مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده است

۲۵بهمن

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی با ابلاغ سیاستهای کلی "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، دولت را مکلف کردند برای تسریع در عملیاتی کردن این سیاست‌ها در کمترین زمان ممکن، راهکارها را تنظیم کرده و پیگیریهای قانونی را انجام دهد.
متن سیاستهای کلی "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:

رهبر معظم انقلاب اسلامی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
سیاست‌ های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
1-    بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره ‌وری عوامل تولید با:
-    اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی
-    کاهش هزینه‌ ها و بهبود کیفیت تولید
-    اتخاذ انواع تدابیر تشویقی و تنبیهی
-    بهینه سازی تعامل عوامل تولید
2-    هدایت و تقویت تحقیق و توسعه و نوآوری ‌ها و زیربناهای آنها و بهره‌ گیری از آنها، با هدف:
-    ارتقاء کیفی و افزایش کمّی تولید ملّی
-    بالا بردن درجه ساخت داخل تا محصول نهایی
-    حمایت از تجاری سازی فناوری محصول و بهره‌ گیری از جذب و انتقال دانش فنی و فناوری‌ های روز و ایجاد نظام ملّی نوآوری
3-    گسترش اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر توسعه مؤلفه‌ های اصلی آن، از جمله: زیر ساخت ‌های ارتباطی، زمینه‌ های تسهیل تبدیل دستاوردهای پژوهش به فناوری و گسترش کاربرد آن، حمایت قانونی از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی و مرتبط کردن بخشهای علمی و پژوهشی با بخشهای تولیدی کشور.
4-    حمایت از تولید محصولات با ماهیت راهبردی مورد نیاز مصارف عمومی یا بخش تولید کشور.
5-    تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی با رعایت اصل رقابت‌ پذیری و فاصله گرفتن از خام فروشی در بازه زمانی معین.
6-    حمایت از تولید محصولاتی که عرضه رقابتی آنها با خالص ارز آوری مثبت یا خالص ارزبری منفی همراه باشد.
7-    مدیریت منابع ارزی با تأکید بر تأمین نیازهای تولید ملی و کارآفرینی، و ثبات ارزش پول ملّی.
8-    بهبود فضای کسب و کار با هدف افزایش تولید ملّی و اصلاح زمینه ‌های فرهنگی، قانونی، اجرایی و اداری.
9-    افزایش سهم بخشهای تعاونی و خصوصی در تولید ملّی از طریق:
-    تقویت انگیزه و عزم ملّی و تأکید و تسریع در اجرای کامل سیاست ‌های کلی اصل 44، رعایت انضباط مالی و بودجه ‌ای دولت
-    رفع تبعیض بین بخش دولتی و بخش ‌های خصوصی و تعاونی
-    ساماندهی و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط در جهت کارآمدسازی آنها
10-    تنظیم نقش نهادهای عمومیِ غیر دولتیِ اقتصادی در جهت تولید ملّی.
11-    شفاف سازی و به هنگام سازی آمار و اطلاعات و تسهیل دسترسی به آن و اطلاع رسانی در مورد ابعاد و فرصت‌ های سرمایه گذاران و سرمایه گذاری در رشته‌ های مختلف و مقابله جدی با استفاده از هر گونه دسترسی اطلاعاتی ویژه.
12-    توانمند سازی و ارتقاء بهره‌ وری نیروی کار با افزایش انگیزه، مهارت و خلاقیت و ایجاد تناسب بین مراکز آموزشی و پژوهشی با نیازهای بازار کار.
13-    بسترسازی و ساماندهی اشتغال و حرکت نیروی کار ایرانی در سطح ملی، منطقه‌ ای و جهانی.
14-    ارتقاء سرمایه های انسانی، طبیعی، اجتماعی و فیزیکی با تأکید بر توسعه نهادهای مردمی برای رشد تولید ملی.
15-    توسعه فرهنگ حمایت از سرمایه، کار، کالاها و خدمات ایرانی و استفاده از نظرات متخصصان و صاحب نظران در تصمیمات اقتصادی.
16-    جلوگیری از اتلاف و راکد ماندن سرمایه‌ های فیزیکی و انسانی ایرانی با تأکید بر ایجاد و توسعه خدمات فنی و مشاوره‌ ای فرا بنگاهی و ارتقاء بازده اقتصادی این سرمایه‌ ها در بخش‌ های مختلف اقتصادی.
17-    گسترش تنوع ابزارهای سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه و تکمیل ساختارهای آن و اعمال سیاست‌ های تشویقی برای حضور عموم مردم و سرمایه‌ گذاران داخلی و بین ‌المللی بویژه منطقه ‌ای در بازار سرمایه.
18-    حمایت از محققان و سرمایه‌ گذاران و تشویق ورود سرمایه‌ های ایرانی به حوزه‌ های سرمایه‌ گذاری خطرپذیر متضمن تحقیق و توسعه با تأسیس صندوق‌ های شراکت یا ضمانت برای سرمایه‌ گذاری در این حوزه.
19-    کارآمد سازی مدیریت منابع موجود در صندوق توسعه ملّی در جهت بهینه سازی و هم ‌افزایی ظرفیت‌های تولیدی و ارتقاء کیفی کار و سرمایه ایرانی.
20-    تنقیح و اصلاح قوانین و مقررات (از جمله اصلاح قانون پولی و بانکی، تأمین اجتماعی و مالیات‌ ها) برای تسهیل فعالیت در بخش‌ های تولیدی و رفع موانع سرمایه‌ گذاری در سطح ملی با رویکرد ثبات نسبی در قوانین.
21-    کارآمد کردن نظام توزیع کالاها و خدمات با استفاده از ساز و کار شفاف سازی و اطلاع رسانی و کاهش واسطه‌ های غیر ضرور و ناکارآمد.
22-    گسترش منابع مالی و کارآمد سازی مدیریت آن در جهت افزایش ظرفیت تولید ملّی و کاهش هزینه ‌های تأمین مالی مورد نیاز بویژه با ساماندهی، گسترش و حمایت از نهادهای مالی توسعه ‌ای و بیمه ‌ای.
23-    جلوگیری از ایجاد انحصار در چرخه تولید و تجارت تا مصرف.

