مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

مهارت های کارآفرینی

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۷ ق.ظ

اگر می خواهید یک کارآفرین باشید حتما تقویت مهارت های کارآفرینی را در برنامه ی کاری خود قرار دهید. اما چه مهارت هایی که شما برای ایجاد یک کسب و کار بزرگ به آنها نیاز دارید؟ چه مهارت هایی را شما به عنوان یک کارآفرین نیاز دارید؟ چه چیزی باعث می شود که یک نفر یک کارآفرین موفق شود؟ این قطعا کمک می کند تا مهارت های فن آوری و یا تخصص های قوی در این زمینه داشته باشید، اما این تعریف مشخصات کارآفرینی نیست. در عوض، از ویژگی های اصلی آن صفاتی مثل : خلاقیت،حفظ توانایی هنگام مواجهه شدن با مشکلات، و مهارت های اجتماعی مورد نیاز برای ساخت تیم های بزرگ است.

اگر می خواهید یک کسب و کار را شروع کنید، یادگیری مهارت های خاص که زیر بنای این کیفیت هاست، ضروری است. همچنین توسعه مهارت های کارآفرینی اگر در یک موقعیت شغلی هستید که انتظار دارید کسب و کارتان توسعه پیدا کند و یا به طور کلی رو به جلو حرکت کند، نیزمهم است.

در این مقاله، ما نگاهی می اندازیم به مهارت هایی شما نیاز دارید تا یک یک کارآفرین موفق شوید. و منابعی را بررسی میکنیم که شما می توانید از آنها برای توسعه صفات مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید.

تعریف کارآفرینی

برخی از کارشناسان فکر میکنند که   کارآفرینان افرادی هستند که مایل به مخاطره کردن و ریسک کردن اند درحالی که دیگران چنین نیستند. برخی دیگر انها را افرادی تعریف میکنند که یک کسب و کار موفق را شروع و ایجاد میکنند.

در مورد اولین تعریف کمی فکر کنید،کارآفرینی لزوما شامل شروع کسب و کار شما نمیباشد. بسیاری از افراد هستند که برای خود کار نمی کند اما به عنوان کارآفرینان در سازمان شان خود به رسمیت شناخته شده اند.

صرف نظر از اینکه “کارآفرین” را چگونه تعریف می کنید ،اما یک چیز قطعی است: تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق آسان نیست.

بنابراین، چگونه یک نفر با موفقیت امکان استفاده از فرصتی را دارد، در حالی که دیگری، فرد دیگری با همان اندازه آگاهی این امکان را ندارد؟ آیا کارآفرینان دارای یک ساختار ژنتیکی متفاوت اند ؟ یا آیا آنها از دیدگاه های مختلف عمل می کنند، و به نوعی تصمیم هایشان را از طریق این دیدگاه ها هدایت میکنند؟

اگرچه بسیاری از محققان این موضوع را مطالعه کرده اند، اما هیچ پاسخ قطعی ای وجود ندارد. چیزی که ما میدانیم این است که کارآفرینان موفق به نظر یک سری صفات خاص مشترک دارند.

ما این ویژگی ها را در چهار گروه گردآوری کرده ایم:

  1. 1- ویژگی های شخصی.
  2. 2- مهارت های بین فردی.
  3. 3- مهارت های تفکر انتقادی و خلاق.
  4. 4- مهارت های عملی.

ما در حال حاضر هر گروه را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار میدهیم. ، و به برخی از سوالات که اگر بخواهید به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید باید از خودتان بپرسید نگاه میکنیم.

1- ویژگی های شخصی

اول، ویژگی های شخصی تان ، ارزش ها، و اعتقادات تان را بررسی کنید. آیا طرز فکر و ذهنیت یک کار آفرین موفق را دارید؟

