مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۰خرداد

تعریف دقیق از جرات و ابرازوجود همیشه آسان نیست چون مرز باریکی بین جسارت و پرخاشگری وجود دارد. شاید این دو تعریف تشخیص این دو واژه را آسان تر کند:


مبنای جسارت تعادل است: وقتی نیازی واقعی و برحق وجود داشته باشد، فرد از خود جسارت نشان می‌دهد و درخواست خود را بازگو می‌کند، اما این به این معنا نیست که لزوما آنچه مطالبه می‌کند، دریافت خواهد کرد. 


مبنای پرخاشگری برنده شدن است:  فرد در وضعیت پرخاشگری بدون در نظر گرفتن شرایط و ملاحظات و در نظر گرفتن حقوق دیگران، بیشترین منافع را برای خود می‌خواهد و به هر قیمتی آن را به دست می‌آورد. 

موردکاوی: رییسی که عصر روز قبل از تعطیلات حجم زیادی کار به کارمند خود ارجاع می‌کند، ابراز وجود کرده است؟ یا کارمندی که به رییس خود می‌گوید انجام این کارها را به بعد از تعطیلات موکول می‌کند، ابراز وجود کرده است؟!


رییس رفتاری پرخاشگرانه از خود نشان داده است؛ او بدون در نظر گرفتن نیاز و احساس کارمند خود در زمانی نامناسب، حجم نامعقولی کار ارجاع داده است. از سوی دیگر کارمند، با به رسمیت شناختن درخواست رییس خود و با موکول کردن کار به بعداز تعطیلات، از خود رفتاری جسارت‌آمیز نشان می‌دهد. 


ابراز جسارت به ساخت اعتماد به نفس و بهبود روابط شما در محیط کار و جنبه‌های دیگر زندگی کمک می‌کند. به طور عمومی مردم جسور چنین ویژگی‌هایی دارند:
• نگاه «برنده-برنده» دارند- به سرعت زمینه‌های مشترکی بین خود و طرف مقابل پیدا می‌کنند.
• در حل مسائل بهتر عمل می‌کنند- احساس می‌کنند توان حل هر مساله‌ای با بهترین روش ممکن را دارند.
• استرس کمتری دارند- قدرت فردی خود را می‌شناسند و هرگز زمانی که کارها طبق برنامه پیش نمی‌رود احساس تهدید و قربانی شدن نمی‌کنند.
• عملگرا هستند- اهل عمل هستند چون به خوبی می‌دانند باید چه کاری انجام دهند. جسارت در رفتار، انصاف و همدلی به همراه می‌آورد و قدرتی که از آن استفاده می‌کنید ناشی از اعتماد به نفس است و نه تهدید و زورگویی. وقتی با اطرافیان با احترام و انصاف رفتار می‌کنید می‌توانید انتظار رفتاری مشابه از آنها داشته باشید. با چنین رفتاری مورد علاقه واحترام اطرافیان خواهید بود و نقش مدیری را ایفا می‌کنید که همه دوست دارند با شما کار کنند.

توسعه جسارت
حقوق خود را بشناسید؛ درک کنید که حقوق، افکار، احساسات، نیازها و خواسته‌های شما به اندازه دیگران مهم است. باور داشته باشید که مستحق احترام هستید و عذرخواهی کردن برای هرچیزی را متوقف کنید. نیازها و خواسته‌های خود را شناسایی و برای آن درخواست کنید- برای اینکه نیازهای شما توسط دیگران کشف شود، صبر نکنید. (چون در این‌صورت ممکن است لازم باشد همیشه در انتظار باشید!) درک کنید که برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود، نیازهای شما باید مرتفع شود. راهی پیدا کنید تا بدون قربانی کردن نیازهای دیگران، نیازها و خواسته شما برطرف شود. 
اذعان کنید که هرکس مسوول رفتار خود است؛ با افرادی که از پذیرش مسوولیت رفتار طفره می‌روند قاطعانه رفتار کنید و در عین حال خشم و عصبانیت خود را نیز کنترل کنید. تا زمانی که نیازهای دیگران را نقض نمی‌کنید، حق با شما است و کاری که انجام می‌دهید درست است. افکار و احساسات منفی خود را با روشی سالم و مثبت بیان کنید-به خود اجازه عصبانی شدن بدهید، اما همیشه احترام را حفظ کنید. آنچه در ذهن تان می‌گذرد اظهار کنید، اما به گونه‌ای که از احساسات اشخاص دیگر محافظت شود. 
احساسات خود را کنترل کنید و با کسانی که می‌خواهند حقوق شما را زیر پا بگذارند، مقابله کنید. پذیرش انتقادات و پیشنهادات مثبت را داشته باشید- زمانی که اشتباهی می‌کنید آن‌را بپذیرید و برای رفع آن کمک بخواهید. بازخوردهای مثبت و سازنده را بپذیرید در مواجهه با آن خشمگین و عصبی نشوید. یاد بگیرید در مواقعی که لازم است «نه» بگویید- این موضوع پایه جسارت است!
محدودیت‌های خود را بشناسید و بدانید نمی‌توانید هرکاری را برای هرشخصی انجام دهید. سعی کنید راه حل «برنده-برنده» را جایگزین آن کنید.