۰۹بهمن

واژه "کسب و کار الکترونیکی" و "تجارت الکترونیکی" در بسیاری از متون، هم معنا به کار رفته است، اما بسیاری از نویسندگان تفاوت هایی بین این دو واژه از نظر معنایی قایل شده اند. به طور کلی اختلاف نظرها در مورد تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی مانع از ارائه تعریف واحدی از این دو واژه شده است. در این بخش ابتدا به تعاریفی اشاره خواهد شد که برای واژه کسب و کار الکترونیکی آمده است و در ادامه به تفاوت این دو واژه پرداخته می شود.

بنابراین می توان ادعا کرد که تجارت الکترونیکی زمانی که با هدف کسب سود، امرار معاش یا به عنوان شغل و حرفه فرد انجام گیرد، کسب و کار الکترونیکی نامیده می شود. اما زمانی که از این صفات برخوردار نباشد، مشمول کسب و کار الکترونیک نخواهد بود. از مجموعه تعاریف ارائه شده می توان نتیجه گرفت که زمینه های کاربرد کسب و کار الکترونیکی بسیار گسترده تر از مبادله کالا، خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تعیین سیاست های موردنظر باید علاوه بر کاربرد های بالفعل به کاربردهای بالقوه نیز توجه داشت.

توربان (2004) در تعریف تجارت الکترونیکی مدلی را ارائه کرده که بر مبنای آن، تجارت الکترونیکی به صورت یک طیف دیده شده است. او تجارت الکترونیکی را مستلزم الکترونیکی شدن تمامی فعالیت ها و عناصر تجاری نمی داند، بلکه آن را طیفی سه بعدی می داند که از ابعاد محصول، بازیگران و فرآیندها تشکیل شده است. توربان ادعا می کند که تجارت الکترونیکی کامل زمانی اتفاق می افتد که تمامی عناصر تجارت الکترونیکی فراهم باشند، اما در عین حال اگر هر یک از آن ها تا حدی هم الکترونیکی شده باشند، باز هم مفهوم تجارت الکترونیکی وجود دارد.(شکل 1). (توربان،2004)


توربان در تعریف تجارت الکترونیکی بیان  جالبی دارد. وی مدلی را ارائه کرده که بر مبنای آن، تجارت الکترونیکی به صورت یک طیف دیده شده است. توربان معتقد است تجارت الکترونیکی زمانی شکل کامل به خود می گیرد که در آن هم محصول شما از طریق اینترنت تحویل شود، هم کارهای شما الکترونیکی شود (مثل مذاکره، قرارداد و غیره) و هم افراد الکترونیکی شوند (یعنی به جای اینکه یک نفر فروشنده وجود داشته باشد جواب مشتری را بدهد، مشتری اطلاعات خود را از رایانه دریافت کند).

