مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۱خرداد

«نمی توان سنجید اما نسنجیده عمل کرد» بسیاری از مدیران بعد از سال ها کار دچار روزمرگی می شوند و مدیریت مجموعه خود را رها می کنند و از سوی دیگر بسیاری از مدیران تازه کار به دلیل نداشتن تجربه  در زمان های حساس تصمیم های اشتباه می گیرند. در این بین موسسات تحقیقاتی مهم جهان که روی مدیریت سازمان ها و بنگاه ها پژوهش انجام می دهند هر از چندی با بررسی های میدانی، علمی و مصاحبه با مدیران تازه کار و با تجربه تلاش می کنند تا به معرفی اشتباهات رایج بین مدیران به پردازند و راهکارهایی را در این بین مطرح کنند. در متن زیر از توصیه های موسسات تحقیقاتی مدیریتی مانند «هاروارد بیزینس مانیتور»، سازمان مدیریت کسب و کارهای کوچک  (SBA) چند کتاب اصول مدیریتی و همچنین مصاحبه های مدیران موفق داخلی درباره تجربه های سال های کاریشان استفاده شده است.

1. نداشتن هدف، برنامه و چشم انداز مشخص

بسیاری از کارشناسان و مدیران ارشد سازمان ها و نهادهای بین المللی معتقدند اولین گامی که یک مدیر در شروع کار خود باید بردارد، هدف گذاری از روی شناخت کامل برای سازمانی است که مدیریت آن را بر عهده گرفته است. هدف گذاری بر مبنای واقعیت ها و مشخص کردن چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت می تواند در رسیدن به حداکثر بهره وری نقشی اساسی داشته باشد. کارشناسان مدیریت معتقدند مدیری که به هدف گذاری و برنامه ریزی در سازمان خود بی توجهی کند و اعتقادی نداشت باشد مانند قطاری است که بدون ریل گذاری و بی مقصد تنها روی زمینی سخت، به پیش می رود و سرانجام مسیری نخواهد داشت.  

۳۰خرداد

هیچ کسی نگفته است که کارآفرین شدن کار ساده ایست . بیش از یک میلیون مشکل و چالش که هر روز ظاهر می شوند در انتظار یک کارآفرین است .مشکلات مختلف ، مسائل مالی متنوع که هر کدام از آنها برای تسلیم شدن یک فرد معمولی کافی است .

اما شما یک فرد معمولی نیستید ! شما یک کارآفرین هستید ! 

و این بدان معنی است که حتی زمانی که شرایط سخته، شما هنوز هم به رو به جلو در حال حرکت هستید .

اما یک کارآفرین هم احتیاج به استراحت  دارد ، به تجدید شدن انگیزه ها و نیروها و برای اینکار چه راهی بهتر از تماشا کردن فیلم های مناسب و جذاب برای پیدا کردن الهام و انگیزه ؟

فیلم هایی به انواع مختلف همچون  یک فیلم ماجراجویی ، کمدی  و یا فکری مستند یا هر شکل دیگری می تواند الهام بخش یک کار آفرین خسته  باشد .

با در نظر گرفتن این موضوع ، در اینجا ۱۰ فیلم که هر کارآفرین می تواند از  تماشای آن الهام بگیرند معرفی شده است ::

 

فیلم شبکه ی اجتماعی وقتی در سال ۲۰۱۰ منتشر شد به شکی عجیب موثر و مورد توجه بود و این اصلا جای تعجب نبود . چرا که، هر کسی می خواست تا ببینید که چگونه مارک زوکربرگ از یک دانشجوی دانشگاه هاروارد به راه اندازی شبکه های اجتماعی رسانه ای محبوب ترین در جهان تبدیل شد.
این فیلم به ببنندگانش درک و نگاه بهتری برای آنچه موجب راه اندازی یک استارت آپ موفق می شود می دهد . انعطاف پذیری عالی به عنوان یک کلید اصلی موفقیت به خوبی در این فیلم نمایش داده می شود .

هرباری که من این فیلم را می بینیم ، انگیزه ی خوبی برای یک کارآفرین بهتر شدن را در خودم حس می کنم .

۲۱خرداد

 

مشروح گفت و گو با محسن صفایی فراهانی، مردی که سابقه فعالیت در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و ورزشی را داشته و امروز بیشتر وقت خود را به فعالیت های غیردولتی  می گذراند.

