مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اقتصاد مقاومتی ، تولید ثروت و شکوفایی ایران

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اقتصاد مقاومتی ، تولید ثروت و شکوفایی ایران

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در فضای رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.





طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

بازاریابی سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای مواد غذایی

يكشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۴:۱۳ ب.ظ

تاریخچه سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد که آنها در آمریکا ابداع و به سراسر جهان گسترش پیدا کردند. سوپرمارکت درواقع یک بقالی یا فروشگاه عظیم با بخش‌های مختلف است که تنوع وسیعی از مواد غذایی، لوازم و خدمات  لوازم خانگی را ارائه می‌دهد.

نکات برجسته در مورد سوپرمارکت این است که اولا عرضه‌کننده مواد غذایی هستند و ثانیا در آمریکا از لحاظ مالی باید سالانه 2 میلیون دلار درآمد داشته باشد تا آن را سوپر مارکت بنامند.
در حال حاضر 34000 سوپرمارکت در آمریکا وجود دارد که سالانه فروشی برابر  با 480 میلیارد دلار درآمد دارند و تنوع محصولات آنها به 45000 محصول می‌رسد. وقتی وارد سوپرمارکت می‌شوید مانند این است که شما نوک کوه یخ را می‌بینید و از عملیات پشت آن بی‌خبر هستید. 
Safe Way یکی از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های آمریکا است. آنها با بیش از 1700 فروشگاه در آمریکا و کانادا فعالیت می‌کنند. Safe Way در سیستم‌های وسیعی از توزیع و حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کرده تا از فروشگاه‌های خود که دارای 4500 تریلر و دوازدهمین ناوگان خصوصی در آمریکای شمالی است حمایت کند تا به‌طور مستمر به شعب خود در آمریکا و کانادا جنس برسانند. این ناوگان تقریبا در سال 130 میلیون کیلومتر سفر می‌کند. تریلرها دارای سیستم سرد کننده هستند که قادرند محصولات را در دمای 20 - درجه سانتیگراد نگه دارند. Safe Way 13 مرکز انبار در آمریکا و 4 واحد انبار در کانادا دارد.
صاحبان سوپرمارکت‌ها سعی می‌کنند تا مردم را به فروشگاه‌های خود بکشانند و آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کنند. اولین اقدام قطعا اولین فاکتور بوده و بعد از آن هم قیمت‌های مناسب و ارزان مهم‌ترین نکات هستند.
دو استراتژی مهم قیمت‌گذاری در سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای  Safe Way :
1 - استراتژی قیمت پایین هر روزه 
 2- استراتژی عرضه محصولات با ارزش بالا ولی با تخفیف و ارائه مشوق‌هایی برای خرید بیشتر ولی با پرداخت کمتر تحقیقات زیادی در مورد نحوه قرار گرفتن اجناس جهت فروش بیشتر صورت گرفته است.
نکات بازاریابی برای قرارگیری محل اجناس در سوپرمارکت‌ها :
1- قراردادن  شکلات و آبنبات  در سطحی که  بچه‌ها ببینند، چون بچه‌ها نیز در خرید نقش دارند.
2- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای خرید خانم‌ها در ارتفاع حدود 140 متناسب با قد خانم‌ها
3- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای خرید آقایان در ارتفاع کمی بالاتر 
4- گذاشتن دپارتمان‌های غذای آماده 
5- نقطه خوب برای دید بهتر برای برندهای معروف آخرین ردیف هر راهرو و چیدن روی هم جهت نشان دادن عظمتشان 
6- مشتریان موقع پرداخت پول زمانی را صرف می‌کنند، پس به اطراف خود نگاهی می‌اندازند تا سرگرم شوند برای همین محصولاتی در آنجا قرار می‌دهند که  به‌صورت ناگهانی خریداری شود؛ بنابراین در آنجا هم محصولاتی کوچک و مفید گذاشته می‌شود مانند شکلات، طعم‌دهنده غذاها و...
7- قراردادن نانوایی در سوپرمارکت‌های زنجیره‌‌ای، دو امتیاز ویژه محسوب می‌شود. اول جهت فروش نان در فروشگاه و دوم پخش عطر نان در فروشگاه و ایجاد احساس گرسنگی در مشتریان و خرید بیشتر.
8- ثابت شده است پخش موسیقی آرامش بخش، باعث می‌شود مردم وقت بیشتری را در فروشگاه صرف کنند.
9- نورکم باعث می‌شود مشتریان بیشتر در فروشکاه بمانند، نورهای زیاد مشتریان را از فروشگاه می‌راند.
10-رنگ‌های آبی دل انگیزترند، مردم در محیط‌هایی با رنگ آبی بیشتر می‌مانند و بیشتر خرید می‌کنند؛ برخلاف رنگ قرمز مک دونالد که باعث دوری می‌شود که سریع بخرند و از آن محیط بروند.
11- در حالی که هدف، ایجاد محیط آرامش‌بخش است، ولی ایجاد سوپرمارکت‌هایی شبیه بازار مکاره مفید است. ایجاد محیط‌هایی شبیه بازارهای سنتی در بخشی از سوپرمارکت‌ها جوابگو بوده و باعث فروش بیشتر می‌شوند. در واقع مردم هنوز خاطره خوبی از یکشنبه بازار و بازارهای سنتی مواد غذایی دارند. شاید بتوان در یکی از شعبه‌های فروشگاه یا قسمتی از فروشگاه چنین محیطی را برایشان فراهم کرد.
12- قسمت مواد غذایی تازه در جلو ورودی فروشگاه است و در قسمت موادغذایی تازه به‌جای لامپ فلورسنت از تنگستن استفاده می‌شود؛ چون باعث می‌شود میوه و سبزی تازه‌تر به‌نظر بیاید.
13- قراردادن  مواد غذایی یخ‌زده نزدیک در خروجی تا میزان آب شدن به حداقل برسد.
14- مواد غذایی فاسد شدنی اطراف فروشگاه و مواد غذایی خشک در مرکز فروشگاه چند دلیل دارد: یخچال‌های سرد ساز باید نزدیک تجهیزاتی باشند که آنها را به‌کار می‌اندازد.
15- یکی از دلیل‌هایی که محصولات پرفروش مانند شیر و... را در پشت فروشگاه قرار می‌دهند، استراتژی بازاریابی جهت به حداکثر رساندن فروش است. مالکان سوپر مارکت این محصولات را در انتهای مسیر قرار می‌دهند تا مشتریان تعداد محصول بیشتری را ببینند و مشتری ترغیب به خرید بیشتر شود.
نویسنده: خدایار عبداللهی