در مورد تعریف تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی، علاوه بر فرآیندهایی که مشمول این مفاهیم می شوند، بر سر انواع ابزار الکترونیکی مورد استفاده در مبادله اطلاعات یا مصادیق واژه «الکترونیکی» در مفاهیم تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی نیز اتفاق نظر وجود ندارد. به این معنا که برخی آن را شامل شبکه های الکترونیکی می دانند، برخی شبکه های رایانه ای و حتی برخی صرفاً اینترنت را به عنوان مصادیق این واژه  پذیرفته اند. در این بعد از کسب و کار الکترونیکی نیز می توان طیفی از ابزارهای یک طرفه، تک رسانه ای، غیر فراگیر و محدود و در قطب دیگر، ابزارهای چند طرفه، چندرسانه ای، فراگیر و جهانی قرار دارند.(شکل 2)



الکترونیکی را تمام وسایل ارتباطی الکترونیکی بدانیم، بله و در معنای خاص آن (یعنی فناوری های پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی) خیر است. همان گونه که گفته شد، برخی آن را تنها شامل اینترنت، برخی صرفاً شبکه های الکترونیکی و برخی نیز ابزارهای الکترونیکی می دانند.



۰۹بهمن
در آخر دهه 1990، فناوری موجب ظهور پدیده ای به نام "تجارت الکترونیک " شد که باعث تحول در امر تجارت و خودکارسازی مبادلات کالا و خدمات گردید. تجارت الکترونیکی امروزه مفهوم وسیعی دارد که جنبه های مختلف تجارت و اقتصاد را در بر می گیرد. رشد و گسترش روزافزون فناوری اطلاعات، انقلابی در ابعاد مختلف زندگی انسان و عملکرد سازمان ایجاد کرده است. این فناوری، روش ها و نگرش ها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع و مشاغل جدیدی شده است. تجارت الکترونیک ار نتایج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات می باشد. این فناوری روش های اداره بنگاه ها را تغییر داده و از این رو موجب تبدیل بازارهای مرسوم به اشکال جدیدتری که به مهارت های جدیدی نیاز دارد، شده است. توربان (2004) تجارت الکترونیکی را "خرید و فروش کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای نظیر اینترنت"، تعریف می کند. از طرفی "آنکتاد " تجارت الکترونیکی را شامل " انجام الکترونیکی فرآیندهای مشترک تجاری"، می داند.

در سند ایزو 15000، فرآیندهای مشترک تجاری شامل پنج طبقه کلی "طراحی، شناسایی و اطلاعات، مذاکره و توافق، اجرا و پس از اجرا" است. متدولوژی مدل سازی آنکتاد اجزای این فرآیند را تا 250 فرآیند جزیی تفکیک کرده است؛ به عنوان مثال، از فرآیندهای اجرا می توان به پرداخت پول، تحویل و حمل و نقل و از فرآیند های پس از اجرا می توان به تسویه، صدور صورت حساب، آموزش، خدمات پس از فروش و غیره اشاره نمود. اینترنت یعنی اینکه همه افراد در دنیا اطلاعاتی را روی رایانه خود ذخیره می کنند و از طریق خط تلفن به یکدیگر متصل می شوند و می توانند اطلاعات رایانه دیگران را (در حد مجاز) مشاهده کنند. بنابراین تجارت الکترونیکی به این معناست که شما کالاهای موردنظر خود را برای فروش به یک رایانه می دهید و دیگران می توانند این کالا را بدون مراجعه حضوری به مغازه شما، ببینند. گاهی اوقات شما تسهیلاتی را روی رایانه خود می گذارید که طرف مقابلتان می تواند با اعلام از طریق رایانه خود به رایانه بانک دستور دهد که مبلغی از حساب وی برداشت و به حساب شما واریز شود. شما نیز پس از مشاهده این درخواست، به انبار خود دستور می دهید که کالا را به مشتری تحویل دهد. در تعریفی دیگر (آنکتاد،2002)، انجام کارهایی مثل عقد قرارداد، مذاکره و چانه زنی، اخذ سفارش کالا، تحویل کالا و غیره در محیط های الکترونیکی نضیر اینترنت را تجارت الکترونیکی می نامند.