  • خوش بینی: آیا شما خوش بین[۱] هستید؟ خوش بینی واقعا یک دارایی و سرمایه است، که به شما در زمانهای سخت کاری که بسیاری از کار آفرینان آنرا تجربه میکنند کمک میکند.
  • دیدگاه: آیا به راحتی می توانید ببینید که همه چیز می تواند بهبود یابد؟ آیا به سرعت می توانید یک “تصویر بزرگ”، را درک کنید و آنرا به دیگران توضیح دهید؟ و آیا می توانید یک چشم انداز قانع کننده از آینده، ایجاد کنید و سپس دیگران را برای تعامل با آن چشم انداز الهام ببخشید؟ [۲]
  • ابتکار عمل: آیا ابتکار عمل[۳] دارید؟ که به طور غریزی شروع به حل مسئله ای و با بهبود پروژهای کسب و کار کنید ؟
  • میل به کنترل: آیا از اینکه مسئول باشید و تصمیم گیری کنید لذت میبرید؟[۴]
  • دوام و پشتکار: آیا شما با انگیزه و پر انرژی[۵] هستید؟ و برای تحقق بخشیدن به اهدافتان آماده ی کار کردن سخت در یک مدت زمان طولانی هستید؟
  • تحمل ریسک: آیا شما قادر به ریسک کردن و تصمیم گیری[۶] در شرایط نا مطمئن و نا مشخص هستید؟
  • مقاوم و انعطاف پذیر: آیا شما انعطاف پذیرید[۷]؟ بنابراین وقتی چیزی طبق برنامه ریزی شما پیش نمیره میتونید از اول دوباره خودتان را بلند کنید؟ و آیا میتوانید از اشنباهات و شکست هایتان یادبگیرید و با انها رشد کنید؟ (اگر شما به دلیل ترس از شکست از اقدام به کاری اجتناب میکنید مقاله ما در مورد غلبه بر ترس از شکست [۸]می تواند به شما کمک کند تا با ترس خود روبروشوید و به سمت جلوحرکت کنید).

2- مهارت های بین فردی

به عنوان یک کارآفرین موفق، شما باید همکاری های نزدیکی با مردم داشته باشید.- و بسیار حائز اهمیت است که قادر به ایجاد روابط خوب[۹] با تیمتان، مشتریان،تامین کنندگان،سهامداران، سرمایه گذاران،و غیره باشید.

بعضی افراد در این زمینه نسبت به دیگران با استعدادترند. اما، خوشبختانه، شما می توانید این مهارت را یاد بگیرید و بهبود بخشید. انواع مهارت های فردی که شما نیاز دارید عبارتند از:

  • رهبری و انگیزش: آیا شما می توانید دیگران را رهبری[۱۰] و در آنها ایجاد انگیزه[۱۱] کنید تا دیدگاههای های شما را ارائه دهند؟ آیا میتوانید کاری را به دیگران محول کنید[۱۲]؟ به عنوان یک کارآفرین موفق، شما مجبورید وابسته به دیگران باشید تا در مراحل اولیه کارتان بتوانید گامی فراتر بگذارید. – کارهای زیادی که شما باید خودتان انها را انجام بدید وجود دارد.
  • مهارت های ارتباطی: آیا شما صلاحیت هر نوع ارتباطی[۱۳] را دارید؟   شما برای اینکه دیدگاه ها و چشم اندازهای آیندتان را به سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه، اعضای تیم، و غیره بفروشید باید قادرباشید به خوبی با آنها ارتباط برقرار کنید.
  • گوش دادن: آیا به چیزهایی که دیگران به شما میگویند گوش میدهید؟ توانایی کوشش دادن میتواند موجب شکست یا پیروزی شما به عنوان یک کارآفرین شود.       اطمینان حاصل کنید که شما قادر به گوش دادن فعال[۱۴]و گوش دادن همدلانه[۱۵] هستید.
  • روابط شخصی: آیا شما دارای هوش هیجانی[۱۶] هستید؟ هرچقدر میزان هوش هیجانتان بالاتر باشد شما راحت تر میتوانید با دیگران کار کنید. خبر خوب این است که شما میتوانید هوش هیجانیتان را بهبود ببخشید.
  • مذاکره: آیا شما یک مذاکره کننده[۱۷] خوب هستید؟ شما نه تنها نیاز دارید برای قیمت هایی که مطلوبتان است مذاکره کنید بلکه نیاز دارید برای حل فصل اختلاف بین مردم در یک راهی که برای دو طرف سودمند مثبت نیز مذاکره کنید.
  • علم اخلاق: آیا شما با مردم بر اساس احترام، صداقت[۱۸]، انصاف و صداقت برخورد میکنید؟ آیا میتوانید بر اساس اصول اخلاقی[۱۹] رهبری کنید.؟ برای شما ساختن یک تیم متعهد شاد،سخت است اگر با کارکنان، مشتریان یا تامین کنندگان تان از راه کهنه وقدیمی برخورد میکنید.
  • نکته:  شما میتوانید با درنظر گرفتن این تست که ” چقدر مهارت های مردمی شما خوب است؟”[۲۰] توانایی های مردمی خود را بهبود ببخشید.

