مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اقتصاد مقاومتی ، تولید ثروت و شکوفایی ایران

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اقتصاد مقاومتی ، تولید ثروت و شکوفایی ایران

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در فضای رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

جایگاه جهانی ایران در 10 شاخص فناوری اطلاعات

سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۵ ق.ظ

اتحادیه بین المللی مخابرات آخرین وضعیت توسعه ICT در جهان را به همراه نتایج ارزیابی جایگاه کشورها براساس شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) و در قالب گزارش اندازه گیری جامعه اطلاعاتی اعلام کرد.

 

سازمان فناوری اطلاعات ایران رتبه بندی جهانی در سال 2014 را براساس شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و براساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات منتشر کرد؛ این اطلاعات در سمپوزیوم بین المللی نشانگرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور دبیرکل جدید (WTIS2014) اتحادیه جهانی مخابرات و سانو رئیس ITU-D و مجری پروژه نظام پایش شاخص های ICT کشور به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و نمایندگان 166 کشور جهان اعلام شد.

در این گزارش از کشور دانمارک به عنوان رتبه اول توسعه ICT و از کشور کره­ جنوبی به عنوان کشوری که در چندین دوره متوالی رتبه ممتاز را کسب کرده بود، تقدیر شد.

ایران و جایگاه 94 در جهان و 15 در منطقه

ایران نیز در این ارزیابی با سه پله صعود در رتبه 94 با امتیاز 4.29 قرار گرفت که نسبت به امتیاز سال گذشته در مجموع 0.27 افزایش امتیاز داشته و رتبه 15 را در میان 29 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه و در رقابت با کشور هایی مثل کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و چین به خود اختصاص داده است.

ضریب نفوذ 38 درصدی تلفن و 84 درصدی موبایل برای ایران

وضعیت ایران در بخش نشانگرهای دسترسی به شبکه دارای تعداد مشترکین تلفن ثابت 38.3 نفر و تعداد مشترکین تلفن همراه 84.2 نفر به ازای هر 100 نفر از جمعیت کشور است. همچنین سرانه پهنای باند اینترنت بین الملل به ازای هر کاربر اینترنت در کشورمان حدود 4.6 کیلوبیت بر ثانیه است که نسبت به سال گذشته با رشد 31.3 درصدی مواجه بوده است.

ضریب نفوذ اینترنت خانوار در ایران 35 درصد

اتحادیه بین المللی مخابرات، درصد خانوار های دارای رایانه در ایران را حدود 44.6 درصد و خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت را حدود 35.8 درصد اعلام کرده است.

ضریب نفوذ 31 درصدی اینترنت و عقب افتادگی ایران در توسعه پهن باند

در بخش نشانگرهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، ضریب نفوذ کاربران اینترنت در ایران 31.4 درصد است. ضریب نفوذ مشترکان پهن باند ثابت در کشور 5.6 درصد و ضریب نفوذ پهن باند سیار در کشور 2.5 درصد درج شده است. این گزارش حاکی است، به اعتقاد صاحبنظران، بیشترین عقب افتادگی کشور ایران در زمینه توسعه پهن باند ثابت و سیار بوده است که این عدم توسعه منجر به کاهش رتبه بندی کل کشور شده است.

کارشناسان بر این باورند که با اعطای مجوز ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه به دو اپراتور تلفن همراه در کشور که دارای تعداد مناسبی از مشترک هستند، این دو اپراتور به همراه اپراتور سوم تلفن همراه بتوانند تعداد مشترکان پهن­ باند سیار را در کشور به شکل مناسبی افزایش دهند و در سال آینده شاهد جهش مناسبی در رابطه با این مقدار باشیم که این موضوع می­تواند رتبه ایران را به میزان زیادی در این رده بندی افزایش دهد.

بیش از 84 درصد ایرانی ها سواد فاوا دارند

در بخش نشانگرهای استفاده مهارتی از فاوا، ایران دارای نرخ رشد 86.3 درصدی ثبت نام در مقاطع تحصیلی مدارس و 55.2 درصد در مقطع تحصیلات دانشگاهی و ضریب با سوادی 84.3 درصد در کل کشور است.

جایگاه 37 ایران در قیمت اینترنت پرسرعت

همچنین اتحادیه بین المللی مخابرات، در حوزه متوسط قیمت دسترسی کاربران به اینترنت پهن باند، جایگاه 37 جهان را به ایران اختصاص داده است.

