مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

بازاریابی محتوای هدفمند

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۰۰ ق.ظ

بازاریابی محتوا، یک رویکرد راهبردی به بازاریابی است مبتنی بر ایجاد و انتشار محتوایی که ارزشمند و مرتبط با مخاطب گروه هدف سازمان باشد


سازمان‌های مردم‌نهاد هر روز بیش‌تر با اهمیت تولید محتوا و بازاریابی آن برای مخاطب آشنا می‌شوند. هر چقدر هم که یک سازمان در ارائه خدمات موفق باشد و به اهداف اجتماعی که برای خود تعریف کرده نزدیک‌تر شود، باز هم به تولید محتوا نیاز دارد تا بتواند مخاطبانش را هم قانع کند که واقعا موفق است. راسل اسپارکمن، مشاور و محقق در حوزه بازاریابی محتوا برای سازمان‌های مردم‌نهاد است. در این گفت‌وگوی کوتاه او نکات مهمی را در این زمینه بازگو می‌کند.

 

متن گفت‌وگو:

ممنون راسل که حاضر به صحبت شدی. به نظرم اولین سوال‌ ما این است که بازاریابی محتوا چیست و اصلا چرا به آن نیاز داریم؟

راسل: به خاطر این سوال متشکرم. جدیدا وقتی مردم از من این سوال را می‌پرسند که بازاریابی محتوا چیست و چه تعریفی دارد، می گویم بازاریابی محتوا بدیهی است.

این هم یک‌جور جواب است، بازاریابی محتوا بدیهی است و تمام.

راسل: دقیقا. مشاهدات بیشتری که ما یافته‌ایم توضیح می‌دهد که واقعیت جهان امروز ما این است که تمامی برندهای تجاری و سازمان‌های مردم‌نهاد همگی شیوه‌ها، راه‌های ارتباطی و برنامه‌های کاری متعددی برای جلب مشارکت و درگیر کردن مردم دارند. اگر شما در این راه‌های ارتباطی، محتوایی نداشته باشید، پس چه خواهید داشت؟ هیچ چیز نخواهید داشت. پس به همین خاطر تولید محتوا امری است بدیهی و اجتناب‌ناپذیر، که باید انجام دهید. حتی اگر نخواهید بازاریابی محتوا انجام دهید، پیامد مطلوب شما هرچه که باشد - مثلا فروش محصول یا بالا بردن آگاهی - باز هم استفاده از محتوا فایده دارد. یک فایده‌اش این است که روابط ایجاد می‌کند و این خودش دلیل کافی برای ایجاد محتوا است.

با این حساب، می‌توانیم بازاریابی محتوا را تعریف کنیم. این یک رویکرد راهبردی به بازاریابی است مبتنی بر ایجاد و انتشار محتوایی که ارزشمند و مرتبط با مخاطب باشد. در نهایت، بسیار مهم است که این محتوا موجب برانگیختن مخاطب ما به انجام کاری شود. یک راهبرد محتوای واقعا خوب، اساسا با مهندسی معکوس از نتایج مطلوب یا اعمال مطلوب آغاز می‌شود، به نحوی که شما دیگر محتوا را نه فقط به خاطر محتوا بلکه برای برانگیختن یک عملِ خاص ایجاد می‌کنید.

وقتی به آنچه همین الان گفتید فکر می‌کنم، این به نظرم مثل یک راهبرد جذب‌کننده است که به‌وسیله آن مردم را به سوی کمپین، کار و یا سازمان خود جذب می‌کنید و سپس محتوایی کاملا متمرکز روی مخاطب تولید می‌کنید و این امر باعث ایجاد رابطه با مخاطب می‌شود.

راسل: شما درباره تمرکز روی مخاطب صحبت می‌کنید. این یعنی محتوای تولیدی ما برای گروه مخاطب مناسب و مرتبط باشد. یعنی معطوف کردن محتوا به سوی مشکلات، خواسته‌ها، نیازهای مخاطبان. بازاریابی محتوا روی مخاطب تمرکز می‌کند، اما در عین حال، مهم‌ترین نکته بازاریابی محتوا در نقش و مسئولیت‌های سازمان نهفته است. این نکته را با یک عبارت کوتاه می‌توان بیان کرد: اساسا مانند بازاریاب فکر کن، اما مانند ناشران عمل کن. و این بخش مکملی است که فعالان مدنی و به خصوص سازمان‌های مردم‌نهاد بیشترین مشکل را برای درکش دارند