مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۲ارديبهشت

بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره وضعیت شاغلان و بیکاران در خانوارهای معمولی کشور نشان دهنده آن است که طبق اطلاعات آخرین سرشماری کشور، هم اکنون تعداد افراد شاغل در هر خانوار کمتر از یکنفر و به میزان ۹ دهم نفر و تعداد افراد بیکار نیز به ازاء هر ۱۰۰ نفر، ۱۶ نفر است.

این مطالعه بر اساس بیش از ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار ایرانی صورت گرفته و نتایج آن نشان می دهد که ۲۴.۱ درصد از خانوارهای ایرانی هیج شاغلی ندارند ولی محل درآمد آنها با وجود اینکه شاغلی ندارند تا بتواند برای هزینه های خانوار کسب درآمد کند نیز مشخص نیست.

بر پایه این گزارش، ۱۲.۲ درصد خانوارها طبق این تحقیق تلاش کرده اند تا از طریق شاغل بودن دو نفر در خانوار، از مشکلات احتمالی معیشتی جلوگیری کنند، اما ۳.۱ درصد از کل خانوارها معادل ۶۶۲ هزار خانوار حتی با دو نفر شاغل نیز تامین نمی شوند و ترجیح داده اند به صورت گروهی وارد بازار کار شوند. در اینگونه خانوارها ۳ نفر و بیشتر از اعضای خانواده در بازار کار ایران مشغول به فعالیت هستند.

 

۱- طبق آخرین سرشماری کشور، ۵ میلیون خانوار کشور فاقد شاغل هستند که اگر تعداد افراد هر خانواده را ۳ نفر نیز در نظر بگیریم، می توان گفت ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در حال حاضر بدون شغل هستند ولی می توانند امرار معاش کنند!

۲- ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی از مجموع ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار، دارای یکنفر شاغل هستند. معمولا خانوارهای تک شاغل دارای مشکلات معیشتی و کسری درآمد در برابر هزینه هستند، مگر اینکه آن یک شاغل بتواند درآمد خوبی کسب کند.

۳- ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار ترجیح داده اند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی معیشتی، با ۲ نفر شاغل در بازار کار حضور داشته باشند. گرایش به بازار کار و انجام فعالیت های اقتصادی در سال های اخیر به دلیل افزایش مشکلات معیشتی، رو به فزونی است.

۴- با وجود بالا بودن نرخ بیکاری و ناتوانی جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی، هزینه ها و یا هر دلیل دیگری باعث شده تا ۶۶۲ هزار خانوار ایرانی تصمیم بگیرند با ۳ نفر شاغل در بازار کار حضور داشته باشند. با فرض وجود ۳ نفر در هر خانوار، جمعیت خانوارهایی که دارای ۳ نفر شاغل هستند تا ۲ میلیون نفر است.

۵- در نقطه مقابل اشتغال، بیکاری را داریم که طبق آمارها ۱۸.۲ میلیون خانوار ایرانی فاقد بیکار هستند. این خانوارها می توانند دارای فرزندان خردسال قبل از سن کار، بازنشستگان و خانوارهای فاقد جوانان در سن کار و یا خانوارهای دارای افراد شاغل باشند.

۱۰ارديبهشت

ده مرحله برای ساخت استراتژی محتوا(content strategy)

content strategy

 , پیغام های مهم و مخاطبین هر کانال را در پلان بازاریابی شما توصیف می کند و به منظور ایجاد تجربه هماهنگ برند که آگاهی برند را افزایش داده و مخاطبین هدف را به سمت قیف فروش شما می کشاند, چگونگی کار کانال ها با یکدیگر را بررسی و برنامه ریزی میکند.

ساخت این نقشه کاری وقت گیر و مفصل است. یک استراتژی هماهنگ دارای قسمت ها و قطعات متحرک زیادی است و لازم است به موازات اینکه پلان خود را با دقت شرح می دهید و شروع به پیشرفت می کنید , به تمام این قسمت ها بطور یکسان توجه داشته باشید.

 

در ذیل مراحل ساخت یک استراتژی محتوا را به ده بخش ضروری خلاصه شده است که شما را در جهت ایجاد یک داستان قوی برند که به فروش منتهی می شود راهنمایی می کند:

۱– شخصیت خریدار خود را بشناسید

مبنا و پایه هر بخش از محتوایی که ایجاد می کنید و کانالهایی که برای توزیع آن استفاده می کنید , درک افرادی است که سعی در ارتباط با آنها دارید. با تقسیم بندی مخاطبین خود و بررسی دقیق مشکلات , چالش ها , نیازها و انتظارات آنان ؛ می توانید با مهارت , محتوایی هنری خلق کرده که شما را به منبع موثق آنها تبدیل کند تا برای موارد بیشتر نیز به شما رجوع کنند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید بدانید شناخت شخصیت خریداران شما و خواسته و نیاز آنان است.