تکنیک‌های ارتباطی جسارت و ابراز وجود
با درک چگونگی رفتار جسارت آمیز، به سرعت می‌توانید خود را با شرایط انطباق و رفتار جسورانه‌ای از خود نشان دهید. 
از واژه«من» استفاده کنید؛ از عباراتی چون «من می‌خواهم»، «من نیازدارم» و «من احساس می‌کنم»، استفاده کنید.
همدلانه تاکید کنید؛ ابتدا نشان دهید وضعیت طرف مقابل را درک می‌کنید و بعد درخواست خود را بیان کنید.
جسارت خود را افزایش دهید؛ زمانی این کار را انجام دهید که تلاش اولیه برای درخواست و رفع نیازهای شما موفق نبوده است. در این روش با گذشت زمان، درخواست خود را از فردی که نظر شما را تامین نکرده مطالبه می‌کنید. به یاد داشته باشید لزوما نتیجه به نفع شما نخواهد بود. برای مثال می‌توانید به همکاری که به‌طور مرتب با تاخیر در محل حاضر می‌شود بگویید «این سومین باری است که در مورد تاخیر صبحگاهی صحبت می‌کنم، اگر این تاخیر یک بار دیگر در طول این ماه تکرار شود، من ضوابط انضباطی را در مورد شما اعمال می‌کنم».
زمان بیشتری بخواهید؛ در صورتی که نیاز به زمان بیشتری دارید صادقانه آن را مطرح کنید و زمان بیشتری بخواهید.
با وجود اینکه جسارت قابل یادگیری و توسعه است، اما یک‌شبه در کسی ایجاد نمی‌شود و بهتر است از همین امروز استفاده از آن را آغاز کنید تا ببینید چگونه بر کارآیی و بهره‌وری، نحوه کار با افراد، حل مسائل و رسیدن به بهترین راه حل تاثیر می‌گذارد.



* سید محمد اعظمی‌نژاد (منبع: Mindtools) عضو هیات رییسه کمیته تخصصی توسعه- انجمن مدیریت منابع انسانی ایران

۲۷خرداد

همواره این پرسش برای مدیران مطرح است که چرا کارمندان کاری را که باید انجام دهند، انجام نمی‌دهند. در این شرایط بخشی از این مسوولیت متوجه کارمندان است، اما مدیران نیز در برخی موارد باید مورد سرزنش قرار گیرند. 
کارمندان می‌خواهند در کار و حرفه خود موفق شوند. من کسی را نمی‌شناسم که صبح از خواب برخیزد و بگوید «امروز می‌خواهم به سر کار بروم و ناموفق باشم». علت کم کاری یا شکست کارمندان، در اغلب موارد سیستم‌های مدیریتی است که شما پیاده می‌کنید.
در پاسخ به سوالی که سال‌ها پیش توسط دکتر دبلیو ادواردز دمینگ (پدر جنبش کیفیت در آمریکا) مطرح شد که
«اگر سیستم کاری که در سازمان‌ها وجود دارد، علت شکست کارمندان باشد، چه!؟»
تحقیقات در زمینه سیستم‌ها نتایج جالبی را به بار آورد.