طبق آخرین گزارش های بین المللی، ایران رتبه 144 جهانی را در شاخص فساد که مبتنی بر وضعیت فساد در بخش دولتی کشورهاست، در اختیار دارد. هرچند که ارزیابی های تئوریک مختلفی در خصوص عوامل فساد به ویژه در کشورهای در حال توسعه وجود دارد، اما می خواهیم نگاهی داشته باشیم به دلایل رشد فساد در ایران.
فساد در زمینه های مختلف در همه کشورها به صورت نسبی وجود دار د اما میزان و شدت آن متفاوت است. معتقدم یکی از عوامل فساد در ایران، اقتصاد گسترده دولتی است؛ در خلال 50 سال گذشته تاکنون، دولتها بدون رقیب وکاملا یکه تازانه در اقتصاد کشور حضور داشته و بیشترین منابع ارزی، بالاترین حجم منابع سرمایه گذاری، بزرگترین شرکتهای تولیدی و صنعتی، حمل و نقل، بانکها و ..  را در اختیار داشتند. در تمام این سالها،  بخش خصوصى مطلقا توان رقابت با دولت در حوزه اقتصاد را نداشت.
همانطور که اشاره کردم، این شرایط منحصر به کشور ما نبوده و نیست. سالها قبل چنین فضایی در کشورهای بلوک شرق نیز حاکم بود که به تبع آن تلاش هفتاد و چند ساله شان برای اداره متمرکز نظام اقتصادیشان، در عمل با شکست مواجه شد، بنابراین نزدیک به 70 سال طول کشید که آنها متوجه شدند آن مکانیزم جواب نمی دهد. مسئولان و دولتمردان ما به رغم آگاهی از چنین مسائلی، به ویژه در سالهای اخیر، تمام توان خود را بر حفظ شرایط موجود و افزایش قدرت دولت متمرکز کردند. حفظ این شرایط نیز به معنای ایجاد یک شاهراه  برای رشد عوامل ناسالم در اقتصاد است.
اما همه موضوع این نیست، ضعف بدنه کارشناسی و تخصصى و مدیریت کارامد وتوانمند دردولت نیز از عواملی است که به اعتقاد من، جریان سالم اقتصاد را به سمت فساد سوق داده است. متاسفانه در سه دهه اخیر، بی توجهی به امر مدیریت  و تربیت کارشناسان ومدیران متخصص از یک سو و عدم توجه به رعایت صحیح قانون از سوی دیگر، موجب حرکت حجم وسیعی از منابع مالی کشور به مسیر رانت ورانتخوارى شده است.  

۲۰خرداد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی:

لازمه ادامه صحیح و پرشتاب حرکت علمی کشور ، «کار و مدیریت جهادی» و تقویت روحیه «ما می توانیم» با حفظ جهت گیریهای انقلابی و اسلامی و ترسیم دقیق جایگاه و وظایف، در چارچوب نقشه جامع علمی است.


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس، مدیران، پژوهشگران و محققان جهاد دانشگاهی در تاریخ 93/3/19، لازمه ادامه صحیح و پرشتاب حرکت علمی کشور را، «کار و مدیریت جهادی» و تقویت روحیه «ما می توانیم» با حفظ جهت گیریهای انقلابی و اسلامی و ترسیم دقیق جایگاه و وظایف، در چارچوب نقشه جامع علمی دانستند و تأکید کردند: هدف گذاری حرکت علمی کشور باید افزایش دانش جهانی از طریق تولید فرآورده های جدید و ناشناخته دانش بشری در چارچوب ارزشهای انسانی، باشد.

 

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با گرامیداشت «روز جوان»، مهمترین ویژگی جهاد دانشگاهی را برخورداری از نیروی جوان و در عین حال متخصص و دارای تفکر جهادی برشمردند و گفتند: جهاد دانشگاهی، نهادی مهم است زیرا هم با دانشگاه به عنوان سنگر علم و مرکز پیشرفت علمی کشور مرتبط است و هم دارای تلاش جهادی است و در مقابل موانع و مزاحمت ها از حرکت نمی ایستد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه پرهیزگاری، نیت الهی و توکل به خداوند متعال، از لوازم تلاش و حرکت جهادی است، افزودند: چنین تفکر و روحیه ای در کارهای علمی، موجب عنایت پروردگار و باز شدن راهها بسوی پیشرفت علمی خواهد شد.
 

ایشان در همین خصوص به شبهه ای اشاره کردند و گفتند: ممکن است برای برخی این سؤال پیش بیاید که اگر تقوای الهی زمینه ساز پیشرفت علمی است، پس چگونه برخی دانشمندان که تقوا نداشتند و حتی به خدا هم معتقد نبودند، توانسته اند به پیشرفتهای علمی دست پیدا کنند.؟
رهبر انقلاب اسلامی برای پاسخ به این سؤال، به وعده الهی در قرآن کریم مبنی بر اینکه هر فردِ برخوردار از تلاش و پشتکار، به محصول و هدف مورد نظر در مسیر حرکت خود، خواهد رسید، اشاره کردند و افزودند: اما میان کیفیت محصول و پیشرفتی که در چارچوب تلاش با جهت گیری الهی و حرکت در مسیر غیرخدایی به دست می آیند، تفاوت اساسی وجود دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین این تفاوت گفتند: امروز با وجود پیشرفت های گسترده علمی در عرصه های مختلف، خطرات، ضررها، انحطاط ها و قدرت طلبی هایی نیز برای بشریت بوجود آمده و این آفات انسانها را دچار رنج ها و گرفتاریهای فراوانی کرده است.