مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۳آذر

پیمودن گامی بزرگ برای شروع یک کسب‌و‌کارتان به شکل باورنکردنی می‌تواند دشوار باشد. ولی علاوه بر این‌که دوره‌ی بسیار مهیجی است، فرصتی برای کسب عنوان در صنعت‌تان نیز هست. انتخاب نام برای کسب‌و‌کارتان بخش بزرگی از این کار است. با انتخاب نام درست، می‌توانید کسب‌و‌کاری ایجاد کنید که برای مخاطبان مورد نظرتان جذاب باشد. اما در صورت بروز اشتباه، در بهترین حالت مورد تمسخر، و در بدترین حالت مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرید.

اقتصاد آنلاین به نقل از نشریه بازده،  به 4 نکته اشاره می‌کند که به شما کمک می‌کنند تا برای کسب‌و‌کارتان نام انتخاب کنید و در چاله‌هایی که دیگران افتاده‌اند گرفتار نشوید.

 

1- ایده‌ها را با دیگران در میان بگذارید

بهترین نقطه‌ی شروع برای نام‌گذاری کسب‌و‌کارتان هم‌فکری با دوستان، خانواده، مشاوران و در صورت امکان، مخاطبان مورد نظرتان است.

بهترین راه برای انجام این کار این است که چند گزینه‌ را از قبل آماده کنید. این کار به اطرافیان‌تان کمک می‌کند تا بدون آزردن احساسات‌تان در مقابل نامی که از آن خوش‌شان نمی‌آید عکس‌العمل مناسبی داشته باشند.

حداقل اگر چندین گزینه داشته باشید (حتی اگر از یکی‌شان خوش‌تان بیاید)، پاسخ‌دهندگان فکر نمی‌کنند جلوی ایده‌ی‌تان را گرفته‌اند.

فکر خوبی است که بررسی کنید نام انتخابی‌تان به راحتی خوانده و تلفظ می‌شود یا خیر. آن را بنویسید و از چند نفر بخواهید آن را بخوانند.

از چند نفر دیگر بخواهید اسمی را که به آنها می‌گویید بنویسند. اگر آنها بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند، پس احتمالا بقیه‌ی مردم نیز می‌توانند.

در مجموع، اگر آدم‌ها نتوانند نام کسب‌و‌کارتان را بخوانند یا بنویسند، در یافتن شما و پیشنهاد کردن کسب‌و‌کارتان به دوستان‌شان دچار مشکل خواهند شد.

۲۳آذر

بررسی روند شاخص‌های بازار کار ایران بیانگر این است که طی یک سال گذشته نرخ بیکاری از روندی صعودی برخوردار بوده و به 9/ 10 درصد (متوسط سالانه) در تابستان سال‌جاری رسیده است.

آمارها نشان می‌دهند با وجود افزایش نرخ بیکاری، روند ایجاد شغل در اقتصاد ایران در چهار فصل اخیر «مثبت» بوده و افزایش بیکاری، نه به‌دلیل نزول اشتغال، بلکه عمدتا به‌دلیل افزایش «نرخ مشارکت» (نسبت جمعیت فعال به کل جمعیت) رخ داده است.

طی سال منتهی به تابستان 1394 در مجموع 808 هزار شغل ایجاد شده و در نتیجه آن میزان اشتغال به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده و رقم 21 میلیون و 700 هزار نفر (متوسط سالانه) را ثبت کرده است که 100 هزار نفر بیشتر از سقف پیشین اشتغال در تابستان 1392 بوده است. همچنین بررسی آمار اشتغال بخش‌های مختلف اقتصاد نشان می‌دهد که از مجموع 808 هزار شغلی که طی یک سال اخیر ایجاد شده است، سهم بخش خدمات 585 هزار شغل، سهم بخش صنعت، 139 هزار شغل و سهم بخش کشاورزی تنها 84 هزار شغل بوده است؛ بنابراین بخش خدمات بیشترین سهم را در افزایش اشتغال طی یک سال اخیر ایفا کرده و عملا بخش پیشرو در ایجاد اشتغال و احتمالا رشد اقتصادی بوده است.

نرخ بیکاری (متوسط سالانه) که از سال 1391 با روند نزولی مواجه بود و از 8/ 12 درصد در تابستان 1391 به 3/ 10 درصد در پاییز 1393 کاهش یافت، از زمستان سال گذشته با افزایش مواجه شد و در تابستان سال‌جاری به 9/ 10 درصد رسید. به‌طور طبیعی انتظار می‌رود افزایش نرخ بیکاری، بیانگر تضعیف اوضاع اشتغال در بازار نیروی کار باشد، اما آیا روندهای اشتغال این موضوع را تایید می‌کند؟

جمعیت شاغل نیروی کار (متوسط سالانه) از بهار سال 1391 از حدود 20میلیون و460 هزار نفر طی یک روند صعودی تا تابستان 1392 حدود یک میلیون نفر افزایش داشته و به 21میلیون و 600 هزار نفر رسید، اما از تابستان 1392 روند جمعیت شاغل نیروی کار نزولی شده و تا یک‌سال بعد یعنی تا تابستان سال 1393، به حدود 20 میلیون و 900 هزار نفر کاهش یافت. اما از زمستان سال گذشته اشتغال مجددا در مسیر صعودی قرار گرفته و با ایجاد 808 هزار شغل جدید، در تابستان سال‌جاری بالاترین رقم اشتغال در تاریخ اقتصاد کشور با ثبت رقم 21 میلیون و 700 هزار نفر (متوسط سالانه) به دست آمد.