مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

هشدار مشاور رئیس جمهور درباره انفجار بیکاری

يكشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۲۳ ق.ظ

هشدار مشاور روحانی درباره انفجار بیکاری/ 1400 روز سخت در انتظار کارجویان

 

مشاور اقتصادی رئیس جمهور هشدار داده 4 سال آینده روزهای سختی برای کارجویان خواهد بود و بیکاری به عنوان یک معما و تهدید بزرگ کشور را آزار خواهد داد. پیش تر مقامات دولت تدبیر و امید اعلام کرده اند در فاصله سال های 84 تا 91، سالیانه تنها 14 هزار فرصت جدید شغلی در کشور ایجاد شد و این مسئله انباشت بیش از حد تقاضا برای کار را ایجاد کرده است.

  بنا به گزارش خبرگزاری مهر از اواخر کار دولت دهم در تیر و مردادماه امسال انتقادات درباره عملکرد اشتغالی دولت های نهم و دهم افزایش یافت و کارشناسان اعلام کردند ادعاهای دولت های سابق با وضعیت موجود بازار کار کشور همخوانی ندارد و شائبه آمارسازی و دستکاری در پایه های آماری وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم در روزهای پایانی کار این دولت، با افزایش انتقادات و اظهارنظرها درباره عملکرد اشتغالی دولت های نهم و دهم اعلام کرد که این دولت ها موفق به ایجاد 7 میلیون فرصت شغلی جدید شده اند و برای اثبات ادعاهای دولت نیز بزودی اسناد آن از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر خواهد شد.

دولت دهم: 7 میلیون شغل جدید ایجاد شد

با این حال، مرکز آمار ایران قبل از آن اقدام به انتشار گزارش عملکرد 8 ساله دولت های نهم و دهم کرد که نشان داد یک تناقض جدی بین گفته های مقامات دولت سابق و بررسی های این مرکز وجود دارد. طبق اعلام مرکز آمار ایران، دولت های نهم و دهم سالیانه تنها 57 هزار فرصت جدید شغلی ایجاد کرده اند که در مجموع 456 هزار فرصت شغلی است.

این گزارش در روزهای پایانی کار دولت سابق، باعث شد تا کارشناسان فراوانی از اقتصاد و بازار کار نسبت به گفته های مقامات دولت های سابق درباره عملکرد اشتغال زایی انتقاد کنند. اینکه چگونه می توان بین ادعای ایجاد سالیانه 875 هزار فرصت جدید شغلی مورد ادعای مقامات دولت قبلی و 57 هزار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران ارتباطی پیدا کرد، سوالی است که به آن پاسخی داده نشد.

در هر صورت این مسائل پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید در چند نوبت از سوی مقامات ارشد دولت یازدهم نیز مطرح شد و در اولین گام مسعود نیلی مشاور فعلی رئیس جمهور پس از اعلام گزارش دولت از ایاد 7 میلیون فرصت جدید شغلی اعلام کرد میزان اشتغال زایی صورت گرفته در فاصله سال های 84 تا 91 تنها 14 هزار فرصت در هر سال است.

 

مشاور رئیس جمهور: تنها سالی 14 هزار شغل داشتیم

بیان این آمار از طریق رسانه ملی مورد انتقادات شدید مقامات دولت سابق قرار گرفت و آنها اعلام کردند به هیچ وجه موارد عنوان شده درباره اشتغال زایی به میزان 14 هزار فرصت در هر سال صحت ندارد. با این حال، آنها هیچگاه اعلام نکردند که چگونه با رشد اقتصادی منفی 5.4 درصد می توان حدود 1 میلیون فرصت شغلی در یکسال ایجاد کرد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند در زمانی که اقتصاد دچار رشد اقتصادی منفی می شود، نشان دهنده وضعیت نابسامان تولید و افت عملکرد بنگاه های اقتصادی کشور است که نمی توان از آنها نتیجه گرفت اشتغال در حال رشد و شکوفایی است چرا که از آثار زیانبار رشد اقتصادی منفی، از دست رفتن فرصت های شغلی و ریزش نیروی کار بنگاه ها و واحدهای تولیدی کشور است.

