مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۱۸ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۶آبان

7 فعال اقتصادی به بیان دیدگاه‌ها و پیش‌بینی نتایج دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سوم آذرماه در وین پرداختند.

اگرچه یک هفته به دور جدید مذاکرات ایران با گروه 1+5 باقی است، اما اقتصاد ایران منتظر رخدادی بزرگ است که بتواند راه کهکشان شکوفایی را در پیش گیرد و به نوعی جایگاه بهتری را در عرصه اقتصاد دنیا کسب کند.

اگرچه در سال‌های اخیر که تحریم‌ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران شدت گرفته، باز هم پیشرفت‌های بسیاری برای اقتصاد ایران حاصل شده اما تعامل با اقتصاد جهانی، راهی است که فعالان اقتصادی آن را بی‌تردید اولین گام برای شکوفایی اقتصاد ایران می‌دانند.

در این میان باید پذیرفت که فعالان اقتصادی از جمله ذی نفعان اصلی به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با 1+5 هستند، چراکه هم اکنون بسیاری از شرکای فعال تجاری آنها در کشورهای اروپایی و آسیایی، منتظر اعلام نتیجه مذاکرات هستند تا همکاری برد-بردی را با طرف‌های تجاری خود در ایران آغاز کنند.

گفتگوهای خبرنگار مهر با فعالان اقتصادی، چشم‌اندازی از امید را پیش روی مذاکرات آتی ایران با 1+5 ترسیم می‌کند و البته آنان خواستار به ثمر رسیدن مذاکرات با حفظ تمامی شرایط و مصالح عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

احتمال توافق ایران با 1+5 کم نیست

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، احتمال توافق ایران با 1+5 را بسیار بالا می داند و می گوید: مسائلی که هم اکنون در رابطه با تحریم از سوی غرب و آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، برای اولین بار رخ نداده و سی سال است که ایران با غربی‌ها جر و بحث کرده و البته بر مواضع عزت‌مندانه خود نیز پافشاری کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: طی این سی سال، غربی ها و آمریکا هرچه توان داشته اند بر علیه ایران به کار برده اند و و چنانچه نتیجه مذاکرات پیش رو، مثبت هم نباشد، وضعیت بدتر از این نخواهد بود و ضمن اینکه احتمال توافق نیز بسیار بالا است.

به اعتقاد آل‌اسحاق، حداکثر تاثیراتی که تحریم‌ها بر علیه اقتصاد ایران داشته‌اند، اثر خود را نمایان کرده است و اگر مذاکرات هم به نتیجه نرسد، جای نگرانی نیست.

۲۶آبان

کسب و کار خانگی یکی از جذابترین انواع کسب و کار است که فعالیتی اقتصادی است که در محل سکونت شخصی و با کمک امکانات منزل راه‌اندازی می‌شود. استفاده از فضا و منابع ارزان منزل ،هزینه‌ی راه‌اندازی آن را پایین می آورد. همچنین ریسک کمتر و ساعات کاری اختیاری، از مزایای این نوع کسب و کار بشمار می آید. 

کسب و کار خانگی در خانه شکل می‌گیرد و انعطاف بیشتری به زندگی می‌دهد. فرد کنترل بهتری می‌تواند بر روی کسب و کار خود داشته باشد. در صورتی که کسب و کار خانگی داشته باشید دیگر نباید نگران تردد و ترافیک و اتلاف وقت روزانه باشید. نیاز نیست روزانه با ده ها فرد دیگر سر و کله بزنید و دچار خستگی ذهنی و فکری شوید. زمان بیشتری را به همسر و فرزندانتان اختصاص می‌دهید، از ویژگی‌های جالب این نوع کسب و کار که در سایر انواع کسب و کار کمتر دیده می‌شود، آموزش کودکان است، فرزندانتان در کنار شما الفبای کسب و کار ، رقابت و مدیریت را می‌آموزند.

از آنجایی که این نوع کسب و کارها از امکانات منزل بهره می‌گیرند در صورت بروز رکودهای اقتصادی بیشتر دوام می‌آورند و شانس موفّقیت این نوع کسب و کار بسیار بالاست. برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی معمولاً نیاز به مجوز نیست. ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و رفت و آمد ،استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی و امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضای خانواده از مزایای اصلی این نوع کسب و کار است.

۲۵آبان
شرکتی که نوآوری نکند، دیر یا زود به دست رقبایش از بازار بیرون رانده شده و چاره‌ای جز شکست نخواهد داشت. شرکتی هم که بخواهد در مسیر نوآوری گام بردارد، باید تغییراتی در سازمان، فرآیندها و رویه‌های کاری خود اعمال کند. علم مدیریت نوآوری به کمک این شرکت‌های نوآور می‌آید تا گام‌های خود را با اطمینان و شانس موفقیت بیشتر بردارند. اما حرکت شرکت‌ها به سوی نوآوری دارای ابعاد فرهنگی نیز هست که باید هم‌زمان مورد توجه قرار گیرند. ایجاد و جاانداختن فرهنگ نوآوری در میان کارکنان، بخش مهمی از این فرآیند گذار است. اگر شما هم می‌خواهید شرکت خود را به سوی نوآوری سوق دهید و با این سلاح قدرتمند در بازارهای ایران و سپس دیگر کشورها نفوذ کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که در کنار تغییر سازمان، فرآیندها و رویه‌ها، به نکات زیر برای جاانداختن فرهنگ نوآوری نیز توجه نمایید:
 
