ‌ها می‌کنند به شرح زیر است:

استفاده از شبکه ارتباطی وسیع

امروزه نقش ارتباطات در هر زمینه به خوبی برای همگان روشن شده است. فرض کنید شما ایده‌ای برای رفع یک مشکل در یک صنعت دارید! اگر به صاحبان آن صنایع مراجعه و کلی وقت و هزینه بابت معرفی ایده خود صرف کنید بهتر است، یا از کسی کمک بگیرید که به تمامی افراد فعال درآن صنعت دسترسی داشته و قبلا نیز با آنان همکاری کرده است!؟ پاسخ روشن است. شبکه ارتباطی وسیع در شتاب دهنده ها به صاحبان ایده و محصول کمک می کنند تا در شناسایی فرصت ها، مذاکرات و ارتباط با صاحبان صنایع و نیز از همه مهمتر بهره مندی از تجریبات و نظرات تعداد زیادی از افراد با تجربه در هر زمینه تخصصی، بصورت راحت تر و با صرف وقت و هزینه کمتری امور خود را پیش ببرند. تعداد زیادی از استارت‌آپ‌‌هایی که در مراکز شتاب دهنده حضور پیدا می کنند و از خدمات گوناگون آن بهره می گیرند پس از خروج از مرکز، اعلام می‌کنند که بهترین مزیت قرارگرفتن در شتاب دهنده، بهره‌گیری و استفاده از راهنمایی ‌های کامل مشاوران در این مراکز بوده است. پس با حضور در یک مرکز شتاب‌ دهنده به عنوان صاحب یک استارت آپ می توان دوستان و همکاران مختلف و حتی سرمایه‌گذاران و شریکانی خوب پیدا کرد.

افزایش خلاقیت ها و تکمیل ایده ها

وقتی شما یک استارت‌آپ‌ نوپا هستید، پس حتما یک ایده داشته اید! اما بارها اتفاق افتاده است که یک استارت آپ با یک ایده آغاز می‌شود و نهایتا پس از دوره زمانی مشخصی محصول و یا خدمتی به غیراز آنچه در ابتدا به آن فکر می کرده ارائه داده است! بله درست متوجه شده اید! با گذشت زمان جنبه های مختلف یک ایده برای کارآفرینان روشن می گردد و آنها سعی در تکمیل و اصلاح آن دارند. شتاب دهنده ها به دلیل داشتن منابع انسانی ماهر و باتجریه و تجمیع کارآفرینان در رشته های مختلف می توانند بازه دید ایده‌پردازان اولیه را گسترش داده و آنان را با جنبه‌های مختلف از حوزه مورد نظر خود آشنا کرده و اینگونه زمینه خوبی برای تکمیل خلاقیت و گسترش ایده فراهم نمایند. شتاب‌ دهنده، اعضای استارت‌ آپ را به بررسی ابعاد مختلف محصول یا خدمتی ارائه شده و حتی شناخت مشتریان و قیمت گذاری آن هدایت می کند.

قدرت تحلیل بازار و برنامه ریزی

شبکه های وسیع ارتباطی شتاب دهنده ها و همچنین وجود افراد توانمند در آن باعث می گردد تا هر استارت‌ آپ با حضور در یک مرکز شتاب ‌دهنده بتواند بسیاری از مهارت های کسب و کار را یاد گرفته و در کنار مشاوران باتجربه بتواند بازار هدف خود، وضعیت رقیبان حاضر در آن و تمامی نقاط ضعف و قوت خود را مورد ارزیابی قرار داده و به این‌ترتیب استارت ‌آپ بتواند برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی های لازم را انجام داده و بهترین گزینه را در هر زمان انتخاب نماید.

تمرین در مذاکره با خریداران و سرمایه گذران

وقتی شما دارای یک ایده و حتی محصول خوب هستید، قطعا برای معرفی آن پا به بیرون از شرکت خود میگذارید، در جایی به دنبال مشتری و در جایی به دنبال سرمایه گذار جهت جذب منابع مالی هستید! اما آیا شما به قدر کافی در این مورد باتجربه و ماهر هستید!؟ پس شما باید بتوانید ویژگی‌های منحصر به فرد محصول خود و همچنین آینده پررونق آن را به درستی و به شیوه‌ای قانع‌کننده به سرمایه گذاران و خریدارن ذکر کنید.

در چند سال اخیر شتابدهنده های ایرانی زیادی شروع به کار کرده اند از جمله: تریگ آپ، آواتک، دیموند و...

 

نظرات  (۱)

۰۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۱۳ مهرشاد حاجبی
سایت خوبی دارید
http://mahdiiyar.ir/