برای تجارت الکترونیک مزایا و ویژگی های زیادی ذکر شده است که در یک دسته بندی می توان  آن ها را به شرح ذیل بیان نمو د:

-         جهانی شدن تجارت

-         حذف محدودیت های زمانی و مکانی

-         کاهش قیمت منابع جهت خرید

-         افزایش درصد فروش

-         دسترسی آسان به اطلاعات لازم

-         کاهش چشمگیر هزینه های معاملاتی

-         کاهش هزینه های زمانی معاملات


۰۹بهمن

کارآیی، مزیت کسب و کار الکترونیکی را در کاهش هزینه های داد و ستد آشکار می سازد (از این روی شامل هزینه داد و ستد است) (ویلیامسون،1975). با استفاده از کسب و کار الکترونیکی جستجوی تامین کنندگان، برقراری ارتباط و داد و ستد با آنها و مشتریان سریعتر و آسانتر می شود. در نتیجه، هزینه ها کاهش می یابند، و انتخابهای بیشتری در انتخاب شرکای داد و ستد در دسترس قرار می گیرند. با استفاده از کسب و کار الکترونیکی، اطلاعات بیشتری در مورد طرف مقابل داد و ستد در دسترس است، که این امر عدم تقارن اطلاعات را جاهش می دهد، که این کاهش نیز به نوبه خود ریسک را – برای هر دو طرف داد و ستد- پایین می آورد. (هدمن و کالینگ،2003)

تازگی منابع ارزش است. زیرا با توجه به نظریه شومپیتر در مورد نوآوری (1934)، تازگی امکان تولید محصولات، خدمات، فرایندهای جدید را فراهم می آورد. از این رو، تازگی مزیت بالقوه اولین استفاده کننده را فراهم می آورد. اما کسب و کار الکترونیکی همچنین امکانات توسعه ساختارهای داد و ستدی جدید مانند بازارهای معکوس[1] و مزایده های[2] مشتری –  با – مشتری[3] را  به وجود می آورد، که کسب و کارهای جدید را امکانپذیر می سازند، و این به نوبه ی خود موجب   مزیت های اولین استفاده کننده می شود. یک خصوصیت کلیدی کسب و کار الکترونیکی، توانایی آن برای ساخت و کمک به شبکه های بازیگرانی است که ممکن است در بازار فیزیکی قادر به تعامل با هم نباشند. مکمل ها با امکان عرضه محصولات یا خدمات به صورت بسته ای اشاره دارد (همراه کردن خدمات با محصولات و یا ارایه محصولات با خدمات مربوط به آن). این امر براساس منطق دیدگاه منبع – محور (بارنی،1991) است، که بیان می کند که مکمل دارایی، خود منبع ارزش است. به طور عمودی، عرضه ها می توانند برای دربرگرفتن هم محصول و هم خدمات پس از فروش، برای مثال با رایانه ها، توسعه داده شوند. به طور افقی، کسب و کار الکترونیکی امکان توسعه از برای مثال بلیط های هواپیمایی به میلان به پیش بینی آب و هوا میلان، یا از کتاب ها به دی وی دی ها فراهم می آورد. مکمل هم بودن همچنین میان محصولات آنلاین و آفلاین وجود دارد. در بارنزاندنوبل دات کام[4] ، یک کتابفروشی آنلاین پیشتاز در ایالات متحده که در اصل از نوع کسب و کار خشت و گلی است، خریداران الکترونیکی می توانند سفارشات خود را به طور یکجا از یکی از فروشگاه ها تحویل بگیرند. از نظر مشتریان، ارزش (که از این انتخاب حاصل می شود) قیمت کاهش یافته است. از نظر کتابفروش، ارزش در جاهش هزینه های توزیع و بدست آوردن مشتری جهت وارد شدن به فروشگاه و خرید بالقوه    کتاب های اصافی از قفسه های کتابفروش است. قفل کردن در بازار، یک منبع ارزش وابسته به این واقعیت است که کسب و کار الکترونیکی می تواند برای مشتریان هزینه های جابجایی ایجاد کند (ویلیامسون،1975؛پورتر،1980) و اینکه برگشت های فزاینده ای در سرمایه گذاری های کسب و کار الکترونیکی وجود دارد (آرتور[5]،1996).