گزارش مربوط به اشتغال زایی سالیانه 14 هزار فرصت در دولت های نهم و دهم پس از مسعود نیلی، یکبار دیگر نیز از تریبون رسمی مجلس توسط دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهوری عنوان شد و وی عنوان کرد معتقد است اشتغال زایی دولت های سابق همان 14 هزار مورد در سال است. البته پس از آن برخی انتقادات نیز از وی درباره گفته هایش صورت گرفت.

رد نگرانی ها درباره وضعیت نابسامان اشتغال و بیکاری در کشور را می توان در برنامه ها و اظهارات علی طیب نیا؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز پیدا کرد. وزیر اقتصاد در زمان ارائه برنامه های کاری خود به مجلس درباره بحران بزرگ بیکاری هشدار داد و از آن به عنوان یکی از مسائل جدی پیش روی دولت تدبیر و امید نام برد.

 

 

هشدار وزیر اقتصاد از بحران بزرگ بیکاری

طیب نیا حتی گفت بزودی با ورود 5 میلیون دانشجوی فارغ التحصیل به بازار کار کشور شمار بیکاران با 3.5 میلیون نفر فعلی به 8.5 میلیون نفر بالغ خواهد شد که خود نوعی رکورد در آمار بیکاران کشور محسوب می شود.

همچنین علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با نامناسب خواندن وضعیت بیکاری در کشور، در چندین مرحله از دستکاری های صورت گرفته در آمارهای بیکاری و تغییر پایه های آماری کشور انتقاد کرد و افزود: اینگونه اقدامات باعث شده که وی به عنوان وزیر کار حتی نداند کشور چقدر بیکار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین انتقاد کرد: در دولت های سابق اگر کسی لحاف و تشک خود را تغییر می داد به عنوان یک شغل جدید محاسبه می شد. ربیعی بیان داشت: دولت در نظر دارد در 100 روز اول کاری خود آمار واقعی بیکاری کشور را اعلام کند.

ربیعی مباحث دیگری را نیز درباره وضعیت نابسامان بیکاری کشور مطرح کرده است و تاکید کرد: بخشی از منابع صرف شده در طرح زودبازده های دولت نهم به انحراف رفت و سر از مسکن درآورد و پولی که بعضی افراد برای راه اندازی مشاغل خانگی گرفته بودند نیز صرف عمل زیبایی بینی شد!

 

فشار تقاضا برای کار تا 96

حال در تازه ترین مباحث مطرح شده درباره بیکاری و بازار کار، مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی از وضعیت بحرانی بیکاری جوانان در فاصله سال های 92 تا 96 سخن گفت و افزود: با وجود رشد اقتصادی منفی 5.4 درصد، بیکاری به یک تهدید و معما برای کشور تبدیل شده است.

به گفته مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی، بیکاری در فاصله 4 سال آینده بزرگترین تهدیدی است که در کشور وجود خواهد داشت و دولت باید از طریق اجرای برنامه هایی روند بیکاری را کنترل کند.

در هر صورت با وجود تناقضات شدید آماری در کشور و اعلام گزارشات گوناگون از سوی مراجع رسمی؛ آنچه که روشن و مشخص است اینکه پیک فعلی تقاضا برای کار در کشور تا سال های آینده نیز ادامه خواهد یافت و در صورتی که دولت نتواند به هر طریقی موفق به مهار نرخ بیکاری و تک رقمی کردن آن شود، آثار مخرب بیکاری کشور را با لطمات فراوانی مواجه خواهد کرد که از جمله آن می توان به رواج دلالی و سوداگری در اقتصاد، گسترش مشاغل زیرزمینی و غیررسمی، مهاجرت جوانان تحصیل کرده به خارج کشور، از دست رفتن فرصت استفاده از توان میلیون ها جوان آماده به کار در بخش های گوناگون کشور و خسارت هایی از این دست اشاره کرد.