 


چرا کارمندان آنچه را از آنها می‌خواهید انجام نمی‌دهند؟

باید توجه داشت مدیران نقش مهمی در کمک به کارمندان برای فهم آنچه آنها باید انجام دهند ایفا می‌کنند. مدیران این کار را با ایجاد سیستم‌های موثر مدیریت انجام می‌دهند. آنها با کمک این پنج سیستم مدیریتی به کارمندان خود در این زمینه کمک می‌کنند.

تعیین هدف و مشارکت کارمندان:
• در جهت تعیین اهداف کلی به واحد خودتان کمک کنید. خودتان مالکیت اهدافی که شرکت برای شما تعیین کرده است را داشته باشید و علاوه بر آن، اهدافی که خودتان با توجه به موضوع می‌توانید تعیین کنید را نیز دنبال کنید.
• اهداف واحد کاری خود را با کارمندان در میان بگذارید یا آنها را در تعیین اهداف دخالت دهید تا به این وسیله کارمندان نیز در این زمینه احساس مالکیت کنند.

• کارمندان را در تعیین چگونگی دستیابی به اهداف دخالت دهید.
• بگذارید کارمندان بدانند چه چیز را باید اندازه گیری کنند و چگونه باید این کار را انجام دهند تا همواره بتوانند شاخصی برای پیشرفت کار در رسیدن به اهداف داشته باشند.
تفویض اختیار:
• به کارمندان در ایجاد یک برنامه کاری کلی که در آن تاریخ و زمان تحویل کار مشخص شده باشد کمک کنید.
• اگر تصویری دارید که نشان دهد انتظار دارید نتایج و خروجی کار اینگونه باشد، آن را با کارمندان درمیان گذارید.
• برای موفقیت معیار مشخص کنید.
• در تاریخ‌هایی که از قبل تعیین شده است، با کارمندان ملاقات داشته باشید تا پیشرفت کار را با حضور آنها مرور کنید.
برنامه‌ریزی برای بهبود کارآیی و فیدبک:
• با هر کارمند یک برنامه‌ریزی ابتدایی برای بهبود کارآیی انجام دهید.
• حداقل هر سه ماه یکبار با کارمندان ملاقات داشته باشید تا پیشرفت کار را ارزیابی کنید و در صورت لزوم اهداف تازه‌ای تعیین کنید.
• با هر یک از کارمندانتان که به شما گزارش می‌دهد به طور هفتگی ملاقات تک به تک داشته باشید تا در جریان پیشرفت کار و دستاوردها قرار گیرید.
آموزش، تعلیم و توسعه:
کارمندان در قالب آموزش متوجه می‌شوند که چه کاری را باید انجام دهند. آنها برای موفقیت در کار خود به مهارت‌ها و ابزارهایی نیاز دارند.
• فرصت‌های مربوط به توسعه کارمندان باید به طور مکتوب در برنامه توسعه کارآیی گنجانده شده باشد و شما باید از انجام آن مطمئن شوید.(توان رشد و توسعه مهارت‌های کارمندان برای ایجاد انگیزه در کارمندان و موفقیت آنها حیاتی است).
• توسعه مهارت کارمندان را به طور روزانه و در ملاقات با آنها پیگیری و دنبال کنید.

تایید کردن و اهمیت دادن به کارمندان:
گاهی اوقات تایید کارمندان باعث می‌شود آنها در کارهایی که شما مایلید بیشتر از آنها ببینید، خود را تقویت کنند.
• کارمندان را در زمان مناسب مورد تایید قرار دهید؛ این کار باعث یادگیری بیشتر کارمند و رسیدن به هدف می‌شود.
• کارمندان را برای انجام آنچه از آنها خواسته‌اید مورد عنایت قرار دهید.

تحقیقات سالانه‌ای در رابطه با رضایت کارمندان دریک شرکت متوسط انجام گرفت. تیم فرهنگ و ارتباطات از نتایج حاصل از یک سوال که از کارمندان پرسیده شده بود، راضی نبود. سوال این بود که «شرکت برای آنکه شما احساس کنید به رفاه شما اهمیت می‌دهد چه اقدامی می‌کند؟» به همین خاطر، کمیته تصمیم گرفت پرسشنامه دومی را تهیه کند و به این وسیله به مهم‌ترین عامل درباره اینکه کارمندان چگونه فکر می‌کنند که شرکت به آنها اهمیت می‌دهد، پی برد. کارمندان بر این باور بودند که تعامل مثبت و شخصی با رییس‌شان این احساس را به آنها می‌دهد.