 کارکنان‌تان را توانمند کنید.
نوآوری با کارکنان مقلد و ناتوان شدنی نیست. مراقب باشید که وارد جزییات کار کارکنا‌ن‌تان و شیوه انجام جزییات کارها توسط آنها نشوید. فراموش نکنید که قرار نیست همه نوآوری‌های شرکت را شما انجام دهید. این کار شدنی نیست. در عوض کارکنان‌تان را آنچنان توانمند کنید که کارشان را به بهترین شکل انجام دهند. اهداف مشترک تعریف کنید، مسئولیت کارکنان در قبال تحقق آن اهداف را مشخص کرده و سپس آنها را در انجام کارها آزاد بگذارید. 
 
من بارها این نکته را در فضای کاری اطرافم آزموده‌ام و همیشه از نتیجه راضی بوده‌ام. دادن آزادی عمل به کارکنان خلاق، علاوه بر افزایش شانس نوآوری در کارها، رضایت شغلی آنها را نیز به شدت افزایش خواهد داد. رعایت این امر در مورد پژوهشگران و کارکنان دانشی بسیار مهم‌تر است. متاسفانه نظام آموزشی و تحصیلات تکمیلی در ایران همچنان به گونه‌است که جسارت تغییر و نوآوری را در جوانان تضعیف می‌کند. به همین علت، زحمت شرکت‌های ایرانی در بازگرداندن این جسارت به کارکنان‌شان نسبت به دیگر کشورها بیشتر است. اما شرکت‌هایی که قصد نوآوری دارند، گریزی از این کار ندارند. نتیجه این توانمندسازی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. 
۱۸آبان

آشنایی با سرویس پژوهش‌گر گوگل (google scholar) یا گوگل محقق

آشنایی با سرویس پژوهش‌گر گوگل (google scholar)
این روزها هر جا صحبتی از تحقیق و پژوهش و پروژه پایان ترم به میان می‌آید، بدون شک، یکی از پرطرفدارترین راه‌ها، به دنیای اینترنت ختم می‌شود؛ اما کمتر دانشجویی را می‌توان یافت که از آخرین مجلات تخصصی رشته تحصیلی خود، اطلاع کافی داشته باشد و یا در صورت آگاهی، بتواند به گونه‌ای آسان، رایگان و به موقع، به آنها دسترسی یابد.


در بیشتر موارد، افراد، مطالب مورد نیاز خود را از میان صفحات جست‌وجو شده توسط موتورهای جست‌وجوی اینترنت، نظیر گوگل و یاهو می‌یابند. نتیجه حاصل از این گونه جست‌وجوها، شامل انبوهی از مطالب گوناگونی است که از میان وب سایت‌ها با زمینه‌های مختلف کاری و یا وبلاگ‌ها با بیان نظرات شخصی به دست می‌آیند و گاهی مقاله‌ای است که از نظر مستندات علمی و دانشگاهی، ما را به منابعی معتبر ارجاع می‌دهد. به این ترتیب، برای دسترسی بهتر به منابع دانشگاهی معتبر، ابزارهای جست‌وجوی دیگری لازم است؛ ابزاری که به کمک آنها، قابلیت‌های جست‌وجوی علمی و پژوهشی خود را ارتقا دهیم و بر فراز شانه‌های غول‌ها قرار بگیریم.


Stand on the shoulders of giants همان پیام دعوت‌کننده گوگل به لابراتوار پژوهش‌گر خود، یعنی گوگل اسکالر (Google Scholar) است. ایده اولیه گوگل اسکالر، زمانی شکل گرفت که دو محقق شرگت گوگل، یعنی Alen verstak و Anurag Acharya بر روی نمایه‌‌گذاری صفحات مورد جست‌وجوی گوگل، با یکدیگر همکاری می‌کردند و به دنبال راهی برای نمایه‌‌گذاری یا ایجاد دسترسی خاص به اطلاعات مورد جست‌وجو در وب بودند. در سال ۲۰۰۶م. همزمان با انتشار گروه دیگری از جست‌وجوگران وب، گوگل اسکالر نیز تکامل یافت و بخش‌های دیگری همچون تنظیم فهرست کتاب‌های موجود و مدیریت کتاب‌شناسی، به آن افزوده شد.
در سال ۲۰۰۷م. شرکت گوگل، برنامه‌ای را جهت دیجیتالی کردن مقالات ژورنال‌ها آغاز کرد و توافقاتی با ناشران مختلف انجام داد. به این ترتیب، صفحات مجلات قدیمی، اسکن شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و سرانجام، گوگل اسکالر توانست محتوای پنهان وب، یعنی صفحاتی را که به طور معمول در اختیار کاربران قرار نمی‌گرفتند – مانند متن کامل مقالاتی را که نیاز به گرفتن مجوز از ناشر دارند – طی توافق با ناشران، در اختیار کاربران قرار دهد. به این ترتیب، شخص با جست‌و‌جوی عبارتی خاص و در صورتی که متن کامل مقاله موجود باشد، ابتدا چکیده مقاله را می‌بیند و سپس برای دسترسی به متن کامل، با عضویت در سایت مورد نظر، مقاله کامل را دریافت می‌کند.