سوالاتی که باید از خود و گروهتان بپرسید:

  • خریداران کنونی محصولات و خدمات شما چه کسانی هستند؟
  • آیا خریدار کنونی شما همان خریدار ایده آل تان است؟
  • حداقل چهار گروه از خریدارانی که مورد نظرتان هستند را بیان کنید؟
  • هر یک از این اشخاص با چه مشکلاتی مواجه اند که باعث می شود به محصول/خدمات شما نیاز داشته باشند؟
  • این خریداران چطور راه حل مشکلات خود را جستجو می کنند؟
  • آنان که درصدد یافتن راه حل هستند از چه کلماتی استفاده می کنندو چه سوالاتی می پرسند؟

۲– داستان نمایشی خود را ارزیابی کنید

شاید شما یک برند در حال توسعه دارید و لازم است تا این المان ها را ایجاد کنید. یا یک برند به ثبت رسیده دارید که طی سالها با محصولات , خدمات و تغییرات مداومی که موجب تناقضات برند شده , رشد کرده است. در هر صورت اکنون زمان آن فرارسیده تا یک داستان نمایشی منسجم بسازید.

لوگو , پلت رنگ آمیزی و سایر المان های برند شما تقریبا به اندازه محتوای شما برندتان را توصیف می کنند.

سوالاتی که باید از خود و افراد گروهتان بپرسید:

  • آیا لوگوها, پلت های رنگ آمیزی و اشکال و تصورات شما متداول و رایج اند؟
  • ارتباط تصویری در میان شرکت های مرتبط (شرکت های تابع و غیره ) چیست ؟
  • المان های برند شما چه می گویند که باید در صدا , لحن و پیام های مهم شما انعکاس داشته باشد؟
  • آیا المان های برند شما برای خریدارتان خوشایند است؟
  • شما چگونه از المان های برند خود بطور منظم در سراسر کانال ها استفاده می کنید؟
۱۰ارديبهشت
هنگامی که افراد در انتظار آینده هستند و درگیر برنامه ریزی می شوند چگونگی آینده مطلوب را تعیین میکنند و با استفاده از روش سیستماتیک تلاش میکنند تا موفقیت آینده مورد نظرشان را تضمین کنند، بنابراین، برنامه ریزی نوعی تجربه مشترک انسانی است.این نوشتار به معرفی برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی می پردازد و همچنین مدل ها و تکنیک های این دو برنامه ریزی را به طور مختصر شرح می دهد، و درنهایت به تفاوت میان برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی می پردازد.  

در میان همه وظایف مدیریت برنامه ریزی از اساسی‌تر‌ین آنهاست که مانند پلی زمان حال را به آینده مرتبط می سازد. به عبارت دیگر برنامه‌ریزی میان جایی که هستیم با جایی که می‌خواهیم به آن برویم پلی می‌سازد و موجب می‌شود تا آنچه را که در غیر آن حالت شکل نمی‌گیرد، پدید آید. از آنجایی که همه سازمانها به دنبال آنند که منابع محدود خود را برای رفع نیازهای متنوع و رو به افزایش خود صرف کنند. پوپایی محیط و وجود تلاطم‌ در آن، و عدم اطمینان ناشی از تغییرات محیطی بر ضرورت انکار ناپذیر برنامه ریزی می‌افزاید. 
پیتر دراکر معتقد است که میان موثر بودن (انجام کارهای درست) و کارآیی(درست انجام دادن کارها) تفاوت است و این دو در مراحل انتخاب هدف ها و آنگاه در چگونگی کسب آنها توأم می باشد . 
به بیان دیگر، برنامه ریزی، روش نظام مند و عقلایی بررسی آینده است تا معین شود چه کاری را می توان برای نیل به آینده ای مطلوب انجام داد و چگونه می توان از آینده نامطلوب اجتناب کرد. براساس این تعریف، هنگامی که افراد در انتظار آینده هستند و درگیر برنامه ریزی می شوند چگونگی آینده مطلوب را تعیین میکنند و با استفاده از روش سیستماتیک تلاش میکنند تا موفقیت آینده مورد نظرشان را تضمین کنند، بنابراین، برنامه ریزی نوعی تجربه مشترک انسانی است ( دایر: ص20). 
به طور کلی، برنامه ریزی به آن دسته از اقداماتی اطلاق می شود که مشتمل بر پیش بینی هدف ها و اقدامات لازم برای رویارویی با تغییرات و مواجه شدن با عوامل نامطمئن، از طریق تنظیم عملیات آینده است. هدف اساسی برنامه ریزی، تقلیل میزان قبول خطر نسبت به اتفاقات احتمالی و اتخاذ تدابیری هماهنگ برای دستیابی به موفقیت های سازمانی است ( ایران نژاد پاریزی و ساسان گهر: ص 121 ).