آیا شما چنین سیستم‌هایی را در محل کار خود دارید؟ آیا کارمندان هنوز طوری رفتار می‌کنند که گویی نمی‌دانند از آنها چه می‌خواهید؟

برخی از نشانه‌ها حکایت از این دارند که کارمندان نمی‌دانند، حتی از آنها چه می‌خواهید. از جمله این نشانه‌ها، کارهایی است که به موقع تمام نمی‌شوند؛ تاخیر در پروژه‌ها؛ خطا و اشتباه؛ تمرکز بر مسائل غیرضروری؛ خروجی و نتایج ناامیدکننده و عدم ارائه فیدبک به موقع.

اگر این نشانه‌ها را می‌بینید، در پاسخ به آن از پنج سیستم مدیریت که ذکر شد استفاده کنید.
این نشانه‌ها تنها به دلیل ناکارآمدی کارمندان نیست؛ بلکه به آنها توجه نشده است؛ آنها انگیزه خود را از دست داده اند. مساله فقط این است که نمی‌دانند از آنها چه می‌خواهید.

نقل از روزنامه دنیای اقتصاد

۲۱خرداد

آیا تاکنون فکر کرده‌اید زمانی ممکن است افسوس تماشای جاذبه‌هایی را بخورید که زمانی بر روی کره‌ی خاکی وجود داشتند؟ 

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی به اندازه‌ بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی برای گردشگران اهمیت یافته و طبیعت‌گردی نیز به گونه‌ی جدید صنعت گردشگری تبدیل شده، در گزارشی به معرفی شش جاذبه‌ گردشگری طبیعی در عرصه بین‌المللی می‌پردازیم که در آستانه‌ی نابودی کامل قرار دارند و باید آنها را قبل از نابودی دید. 



* دیوار مرجانی استرالیا

دیوار مرجانی استرالیا که از آن به عنوان جاذبه‌ نخست طبیعت‌گردی جهان نام برده می‌شود، با حدود 2600 کیلومتر طول، در منطقه‌ «کوینزلند» واقع شده و سالانه میزبان هزاران گردشگر، به‌ویژه علاقه‌مندان به حیات دریایی است. در سال‌های اخیر به دلیل بالا آمدن آب دریاها و همچنین افزایش دمای کره‌ زمین، بخش قابل‌توجهی از این دیوار مرجانی از بین رفته و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ادامه‌ روند فعلی تا سال 2030، حدود 93 درصد از این دیوار مرجانی از بین خواد رفت. دیوار مرجانی استرالیا که در نظرسنجی سال گذشته CNN به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه‌ طبیعی جهان انتخاب شد، از سال 1985 تا کنون نیمی از حجم خود را از دست داده و به دلیل عدم مراقبت کافی ازسوی دولت استرالیا از سال‌های قبل در فهرست میراث جهانی در خطر سازمان «یونسکو» قرار گرفته است. 


* یخچال‌های پارک ملی آمریکا

یخچال‌های پارک ملی آمریکا در ایالت «مونتانا» از جاذبه‌های طبیعی گردشگری ارزشمند جهان است که میان دو رشته کوه و 130 دریاچه واقع شده‌اند و بیش از هزار گونه‌ نادر گیاهی و جانوری شامل بز،‌ خرس، گرگ و بوفالو را در خود جای داده‌اند. این پارک ملی بر اساس بررسی‌های محققان قدمتی در حدود 170 میلیون سال دارد و در سال 1850 تعداد یخچال‌های طبیعی آن 150 عدد تخمین زده شد. اما براساس بررسی جدیدی که در سال 2010 انجام شد، یخچال‌ها به 25 عدد کاهش یافته‌اند و پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌ این روند تا سال 2020 دیگر اثری از آنها باقی نماند. 