کسب و کار الکترونیکی می تواند پیوندهای میان طرفین داد و ستد را تقویت نماید و مشتریان را به یک تامین کننده به خصوص وابسته سازد. برای مثال، از طریق برنامه های وفاداری (مانند برنامه های آگهی و اعلان متعدد)، از طریق طراحی برتر (مانند سفارشی سازی وب سایت ها یا کارت های خرید اختصاصی نظایر آن). جنبه  دیگر برای کسب و کار الکترونیکی، پتانسیل آن برای افزایش برگشت های سرمایه است. در حالی که عرضه سنتی با برگشت های نزولی روبرو هستند (قیمتی که بازار حاضر است به ازای هر واحد بپردازد با مقادیر انباشته شده ای از کالا و خدمات که توسط بازار کسب می شود، کاهش می یابد)، هرچه مشتریان بیشتری وجود داشته باشد، عرضه های مبتنی بر اطلاعات[6] ارزش بیشتری پیدا می کنند. اولین تلفن در اصطلاحات علمی چندان اهمیت ندارد، زیرا شخص دیگری برای برقراری مکالمه تلفنی وجود ندارد. اما با تلفن دومی که اتصال برقرار می شود، مشارکت در شبکه جذابتر می گردد. با ورود هر مشارکت کننده جدید بر روی خط تلفن، تعداد ارتباط ها به طور نمایی که رشد می کند – و همین طور ارزش عملی حضور یک مشارکت کننده در شبکه، در صورتی که سایر مسایل یکسان باشد، به طور نمایی افزایش می یابد. اتاق های گفتگو[7] و تابلوهای اعلانات[8] مثال های دیگری از این بحث هستند. علاوه بر این، جدا از ارزش عملی حضور داشتن در یک شبکه (به عنوان بخشی از یک شبکه بزرگتر بودن)، یک مولفه روانشناختی نیز وجود دارد که افراد را به ایجاد یک شبکه با هم ترغیب می نماید و مشارکت کردن در یک شبکه را با ارزش می سازد. چنان که این مطلب برای روندها و موجها در هر الگوی مصرف دیده می شود ما محصولات را از تامین کنندگان معروف می خریم)، تعلق داشتن یا تجارت کردن با یک شبکه معروف ممکن است از لحاض اجتماعی کار صحیحی تلقی شود، که بنابراین مشارکت کنندگان را به خود جذب می کند. (هدمن و کالینگ،2003)

بنا به تحقیق آمیت و زوت، کسب و کار الکترونیکی به طور بالقوه ارزش را برای همه ذینفعان شبکه، که همان مشتریان، تامین کنندگان و سایرین هستند، ایجاد می کند. چارچوب "آمیت و زوت" غنی و جامع است. با این حال، یک نقطه ضعف مقاله "آمیت و زوت" این است که آنها فرایندهای پیاده سازی و مسایلی را که شرکت ها در زمان          راه اندازی اقدامات همراه با ریسک کسب و کار الکترونیکی با آنها مواجه هستند، توصیف نمی کنند. این موضوع, با درنظر گرفتن رویکرد آنها، که عبارت است از شناخت موانع ارزش در کسب و کار الکترونیکی، چندان عجیب به نظر نمی رسد. به هر حال، ممکن است کسی این مطلب را بیان کند که درک کامل منابع ارزش می بایست شامل درک عواملی که مانع ارزش می شوند نیز باشد. از این حیث، مقاله "آمیت و زوت" نماینده رویکرد خوش بینی جدید نسبت به فناوری اطلاعات است، کف توسط خوش بینی نسبی و فقدان کسب و کارهای الکترونیکی بادوام که می توانند موضوع تحقیقات دیگری باشند، هدیت می شود. (هدمن و کالینگ،2003)

تحقیقات موجود در فناوری اطلاعات و استراتژی منحصراً بر روی کسب و کار الکترونیکی تمر کز  نمی کند، اگر چه این موضوع، زمینه اصلی و مرکزی تحقیق است. تحقیقات در مورد سیستم ها و     برنامه های کاربردی پیشرفته دیگری نیز انجام می شود، مانند سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری، سیستم های برنام ریزی منابع سازمانی، سیستم های مدیریت زنجیره تامین، سیستم های مدیریت دانش، اینترانت و شبکه ها.. (هدمن و کالینگ،2003)




[1] reverse markets

[2] auction

[3] Costumer to customer (C2C)

[4] Barnesandnoble.com

[5] Arthur

[6] information-base

[7] chat rooms

[8] bulletin boards