3- مهارت های تفکر انتقادی و خلاق

به عنوان یک کارآفرین، شما همچنین نیاز به ایده های تازه، و تصمیم گیری خوب در مورد فرصت ها و پروژه های بالقوه دارید. بسیاری از مردم فکر می کنند که شما خلاق به دنیا آمده اید یا نه. با این حال، خلاقیت یک مهارت است که شما می توانید با سرمایه گذاری در زمان و تلاش آنرا توسعه دهید.

  • تفکر خلاق: آیا شما قادر هستید موقعیت ها را با دیدگاه ها و چشم اندازهای متنوع ببینید و با ایده های اصلی با آنها برخورد کنید؟ ( در اینجا ابزارهای خلاقیت[۲۱] بسیاری وجود دارد که میتواند به شما کمک کند.).
  • حل مساله: چقدر شما با راه حل هایی که برای مشکل بوجود آمده تان وجود دارد کنار می آیید؟ ابزارهایی مثل تجزیه و تحلیل علت و معلول[۲۲]،  تکنیک ۵ چرا[۲۳]، و کات ووی[۲۴] تنها برخی از ابزارهای حل مشکل[۲۵]اند که شما باید با آنها آشنا شوید.
  • شناخت فرصت ها: آیا شما وقتی که فرصت ها خودشان حاضر میشوند انها را تشخیص میدهید[۲۶]؟ آیا میتوانید یک گرایشی را در نظر بگیرید[۲۷]؟ و آیا شما قادر به ایجاد یک طرح با استفاده از فرصت هایی که شناسایی و تشخیص داده اید هستید؟

4- مهارتهای عملی

شما همچنین نیاز به مهارت های عملی و دانش مورد نیاز برای تولید کالا یا خدمات موثر، و یا راه اندازی شرکت دارید.

  • تعیین هدف: آیا شما به طور منظم و مرتبا اهدافی[۲۸] را تعیین میکنید، و یک طرحی برای رسیدن به آنها ایجاد میکنید و سپس آن طرح را اجرا میکنید؟
  • برنامه ریزی و سازماندهی: آیا شما استعداد، مهارت ها و توانایی های لازم برای رسیدن به اهدافتان را دارید؟ آیا شما می توانند افراد را هماهنگ برای رسیدن به این اهداف به طور کارا و اثربخش هماهنگ کنید؟(در اینجا، مهارت های مدیریت پروژه[۲۹] موثر که به عنوان مهارت های اساسی سازمان[۳۰] می باشد، مهم است). و آیا می دانید که چگونه طرح کسب و کار فکریتان از جمله پیش بینی های مالی[۳۱] مناسب را توسعه دهید؟
  • تصمیم گیری: چقدر شما را در تصمیم گیری خوب هستید؟[۳۲] آیا شما آنها را بر اساس اطلاعات مربوطه و عواقب بالقوه می سنجید؟ و آیا در تصمیم گیری هایتان اعتماد به نفس دارید؟
  • ابزار هسته تصمیم گیری که شامل : تصمیم گیری تجزیه و تحلیل درخت[۳۳]، تجزیه و تحلیل شبکه[۳۴]، و شش کلاه تفکر[۳۵] میباشد.
  • شما نیاز به دانش در حوزه های مختلف در هنگام شروع و یاهنگام اجرایی ک کسب و کار دارید.به عنوان مثال :
  •  دانش کسب و کار: آیا شما یک شناخت کلی خوب از زمینه های اصلی یک کسب و کار (مثل فروش، بازاریابی، امور مالی، و عملیات) دارید؟ و آیا شما با درجه معقولی از صلاحیت قادر به فعالیت و مدیریت دیگران در این حوزه ها هستید؟
    • دانش کارآفرینی:   آیا می دانید که چگونه کارآفرینان سرمایه شان را افزایش میدهند ؟ و آیا درکی از میزان تجربیات و کار سخت برای پیدا کردن یک مدل کسب و کار که به درد شما بخورد دارید؟
    • دانش فرصت های خاص: آیا شما بازاری که در حال ورود به آن هستید رو میشناسید، و آیا میدانید برای برآورد محصول و ایجاد خدمات در ان بازار به چه چیزهایی نیاز دارید؟
    • دانش سرمایه گذاری خاص: آیا میدانید برای این که در این نوع بازار موفق باشید چه چیزهایی نیاز داری؟ و ایا ویژگی های کسب و کاری که میخواهید وارد ان بشوید را میدانید؟ (این دقیقا همان چیزی که برای کار کردن در یک مدت زمان کوتاه برای اکثر مشاغل مشابه مفید است.)