* مالدیو

کشور زیبای مالدیو از اجتماع تعداد زیادی جزیره‌ در اقیانوس هند تشکیل شده و در سال‌های اخیر به دلیل بالا آمدن سطح آب، تعداد زیادی از این جزایر که بیشتر آن‌ها مقاصد طبیعت‌گردی محسوب شده و هر ساله میزبان هزاران گردشگر هستند، به زیر آب رفته‌اند. در این شرایط پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 بخش قابل‌توجهی از آنها به زیر آب برود. این در حالیست که سونامی سال 2004 نیز که همراه با وقوع چند زلزله بود، موجب به زیر آب رفتن تعداد زیادی از جزایر مالدیو شد. 


* یخچال‌های کلیمانجارو

حجم یخچال‌های کوه کلیمانجارو که عنوان مرتفع‌ترین کوه قاره‌ آفریقا را یدک می‌کشد، در سال‌های اخیر به دلیل عوامل طبیعی و انسانی در مقایسه با سال 1912، حدود 80 درصد حجم خود را از دست داده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022 به طور کامل از بین بروند. 


* جنگل‌ حرای سونداربانس

جنگل‌ حرای سونداربانس که در فهرست میراث جهانی طبیعی یونسکو نیز به ثبت رسیده و در دو کشور هند و بنگلادش واقع شده‌، در سال‌های اخیر به دلیل بروز عوامل طبیعی و انسانی دچار صدمات زیادی شده است. وسعت این جنگل‌ که بزرگترین جنگل حرای تک‌قطعه‌ای جهان است و یکی از عجایب هفتگانه طبیعی جهان محسوب می‌شود، زمانی حدود 4000 مایل مربع بود، اما در حال حاضر به کمتر از هزار مایل مربع کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان قرن جاری دیگر اثری از آن‌ باقی نماند. 


* مجمع الجزایر آرچیپلاگو اندونزی


مجمع‌الجزایر "آرچیپلاگو" در اندونزی شامل 17 هزار و 508 جزیره‌ کوچک و بزرگ است که بیشتر آن‌ها غیرقابل سکونت بوده و در زمان جزر و مد به زیر آب می‌روند. براساس بررسی که در سال 2000 انجام شد، حدود 70 درصد این جزایر زیبای مرجانی در سال‌های اخیر به دلایل متعدد نابود شده و بخش قابل‌توجهی از آنها نیز به زیر آب رفته‌اند. در این شرایط کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2050 و با ادامه‌ روند فعلی بالا آمدن آب سطح دریاها، بخشی از فرودگاه بین‌المللی شهر جاکارتا - پایتخت اندونزی - به زیر آب رفته و بیشتر این جزایر نیز تا سال 2080 به کلی از صحنه روزگار محو شوند.

۲۱خرداد

دنیای اطراف ما هر روز تغییر می‌کند. در این روند اما تکنولوژی سهم زیادی دارد و در سال‌های اخیر توانسته نفوذ خودش را در بخش‌های مختلف گسترش دهد.


درست به همین دلیل هم هست که این روزها امور مختلف با سرعت بیشتر و راحت‌تر از گذشته انجام می‌شوند. در این میان بوروکراسی‌های اداری و کاری شاید ملموس‌ترین تغییرات را تجربه کرده‌اند و تاثیر بیشتری بر زندگی روزمره هر کدام از ما داشته‌اند.


این روزها دیگر بسیاری از مشاغل هم به دنیای مجازی و اینترنت مهاجرت کرده‌اند و از این طریق رقابتی جدی شکل گرفته است. به این ترتیب است که تبادل استعدادها و نیروهای کار در فضای وب و اینترنت به تدریج شروع به تغییر و تحول در دنیای واقعی کار کرده است.


به عنوان مثال برای ترجمه یک فیلم بیست و دو دقیقه‌ای از زبان انگلیسی به اسپانیولی یک شرکت رسمی به نام 7 Brands Global Content در نیویورک چیزی در حدود هزار و پانصد دلار هزینه دریافت می‌کند. این هزینه به عقیده کارشناسان برای شرکتی مانند این که مشتریان مهم و بزرگی مانند بانک ملی آمریکا دارد، معقول و منطقی به نظر می‌رسد. از طرفی تا همین چند سال پیش که اینترنت و مشاغل اینترنتی و مجازی تا این حد گسترش پیدا نکرده و رواج نیافته بود، مشتریان ناچار به پرداخت این هزینه بودند چون رقابت کمتری وجود داشت. امروزه اما، هر مشتری که در جست‌وجوی خدمات این‌چنینی است می‌تواند تنها با یک کلیک به مجموعه‌ای از پیشنهادها و گزینه‌ها دسترسی داشته باشد که به خاطر فضای رقابتی‌شان این کار را با قیمتی بسیار ارزان‌تر انجام می‌دهند.


دو وب‌سایت Elance.com و oDesk.com از پرطرفدارترین وب‌سایت‌های تخصصی ترجمه هستند که حالا در پانزده کشور مختلف جهان خدماتشان را با قیمتی بسیار ارزان ارائه می‌کنند. این وب‌سایت‌ها حالا به محلی برای تبادل استعدادها و ایجاد مشاغل جدید و پردرآمد تبدیل شده‌اند که سود و درآمد قابل توجهی هم از این طریق به‌دست می‌آورند. این تعداد نیروی کار و رقابت آنها با هم در نهایت می‌تواند در طول زمان به کیفیت خدمات ارائه شده هم کمک زیادی کرده و به نفع مشتریان باشد. بر اساس اطلاعاتی که وب‌سایت Elance منتشر کرده است، این شرکت مجازی در حال حاضر 31 نفر نیروی کار متخصص در اختیار داشته و با درآمد سالانه 4 هزار و 193 دلار برای مجموع این نیروهای کار توانسته است 9/4 نفر از 5 نفر مشتریانش را راضی نگه دارد. این وب‌سایت همچنین اعلام کرده است که کارمندان آن در هر ساعت از روزدست کم بیش از 16 دلار درآمد دارند.


این درآمد اگرچه ممکن است برای بسیاری از کارمندان حرفه‌ای و با سابقه چندان وسوسه‌برانگیز به نظر نرسد، اما برای یک نیروی کار مجازی که می‌تواند در شرایط محیطی دلخواهش و از هر جایی کارش را بدون محدودیت انجام بدهد، می‌تواند ایده‌آل باشد. به این ترتیب است که این مشاغل به سرعت در حال رشد و گسترش هستند و بسیاری از نیروهای کاری جوان و با استعداد ترجیح می‌دهند در این فضای کاری مجازی مشغول به کار شوند. تا جایی که بر اساس آمارهای مختلف منتشر شده توسط موسسه تحقیقات کار Staffing Industry Analysts در این زمینه، ارزش کارهای مجازی و اینترنتی در سال گذشته میلادی برای اولین بار به یک میلیارد دلار رسید و حالا پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 2014 دو برابر شده و به 2 میلیارد دلار برسد و در نهایت در سال 2018 به 5 میلیارد دلار برسد.


