مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

برنامهٔ سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا

چهارشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳ ق.ظ

هایپ (High-yield investment program : HYIP) به هر نوع برنامه سوددهی با سود بالاتر از مقدار استاندارد چهار تا پنج درصد در سال گفته می‌شود و به معنی برنامه سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا است. هایپ پدیده‌ای مخصوص به اینترنت نیست. بلکه اگرچه برنامه‌های هایپ آفلاین شرکت‌هایی ثبت شده با سود پایدار و بالا هستند، ولی محدودیت شرکت در این برنامه‌ها به سرمایه حداقل پانصد هزار دلار باعث رواج هایپ‌های آنلاین در ده سال اخیر شده‌است. مشکل اینجاست که هایپ‌های آنلاین شفافیت کمتری دارند. در مورد شرکت خود، مدارک ثبت و آدرس دفاتر، نوع و روش سرمایه‌گذاری اطلاعاتی نمی‌دهند و اگر می‌دهند صحت آن‌ها غالباً قابل پیگیری نیست. 

برای سرمایه‌گذاری در هایپ‌ها ، روش‌های خاصی وجود دارد :

  1. برخی سرمایه گذاران در هایپ‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که قابل اعتمادتر هستند. تعداد انگشت شماری هایپ (حدود ۱۰ هایپ) وجود دارند که دارای ssl  (secure socket layer) هستند. علاوه براینکه ssl امنیت تبادلات مالی یک وب سایت را تأمین می‌کند، مرجع صدور گواهینامه  ssl برای صدور آن، مدارک ثبت شرکت و مدارک شناسایی فرد متقاضی را طلب می‌کند و اعتبار آن را از مراجع دولتی کشور فرد متقاضی پیگیر می‌شود؛ بنابراین ssl مانند یک پاسپورت یا گواهینامه نشان دهنده موجودیت صاحبان وب سایت و قابل پیگیر بودن تخلفات آنان است. همچنین با پیگیری آدرس و شماره تلفن‌های اعلام شده از طرف هایپ، پرسیدن سوالاتی از مدیران هایپ (مثلا در مورد سوابق آن‌ها در فارکس)، پیگیری نام دامنه سایت، سابقه طولانی و… می‌توان هایپ‌های قابل اعتمادتر را شناخت. البته هایپ‌هایی که ادعای پرداخت سود روزانه بیش از ۱٪ را دارند به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.
  2. برخی سرمایه گذاران در هایپ‌های تازه تأسیس سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این صورت صرف نظر از مقدار سودی که پرداخت می‌کنند و سایر مدارکی که نشان دهنده کلاه‌بردار بودن آنان است، برخی در ابتدای تأسیس این هایپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، سود پرداخت شده توسط هایپ را برداشت می‌کنند و همه آن را مجدداً سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. پس از مدتی (بین چند روز تا یکی دو ماه) مقدار سودی که برداشت کرده‌اند از سرمایه اولیه شان بیشتر می‌شود. حال حتی اگر هایپ کلاه‌بردار باشد، آن‌ها ضرر نکرده‌اند.
  3. کاربران سرمایه خود را بین سایت‌های مختلف پخش می‌کنند. به عنوان مثال اگر هزار دلار سرمایه دارند در ۲۰ سایت ۵۰ دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این صورت با بسته شدن یک یا تعداد کمی سایت فرد کل سرمایه اش را از دست نمی‌دهد. برخی سرمایه خود را در هایپ‌های مورد ۱، برخی در هایپ‌های مورد ۲ و برخی در هر دو نوع پخش می‌کنند.