مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی
بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، چین از نظر برابری قدرت خرید، در سال 2014 جایگاه اقتصاد نخست جهان را به خود اختصاص داده است.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه خبری فرانس 24، بر اساس ارزیابی های که از دو اقتصاد آمریکا و چین صورت گرفته است آمریکا در سال 2014دیگر قدرت نخست اقتصادی جهان نیست.
 
این در حالی است که از سال 1872 تاکنون آمریکا اقتصاد برتر جهان است .البته از چند سال پیش پیش بینی شده بود که چین از نظر اقتصادی سرانجام گوی سبقت را از آمریکا خواهد ربود.
اقتصاد چین هم اکنون 16 و نیم درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که اقتصاد آمریکا 16 و سه دهم درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد.
اگر این آمار و ارقام درست باشد چین عملا به دو دهه برتری اقتصادی آمریکا درجهان پایان داده است.
 
بر اساس آمار و ارقامی که صندوق بین المللی پول از نظر برابری قدرت خرید منتشر کرده است . میزان تولید ناخالص داخلی چین در سال 2014 به 17 هزار و 632 میلیارد دلار رسید که این رقم 16 و نیم درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد.
 
میزان تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز در همین مدت زمان به 17 هزار و 414 میلیارد دلار رسید که 16 و سه دهم درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد.
 
کلود مایر استاد علوم سیاسی دانشگاه پاریس و کارشناس کشورهایی آسیایی در این باره می گوید دو روش برای ارزیابی قدرت اقتصادی کشورها وجود دارد:
نخستین روش، نرخ بازار پول یا نرخی است که در آن ارزها در بازار های بین المللی خرید و فروش می شود.
 
دومین روش، مقایسه کشورها از نظر قدرت خرید با ارز کشور مورد نظر است.
 
این کارشناس اقتصادی می گوید از نظر قدرت خرید، چین گوی سبقت را از آمریکا ربوده است . اما از نظر نرخ بازار پول به قدرت اقتصادی نخست جهان تبدیل نشده است. زیرا یک قدرت اقتصادی بر اساس نرخ بازار پول سنجیده می شود.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود بر اساس معیار دوم که برای سنجش قدرت اقتصادی کشورها درنظر گرفته می شود یعنی از نظر نرخ بازار پول، چین در سال های 2020 تا 2025 به قدرت نخست اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد.
 
این کارشناس در توضیح بیشتر این موضوع افزود وقتی از نظر برابری قدرت خرید، اقتصادی های دو کشور مورد مقایسه قرار می گیرد قدرت خرید مردم در کشورهای مورد نظر با پولی که در داخل کشور مورد استفاده است مبنا قرار می گیرد و این نمی تواند معیار زیاد درستی باشد . چون مثلا با یک یوان (واحد پول چین) شاید بتوان در چین یک فنجان قهوه خرید اما با همان یک یوان نمی توان یک فنجان قهوه در آمریکا خرید.
 
پی یر پیکار مدیر امور راهبردی و کارشناس چین در همین باره افزود برخی پیش بینی ها که حاکی از ابر قدرت اقتصادی شدن چین تا سال 2030 یا 2040 است به علت وجود بحران مالی و اقتصادی در کشورهای غربی است که ما اکنون گرفتار آن هستیم.این اقتصاددان افزود با توجه به آنکه دولت چین در حال اصلاح ساختار اقتصادی خود است و نگاه اقتصادی آمریکا نیز از این به بعد به آسیاست ، ابرقدرت شدن اقتصادی چین اجتناب ناپذیر است.
 
کلود مایر استاد علوم سیاسی دانشگاه پاریس و کارشناس کشورهایی آسیایی در ادامه این بحث افزود اینکه اعلام شده است چین به قدرت اقتصادی نخست جهان تبدیل شده است صرفا از نظر برابری قدرت خرید است. از نظر قدرت خرید میزان تولید ناخالص داخلی چین به 17 میلیارد و 632 میلیون دلار رسیده است و این رقم 16 و نیم درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد.
 
اما اگر نرخ بازار پول را در نظر بگیریم میزان تولید ناخالص داخلی چین به نه و نیم درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان می رسد. حال آنکه آمریکا از این نظر 17 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد.