مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۰تیر

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار امسال را 10.7 درصد و تعداد بیکاران را نیز 2 میلیون و 530 هزار و 64 نفر اعلام کرد. در عین حال، نرخ بیکاری زنان 15 تا 24 ساله هم به 43.4 درصد رسید و یک میلیون و 578 هزارنفر از بیکاران را جوانان 15 تا 29 ساله تشکیل می دهند.


 مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار امسال را اعلام کرد. بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیش تر نشان می دهد که 37.1 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. همچنین نتایج نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از کاهش 2.2 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1392) و افزایش 1.7 درصدی آن نسبت به فصل گذشته (زمستان 1392) است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 10.7 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 9.5 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با 47.3 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با 33.0 و کشاورزی با 19.6 درصد قرار دارند.

۳۰تیر
پیش بینی آنچه در سال ۲۰۱۴ اتفاق خواهد افتاد چندان ساده نیست. ساختار سیاسی و اقتصادی به شدت در حال تغییر است. نگاه ایران و غرب به یکدیگر تغییر کرده است. بر اساس تحلیلی کهصندوق بین‌المللی پول تحت عنوان "Top 10 trends of 2014" ارائه کرده است مهمترین ویژگی دنیا در سال ۲۰۱۴ تغییر جدی روند سرمایه‌گذاری خارجی و تحول قابل توجه در فهرست کشورهای «میزبان سرمایه» و کشورهای «تزریق کننده سرمایه» خواهد بود.

در گزارشی که برای ارائه در اجلاس داووس آماده شد، ۱۰ روند جدی و مهم که باید مورد توجه مدیران و سیاست‌گذاران در سراسر جهان قرار گیرد مطرح شده است. 

این گزارش که به امضای کلاوس شواب (Klaus Schwab) رییس نشست اقتصاد جهان و درو فاست (Drew Faust) رییس دانشگاه هاروارد رسیده موارد زیر را به عنوان مهم‌ترین روند‌ها مطرح می‌نماید:

 

روند نخست: در خاورمیانه و کشورهای عربی نارضایتی از دولت‌ها زیاد شده است. در اسراییل نارضایتی از دولت ۵۸٪ در مصر ۶۲٪ در لبنان ۸۸٪ و در ترکیه ۴۸٪ نارضایتی وجود دارد. این واقعیت را نمی‌توان در تحلیل رویدادهای سال آتی در جهان نادیده گرفت.

 

روند دوم: نارضایتی مردم از توزیع نابرابر ثروت، جدی‌تر خواهد شد. این روندی است که اگر جدی گرفته نشود تبعات غیر قابل کنترل خواهد داشت. ۶۰٪ از مردم آمریکای شمالی و ۶۴٪ از مردم آسیا و ۷۸٪ از اروپایی‌ها و ۷۰٪ از مردم خاورمیانه و حتی ۴۴٪ از مردم استرالیا، معتقدند که اقتصاد آنها به نفع ثروتمندان و در مقابل طبقه‌ی متوسط و ضعیف شکل گرفته است.

۲۷تیر

مسابقات بزرگ جهانی مثل المپیک یا جام جهانی فوتبال هر چهار سال یک بار کشورهای مختلف جهان را گرد هم می‌آورد تا برای به دست آوردن عنوان «بهترین» با هم جدال کنند. کل دنیا معطوف این اتفاق بزرگ است که طرفداران، تماشاچیان و حتی افرادی را که علاقه چندانی به ورزش ندارند، جذب می‌کند. 
همان‌طور که تیم‌ها، بازیکنان و طرفداران آنها تجربیات زیادی در این مسابقات به دست می‌آورند، درس‌هایی وجود دارد که در زندگی یک کارآفرین می‌تواند به‌کار گرفته شود که در اینجا به پنج نمونه آن اشاره می‌کنیم. 


1) همیشه استعدادها باعث بردن نمی‌شوند 
چهار سال پیش اسپانیا برای اولین بار عنوان قهرمانی جام‌جهانی را به دست آورد. طرفداران این تیم انتظار داشتند این نتیجه در جام جهانی امسال هم تکرار شود. این انتظار با وجود بهترین بازیکنان دنیا که بیشتر آنها در باشگاه‌های مطرحی مثل رئال مادرید و اسپانیا بازی می‌کردند، به وجود آمده بود؛ اما آنها نتوانستند. آنها بعد از شکست ناامیدکننده مقابل هلند و تلاش نه‌چندان خوب در دو بازی بعدی از دور مسابقات خارج شدند. انگلستان و ایتالیا با سوابق درخشان نیز به همین سرنوشت دچار شدند و راه را برای صعود تیم‌هایی که نسبت به آنها از استعدادهای کمتری برخوردار بودند، باز کردند. 
این حذف‌های زودهنگام می‌تواند درس بزرگی برای کسب‌وکارها باشد: وجود استعدادها به تنهایی موفقیت را تضمین نمی‌کند، بلکه عوامل دیگری مانند تلاش، نوآوری و یافتن یک استراتژی خوب مورد نیاز است. 

۱۷تیر

ریشه ها، دلایل و پیامدهای شکست کارآفرینان با تجربه ایرانی در گزارش دفتر مطالعات محیط کسب و کار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به شزح زیر بیان شده است:

stress9

کسب‌وکارهای نوپا نقشی اساسی در ایجاد نوآوری، اشتغال و افزایش مزیت رقابتی کشورها دارند. با این‌حال نرخ شکست این‌گونه کسب‌وکارها بالا است و به‌تبع آن هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی، روحی-روانی و جسمانی- فیزیولوژیک زیادی را به کارآفرینان و سایر افراد جامعه تحمیل می‌شود. از‌این‌رو، شناسایی دلایل این شکست‌ها، موضوع مهمی است. عوامل شکست اغلب کسب‌وکارها، تقریباً مشابه و قابل شناسایی هستند. پژوهشی با روش تحقیق روایتی و با تکنیک مصاحبه‌های عمیق و هدفمند، به روایات زندگی کاری ۱۰ کارآفرین باتجربه که در سابقه کاری خود تجربه شکست‌های گوناگونی را داشته‌اند، پرداخته و روایات را در قالب چهار بخش ریشه‌های شکست، پیامدهای شکست، اقدامات انجام شده و آموخته‌های کارآفرینان از تجربه شکست به شرح زیر طبقه‌بندی کرده است.
 

۱. ریشه های شکست
- نداشتن دانش، تجربه، و مهارت‌های مورد نیاز کارآفرینی و ضعف در اجرا
- ضعف بازاریابی: ضعف تحقیقات بازار و عدم تشخیص نیاز، ناتوانی در پیش‌بینی ریسک‌ها و تهدیدهای رقبا، نوآوری افراطی و نامتناسب با بازار، …
- مشکلات ناشی از شراکت نامناسب: نداشتن دقت مناسب در انتخاب شرکا، یکسان بودن تخصص شرکا، داشتن تعارف زیاد و عدم ابراز مخالفت‌ها و دخالت دوستی‌ها در شراکت
- پیش بینی نکردن راه های جایگزین و انعطاف پذیری پایین
- مشکلات مالی
- اصرار بر خطا و وابستگی به مسیر خطا
- نامساعد بودن محیط کسب و کار