مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

بسیاری از کارآفرینان تصور می‌کنند با ارسال برنامه کاری کامل خود می‌توانند به راحتی کار خود را راه‌اندازی کنند؛ اما برخلاف تصور عموم این روش ارائه در جذب سرمایه‌گذاران خیلی مفید واقع نمی‌شود.


در طول پانزده سال گذشته شرکت ما «گروتینک» بیش از هزار برنامه کاری را برای کارآفرینان تدوین کرده است؛ اما من اغلب به کارآفرینان می‌گویم که برنامه کاری خود را برای سرمایه‌گذاران نفرستند. روش کار به اینگونه است که برای تامین سرمایه مورد نیازتان نباید برنامه کاری‌تان را به راحتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهید.


در ادامه علت این امر را ذکر می‌کنم:


برنامه کاری شما پاسخگوی تمام سوالات مطرح شده برای سرمایه‌گذاران نیست:


برنامه تدوینی شما هرچه‌قدر هم که برنامه خوبی باشد هرگز برنامه کاملی نیست و قادر به پاسخگویی به تمام سوالاتی که برای هر سرمایه‌گذاری ممکن است مطرح شود، نخواهد بود. تنها برنامه‌ای قادر است به همه سوالات جواب دهد که بیش از صد صفحه باشد که البته کسی حوصله خواندن چنین برنامه‌ای را ندارد.
همچنین هر سند نوشتاری از جمله برنامه کاری‌تان که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود حاوی مطالبی است که می‌تواند منجر به تفسیر کار شما شود. در این میان ممکن است موضوعی براساس تجربه پیشین سرمایه‌گذاران به اشتباه ارزیابی شود. به همین علت است که بهترین روش ارائه این است که اولین معرفی که از خودتان به سرمایه‌گذاران بالقوه‌تان ارائه می‌کنید بسیار مختصر بوده و تنها حاوی اطلاعاتی کلی از روند کاری‌تان باشد.
شما می‌توانید برنامه کاری خود را در قالب یک نامه یک صفحه‌ای برای افراد به‌صورت ایمیل ارسال کنید. مطالب قابل ذکر در این صفحه می‌تواند حاوی نکاتی باشد که کار شما را از سایر کارها متمایز می‌سازد. چنین برنامه‌ای این امکان را به سرمایه‌گذارانتان می‌دهد که دید کلی از کار شما به دست آورند و درصورت تمایل اقدام به سرمایه‌گذاری در کار شما کنند.


زمان اولین سرمایه‌گذاری‌تان را به سرمایه‌گذاران‌تان اعلام کنید:


بعد از اینکه شرح کلی از کارتان را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دادید، برنامه بعدی ایجاد اطمینان در مورد کارتان است.

شما باید بدانید که نگرانی‌های سرمایه‌گذاران عموما از دو موضوع نشات می‌گیرد: یکی زمان و دیگری پول.

در ابتدای کارتان به مشتریانتان این امکان را دهید که برای شناخت شما و کارتان زمان کافی داشته باشند. شناختی که افراد شخصا از شما پیدا می‌کنند گاهی به اندازه شناختی که از کار به دست می‌آورند در نحوه تصمیم‌گیری‌شان دارای اهمیت است.
بنابراین سعی کنید جلسه‌ای برگزار کنید تا در آن ضمن ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران به آنها نزدیک‌تر شوید و در طول جلسه تا جایی که امکان دارد برای پاسخ به تمامی سوال‌های آنها زمان بگذارید. پاسخی که شما حضوری به افراد ارائه می‌دهید تاثیر بیشتری از نوشتار خواهد داشت همچنین شما می‌توانید برنامه کاری‌تان را به زبان خود افراد به آنها ارائه دهید.


چه زمانی برنامه کاری را ارائه کنید?

زمانی که با سرمایه‌گذارانتان ملاقات کردید و آنها به کارتان علاقه‌مند شدند، اغلب از شما در مورد برنامه کاری می‌پرسند، این بهترین زمان است که برنامه کاری‌تان را ارائه کنید. برنامه کاری در این زمان بیشتر فرم رسمی دارد و موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران فکر کنند که شما کاری را با فکر آغاز کردید و در آن سرمایه‌گذاری عاقلانه صورت داده شده 
است. علاوه بر اینکه برنامه کاری در این مرحله حالت رسمی دارد ولی دارای اهمیت است؛ چراکه نه تنها به سرمایه‌گذاران اطمینان نهایی را می‌دهد که در کار شما سرمایه‌گذاری کنند، بلکه موجب گسترش کار شما می‌شود.

همچنین داشتن برنامه کاری در موارد زیر نیز برای شما کارساز خواهد بود: 
1) مرور اجمالی اطلاعات کاری برای اشتراک‌گذاری اولیه با سرمایه‌گذاران؛
2) پیدا کردن شناخت جامع از وضعیت شرکت؛
3) ایجاد اطلاعات دسته‌بندی شده برای جلسه شخصی یا ارائه عمومی کار؛
4) داشتن پاسخ مناسب برای تمام سوالاتی که ممکن است در طی کار برای افراد مطرح شود.


یکی از راه‌هایی که در تهیه برنامه کاری شما می‌تواند به شما کمک کند استفاده از روش‌هایی است که در دیگر کارها استفاده می‌شود. برای مثال برای فروختن یک خودرو از آگهی تبلیغاتی یا ایجاد نمایندگی برای جلب توجه مشتریان استفاده می‌شود که این مرحله معادل ارائه چکیده کاری برای مشتریانتان است. در فروش خودرو به مشتریان احتمالی پیشنهاد رانندگی با خودرو را می‌دهند که این نیز مانند جلسه معارفه کاری شما است و در نهایت در فرآیند خرید خودرو اگر برای مشتری سوالی در مورد اتومبیل مورد نظر ایجاد شود، فروشنده اقدام به ارائه جزئیات دقیق اتومبیل می‌کند که این همانند مرحله ارائه برنامه کاری شما است.
همچنان که داشتن یک برنامه کاری خوب به پیشرفت کاری شما کمک بسیاری می‌کند، دانستن اینکه چطور از این برنامه باید استفاده کرد نیز دارای اهمیت بسیاری است.


نوشته: دیو لاوینسکی (مترجم: زهرا آزموده)
منبع: Entrepreneur