جایگاه 87 ایران در نرخ اینترنت موبایل

در بخش اینترنت پهن باند سیار که منظور دسترسی به اینترنت با موبایل با استاندارد 3G است متوسط قیمت دسترسی کاربران ایران با شارژ پیش پرداخت در بسته 500 مگابایت 11.4 دلار اعلام شده است که در این بخش کشور ما در جایگاه 87 جهان قرار گرفته است .

در کنار پارامتر قیمت، شاخص درصد به GNI ) درآمد خالص ملی ) نیز آمده که بر اساس مصوبه سال 2011 کمیته پهن باندITU هدف گذاری، نیل به عدد کمتر از 5% در سال 2015 است که عدد ایران در سال جاری 2.37 % اعلام شده است لیکن باید توجه داشت به علت رقابت در توسعه پهن باند سیار در جهان در حال حاضر 109 کشور از 166 کشور در سال 2013 زیر عدد 5% است.

دانمارک، کشور نخست در توسعه  ICT

در بخش ارزیابی کشور ها از منظر معیار ارزیابی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات IDI از بین 166 کشور 3 رتبه اول توسعه یافته ترین کشورها به ترتیب به دانمارک، کره جنوبی و سوئد با امتیاز 8.87 و 8.86 و 8.67 از سقف 10 امتیاز تعلق دارد . 30 کشور اول در این رتبه بندی، کشورهایی از اروپا و کشورهایی با درآمد بالا مانند استرالیا، بحرین، کانادا، ژاپن، چین، نیوزلند، سنگاپور و ایالات متحده هستند.

رشد دو برابری تعداد کاربران کشورهای در حال توسعه

به گزارش مهر، بر اساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، تعداد کاربران اینترنت در کشورهای درحال توسعه در طی پنج سال گذشته دو برابر شده و دو سوم مردم آنلاین به اینترنت در جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می­ کنند.

همچنین، از 4.3 میلیارد نفری که هنوز از اینترنت استفاده نمی­ کنند، 90 درصد آنها در کشورهای درحال توسعه زندگی می­ کنند.

در بخش تلفن همراه ، گزارش تخمین می زند که تا انتهای سال 2014، هفت میلیارد مشترک تلفن همراه در جهان وجود خواهد داشت که این میزان تقریبا معادل جمعیت جهان است.

این گزارش تاکید می کند که هم اکنون، در حدود 450 میلیون نفر از مردم جهان در مکان هایی زندگی می­ کنند که پوشش شبکه تلفن همراه در آنها وجود ندارد.

پهنای باند اینترنت بین الملل به میزان زیادی توسعه یافته و سهم کشورهای درحال توسعه از 9 درصد در سال 2004 به 30 درصد در حال حاضر رسیده است. اما پایین بودن پهنای باند اینترنت بین­ الملل در کشورهایی با حداقل اتصال، یکی از موانع مهم در استفاده از فاوا در این کشورها است.

نیمی از جمعیت جهان 3G دارند

بر اساس این گزارش، حدود 96 درصد جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده می­کنند و حدود نیمی از جمعیت جهان به شبکه های پرسرعت نسل 3 تلفن همراه دسترسی دارند.همچنین، به ­طور متوسط 43.6 درصد خانوارهای جهان به شبکه اینترنت دسترسی دارند که 87 خانوار ها در کشور های توسعه یافته و 31 درصد در کشور های در حال توسعه هستند.

نرخ رشد مشترکین پهن باند سیار بعنوان موثرترین و کارآمدترین روش دسترسی کاربران به اینترنت از 2 درصد در سال 2007 میلادی، به عدد متوسط 32 درصد رسیده که سهم کشور های توسعه یافته 83.7 درصد و در حال توسعه 21.1 درصد و کمتر توسعه یافته 6.3 درصد است.

بالاترین نرخ استفاده از اینترنت مربوط به شبکه های اجتماعی

نرخ رشد استفاده از شبکه اینترنت به­ شدت افزایش یافته به نحوی که ارسال و دریافت محتوا در شبکه های اجتماعی بالاترین نرخ را دارد. به طور مثال، بیش از 6 میلیارد ساعت ویدئو در هر ماه توسط کاربران مشاهده می شود. همچنین سرویس ویکی پدیا ( دانشنامه علمی ) به عنوان پر مخاطب ترین سرویس بوده و بیش از 30 میلیون موضوع تا انتهای سال 2013 در قالب 287 زبان بروز رسانی شده است .