شرکت مجازی oDesk یکی از نمونه‌های موفق در این مورد است که با 35 میلیون ساعت کار در سال 2012 که تا 50 درصد نسبت به سال 2011 رشد کرده، 5/1 میلیون کار مختلف را انجام داده است و در نهایت مجموع درآمد کارمندانش به 360 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش کاری شرکت مجازی Elance در سال 2012 تا 40 درصد نسبت به سال 2011 رشد کرده و برای اولین بار به 200 میلیون دلار رسیده است.
این دو وب‌سایت با پشتیبانی مالی «مارک پیته» که موسس یک استارت آپ محلی به نام Locu است که در زمینه آپلود و به اشتراک‌گذاری محتوای کاربردی مانند منوی رستوران‌ها و کافه‌ها روی اینترنت فعالیت می‌کند.
با این اوصاف است که عرصه کارها و مشاغل مجازی و اینترنتی به سرعت در حال گسترش است و هر روز رقبای بیشتری در آن به فعالیت می‌پردازند. وب‌سایت Freelancer هم یکی دیگر از دارالترجمه‌های آزاد و مجازی است که به تازگی راه‌اندازی شده است و قیمت خدماتش تا حد قابل توجهی نسبت به رقبای دیگر کمتر است. این وب‌سایت در کمتر از یک سال توانست 7 میلیون درخواست ثبت شده برای کار به‌دست بیاورد. در ماه مارس گذشته هم یک رقیب جدید به نام Rev پا به این میدان رقابت گذاشت. این شرکت مجازی توسط کارمندان قبلی شرکت oDesk راه‌اندازی شد و در زمینه انجام فعالیت‌های تجاری آنلاین و خرده‌فروشی فعالیتش را آغاز کرد تا با شرکت‌های بزرگی مانند Amazon رقابت کند.
مکان، شهرت، تایید
فضای کار مجازی اگرچه مکان واقعی و عینی ندارد و از این نظر ممکن است به سختی بتواند اعتماد کاربران و مشتریانش را جلب کند، اما با گسترش سریع آن در بخش‌های مختلف و کسب شهرت و اعتبار بیشتر می‌تواند به تدریج تایید افراد را هم به‌دست بیاورد. البته این شرکت‌های مجازی برای جلب اعتماد و تایید مشتریانشان تلاش بیشتری برای ارتقا کیفیت خدمات خود نسبت به رقبای حقیقی‌شان می‌کنند. این کسب‌وکارهای مجازی کوچک به زودی به تجارتی بزرگ و سودآور تبدیل خواهند شد. «جاش وارن» یکی از نمونه‌های واقعی در این مورد است؛ او در سال 2009 با کار در وب‌سایت‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک کارش را آغاز کرد و برای هر ساعت تنها 15 دلار درآمد داشت. اما او خیلی زود توانست با تجاربی که در این زمینه به دست آورده بود شرکت مجازی oDesk را تاسیس کند و در همان آغاز کار بتواند 125 دلار برای هر ساعت به دست بیاورد. حالا وارن در حال گسترش فعالیت‌های شرکتش در کشورهای دیگر دنیاست. oDesk که حالا بزرگترین فضای کاری آنلاین جهان محسوب می‌شود، بیست و سه نفر کارمند ثابت در اختیار داشته و درآمدی هفت رقمی از مشتریانش در آمریکا، استرالیا، بریتانیا و حتی هندوستان به‌دست می‌آورد.


نظرات و تحلیل‌های متفاوتی درباره کارکرد این فضاهای کاری مجازی و آنلاین وجود دارد، اما وقتی بحث میزان تاثیرگذاری و رشد آینده این مشاغل مطرح می‌شود تقریبا توافق نظر کلی در این مورد وجود دارد که با افزایش میزان دسترسی به اینترنت و راه‌های ارتباطی آن، تمایل افراد به انجام دور کاری و کارهای مجازی با درآمد بیشتر و فضای کاری نا محدود بیشتر و بیشتر هم می‌شود.
بر اساس تعاریف و تعابیر مختلف بر اساس آمار منتشر شده توسط Accenture، به طور کلی در حال حاضر بین یک پنجم تا یک سوم از کل نیروهای کار در آمریکا به صورت مجازی کار می‌کنند که این رقم نسبت به سال 1989 دست کم 6 درصد رشد داشته است.
با این وجود یک میلیارد دلار ارزش تبادل استعداد در فضای مجازی تنها یک سوم از میزان درآمدی است که تخمین زده می‌شد که در سال 2012 از طریق این مشاغل به‌دست بیاید. این در حالی است که انتظار می‌رود این درآمد با رشد سریع دسترسی به اینترنت در کشورهای مختلف جهان و آشنایی بیشتر افراد با منابع کاری در فضای مجازی و استفاده از آنها به سرعت افزایش هم پیدا کند.
حالا کارشناسان Accenture معتقدند که بسیاری از کارمندان و نیروهای کاری فعلی این روزها به کارها و مشاغل مجازی فکر می‌کنند که نه تنها وقت و زمان کمتری از آنها می‌گیرد، بلکه می‌تواند آزادی عمل بیشتر، محدودیت کمتر و البته درآمد بیشتری را هم برای آنها به همراه بیاورد. این موضوعی است که حالا مورد توجه اغلب استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوظهور هم قرار گرفته است.



منبع: روزنامه دنیای اقتصاد -ندا لهردی