همچنین میتوانید از افرادی که قبلا در همین کسب و کاری که شما در نظر دارید کار کرده اند چیز هایی یاد بگیرید و یا از یک مربی[۳۶]، که قبلا در همین زمینه فعالیت داشته و مایل است که به شما چیزهایی دراین زمینه آموزش دهد کمک بگیرید.

نکته ۱:

به عنوان یک کارآفرین، شما باید قادر باشید طبق قوانین و مقرراتی که در کشوری که درآن مشغول به کار هستید عمل کنید. . این وب سایت ها برای یک شروع خوب پیشنهادات خوبی به شما میدهند:

نکته ۲ :

اگر شما کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرمایه گذاری خاص با کارکردن برای یک سازمان دیگر را انخاب میکنید، از بند های غیر رقابتی در قرارداد کاریتان آگاه باشید. در برخی از حوزه های قضایی، این بند ها می توانند بسیار محدودکننده باشند . شما نمی خواهید با نقض حقوق دیگر کارآفرینان و یا سازمان های دیگر پروژه های آیندتان را به خطر بیندارید.

کارآفرین

آیا ایجاد کسب و کار مناسب شماست(کار شماست)؟

با این اطلاعات مسلح ، مهارت های خودتان را در هر یک از این حوزه ها ارزیابی کنید. هر چقدر بیشتر کار کنید تا مهارت هایتان را بهبود ببخشید، بیشتر موفق خواهید بود تا کاری که میخواهید را عملی سازید و اجرا کنید.

با این حال، بسیاری از صاحبان کسب و کار موفق در برابر ریسک و خطرهای احتمالی احساس ناراحتی میکنند. و یا همکاران و مشتریانشان متخاصمانه برخورد میکنند. در حالی که بعضی دیگر با یک سری اطلاعات ناچیز دربارهی کسب و کار تمام توانایی های خودشان را برای موفقیت به کار میگیرند.

شما بدون بعضی ار این مهارت ها هم موفق میشوید . با این حال هر بیشتر این مهارت ها را از دست بدهید احتمال شکستتان نیز بیشتر است.

همانطور که شما از طریق تجزیه و تحلیلتان کار می کنید، ممکن است احساس کنید که آماده غوطه گیری در سرمایه گذاری خود هستید. متناوبا، ممکن است شما تصمیم بگیرید که کمی صبر کنید و یا مهارت های خود را بیشتر توسعه دهید. حتی ممکن است تصمیم بگیرید که اصلا کار آفرینی مناسب شما نیست.

هر چیزی را که انتخاب میکنید مطمئن باشید که درست است. ایجاد کسب و کار، کار هر کسی نیست.

نکات کلیدی

در حالی که هیچ مجموعه ای از ویژگیهای ” درست و حصیحی” برای شروع یک کارآفرین موفق، نیست ، صفات کلی و مهارت های عملی برای موفقیت به شما کمک خواهد کرد.

با بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف تان و مقایسه کردن این نقاط با یک کارآفرین معمولی، شما میتوانید احساس کنید که چقدر این کار با توجه به ویژگی های شخصیتتان مناسب شما است.

به یاد داشته باشید، یک کار آفرین شدن مانند هر کار دیگری یک تصمیم شغلی است. اگر خانه دارید به نیاز ها و شایستگی هایتان نگاه کنید، و بعد تصمیم بگیرید که آیا این مسیر برای شما مناسب است یا نه.

[۱] optimistic thinker?

[۲] inspire other people

[۳] initiative

[۴] motivated to lead

[۵] self-motivated

[۶] make decisions

[۷] resilient

[۸] Overcoming Fear of Failure

[۹] build great relationships

[۱۰] lead

[۱۱] motivate others

[۱۲] delegate

[۱۳] communication

[۱۴] active listening

[۱۵] empathetic listening

[۱۶] emotionally intelligent

[۱۷] negotiator

[۱۸] integrity

[۱۹] ethically

[۲۰] How Good Are Your People Skills?

[۲۱] creativity tools

[۲۲] Cause & Effect Analysis

[۲۳] ۵ Whys

[۲۴] CATWOE

[۲۵] problem-solving tools

[۲۶] recognize opportunities

[۲۷] spot a trend

[۲۸] goals

[۲۹] project management skills

[۳۰] organization skills

[۳۱] financial forecasts

[۳۲] How good are you at making decisions?

[۳۳] Decision Tree Analysis

[۳۴] Grid Analysis

[۳۵] Six Thinking Hats

[۳۶] find a mentor

منبع  www.entrepreneur.com – ترجمه : مدیران ایران