مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

شبکه ملی اطلاعات چیست؟

يكشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ق.ظ

شبکه‌‌ ملی متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده‌ی توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و همچنین زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که در سراسر کشور گسترده شده است. این شبکه ظرفیت لازم برای "نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی درکشور به منظور توسعه‌ی خدمات الکترونیکی" و "دسترسی به اینترنت" از طریق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کند. این شبکه تجمیع کننده‌ شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملی در کشور است که از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می‌شود. بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و بخش عمومی برای ارایه خدمات به کاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی نظیر مراکز داده با یکدیگر اتصال دارند.

 

ماموریت‌های شبکه ملی اطلاعات

- صرفه جویی و کاهش هزینه های ارتباط با اینترنت در کشور به وجود می آید.

با ساماندهی این شبکه بهره برداری حداکثری از توان بخش خصوصی از طریق ایجاد فضای رقابتی عادلانه به وجود می آید و می توان انتظار داشت بستر ارتباطی امن و پیشرفته برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور فراهم شود و مهمتر از آن شرایط  صرفه جویی و کاهش هزینه های ارتباط با اینترنت در کشور به وجود می آید.

از جمله اهداف این شبکه می توان به موراد ذیل اشاره کرد:

  1. دسترسی کاربران ایرانی به پهنای باند 20 مگا بیت بر ثانیه در شبکه ملی اطلاعات

  2. -پرداخت 80 درصد پرداختها به صورت الکترونیکی

  3. ارائه الکترونیکی صد درصد خدمات دولت به دولت

  4. اتصال 60درصد از خانوارها و کلیه کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت تا پایان برنامه پنجم

  5. کسب رتبه دوم منطقه ای سرانه پهنای باند و سایر شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه

  6. بدست آوردن سهم 2 درصد صنعت ICTدر تولید نا خالص داخلی تا آخر برنامه

  7. اتصال کلیه دستگاهها به شبکه ملی اطلاعات

  8. با افزایش باند پهن جهش در رشد تولید ناخالص ملی کشورتا پایان برنامه پنجم , (با توجه به اینکه افزایش 10 درصدی در ضریب نفوذ فناوری اطلاعات باعث افزایش تولید ناخالص ملی به میزان 4/1 درصد در کشورهای پیشرفته و 2/1 درصد در کشورهای توسعه یافته می شود.)

با همه این اوصاف به نظر می رسد باید حتما زیر ساخت های این شبکه هر چه سریعتر فراهم شود تا رسما ایرانی ها طعم شیرین شبکه ملی را بچشند.از طرفی دیگر مطالبه مردم برای رهایی از شرایط نه چندان مساعد اینترنت کشور می تواند مسئولین را به این تکاپو بیاندازد تا هر چه سریعتر این شرایط عملی شود.

استفاده از ip media و برنامه های این چنینی که شاید در کشور شرایط فعالیت آنها با شبکه ملی اطلاعات در کشور فراهم شود، می تواند نسل جدیدی از پیشرفت فناوری را در کشور برای مردم رونمایی کند.

در هر صورت شرایط موجود نشان می دهد حرکت به این سمت توسط مسئولان مربوطه لاک پشتی است که باید با توجه به ذائقه مردم به منظور استفاده از این شبکه ها باید سریعتر و جسورانه تر از گذشته شود مسئله ای که قطعا با آشنایی بیشتر مردم از برنامه های این چنینی که تا چه میزان می تواند به آسایش آنها کمک کند،مطالبه آنها را بیشتر می کند.

اما در هر صورت به این نکته هم باید توجه داشت که هر تکنولوژی و پیشرفتی شاید معایبی هم داشته باشد اما قطعا نمی توان با حذف آن به فکر برطرف ساختن آن بود چرا که مطمئنا مزایای این طرح بیشتر از آن است و به دلیل استفاده از مزایا باید با مدیریت در جلوی معایب آن ایستاد.

شبکه اینترنت از بدو تاسیس تا کنون خدمات بسیاری زیادی برای بشر فراهم کرده اما در بعضی مواقع همین اینترنت قابلیت بدترین استفاده ها را هم داشته است.امروزه بسیاری از کلاهبرداری ها و انتشار تصاویر غیر اخلاقی توسط کاربران بداخلاق اینترنت انجام می شود اما همین ابزار نوین برترین استفاده ها را برای کاربران پدید می آورد.